רגע לפני ראש השנה, בחרתי להקדיש את המדור לעוגה אחת בלבד שמארחיכם בוודאי ישמחו לקבל מכם עם הגיעכם לארוחת החג. העוגה עשויה מבצק שמרים קל, נוח לעבודה ונפלא ללישה ידנית, אם כי אפשר להכינו גם במיקסר עם וו הלישה. כדאי להכינו היום ולתת לו לנוח במקרר כך שתוכלו לעבוד איתו מחר בבוקר, לקראת ארוחת החג. כך הוא יהיה במיטבו. את בצק השמרים אפשר לאפות ולהקפיא. במקרה הזה אופים אותו כמעט עד לסיום, מוציאים מהתנור 5־7 דקות לפני תום האפייה ומקפיאים. כשרוצים להשתמש בו, מפשירים אותו במקרר ולפני ההגשה מכניסים לתנור בחום בינוני 180 מעלות ואופים במשך 5־7 דקות. כך משיבים לו את הטריות. 



טיפסקל


במתכון זה העוגה היא פרווה. אפשר להפוך אותה לחלבית בעזרת חומרי הגלם הרלוונטיים, כמו חמאה וחלב.


הבצק הנפלא הזה מקבל כל קרם ומלית האהובים עליכם, למשל תפוחים, ריבות, שוקולד למריחה ופרג.


אפשר להקפיא את הגלילות לפני האפייה, להפשירן ולאפותן לפני ההגשה. מובן שניתן להקפיאן גם לאחר האפייה.



עוגת שמרים לחג

החומרים:
(לשלוש תבניות אינגליש קייק באורך 30 סנטימטר)



לבצק:


30 גרם שמרים



1/4 כוס מים פושרים



200 גרם מחמאה חתוכה



1 כוס מים/ חלב שקדים/ סויה



1/2 קילו קמח מנופה



1 כף תמצית וניל



2 כפות תמצית רום



2 ביצים גדולות



8 כפות סוכר



1/4 כפית מלח



למלית:



100 גרם מחמאה חתוכה



1 כוס אבקת סוכר או דבש



5 כפות אבקת קקאו מנופה



לפיזור:



1/2 כוס נטיפי שוקולד־צ'יפס או אגוזים קצוצים



להברשה:



1 ביצה טרופה עם 3 טיפות שמן



לציפוי:



1 כוס אבקת סוכר



4 כפות מים



1 כפית תמצית וניל



1 כף רום



1 כפית מיץ לימון



אופן ההכנה:

1. ממיסים את השמרים עם המים בקערית. שמים את המחמאה והמים (או חלב השקדים/ חלב הסויה) בסיר קטן על אש בינונית, ומערבבים עד להמסה מלאה. מניחים בקערת המיקסר את הקמח, יוצרים גומה ויוצקים לתוכה את השמרים המומסים, הווניל, תמצית הרום והביצים. מפזרים סביב את הסוכר והמלח.



2. מערבלים באיטיות את החומרים עם וו הלישה, תוך הוספת המחמאה המומסת בנוזלים, עד לקבלת עיסת בצק דלילה. שומרים במקרר למשך הלילה, או חמש שעות לפחות.



3. להכנת המלית: מניחים בקערת המיקסר את המחמאה ואבקת הסוכר. מקציפים עד לקבלת קרם חלק. מוסיפים את אבקת הקקאו וממשיכים להקציף עד לקבלת קרם חלק.



4. מחלקים את הבצק לשלושה חלקים. על משטח עבודה מקומח מרדדים כל חלק לעלה דק בעובי 1/2 סנטימטר. מורחים בצורה שווה את כל כמות המלית על העלים ומפזרים מעליה את נטיפי השוקולד־צ'יפס או האגוזים. מגלגלים את הבצק מכם והלאה, תוך הידוק הגלילה ושמירה על עובי אחיד לכל אורכה. מכינים באותה הדרך את שני חלקי הבצק הנותרים.



5. בעזרת סכין חדה חוצים כל גלילה לאורכה. מניחים קצה אחד של הגלילה על גבי השני בצורת איקס, כשצדן החתוך של הגלילות פונה לאותו כיוון. מלפפים את שתי הגלילות לצורת בורג, סוגרים ומהדקים את הקצוות ומכינים באותה דרך את שאר הגלילות.



6. מניחים את הגלילות בתבניות ומברישים אותן בביצה הטרופה עם השמן. מניחים במקום חמים להתפחה במשך כ־30 דקות. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) במשך כ־30 דקות, עד שקיסם שננעץ במרכזן יוצא נקי ויבש.



7. מערבבים בקערית את כל חומרי הציפוי ומברישים את הגלילות בעודן חמות.