אני עדיין זוכרת את הניחוחות שקיבלו את פניי בילדותי, כשהגעתי הביתה בחורף לאחר יום לימודים ארוך. הגשם התדפק על החלונות, הרוח שרקה בחוץ, ואמי ז"ל, בחיוך גדול ומזמין, כיוונה אותנו אל המטבח לטעום את המרק שהכינה. זה היה הרגע הנעים ביותר של היום, מכיוון שאמי הכינה מרק אחר מדי יום ביומו, והמרק המצוין הזה, מלבד ניחוחו המשכר, הכיל תמיד גם הפתעות.

המרקים משתנים לפי מצב הרוח, מזג האוויר, הירקות שבמקרר והתוספות. אחד הכללים החשובים שעליהם חייבים להקפיד הוא שימוש בחומרי גלם איכותיים וטריים. לפניכם מתכון למרק כתום בגרסה האהובה על בני משפחתי, המכיל בטטה, דלעת, גזר ותפוח אדמה. כשמדובר בארוחה חלבית אפשר כמובן להוסיף שמנת, אבל בארוחה בשרית יש שיטות הסמכה שונות, כמו שימוש בירקות נוספים או יצירת רביכה עם קמח. 

הכנתם מרק ואתם רוצים לגוון? הוסיפו מעט קטניות ודגנים כמו גריסים, אורז, עדשים אדומות או ירוקות או פול. אפשר גם לגוון בתוספת בצקניות, נטיפי ביצה, פסטה או אטריות. בכל מקרה, רצוי להשתמש במנות עוף או בשר או בעצמות בקר כדי  להעשיר את המרק.   אפשר להוסיף עשבי תיבול ירוקים כמו שמיר, כוסברה, פטרוזיליה, עלי מנגולד, תרד, כרפס ובצל ירוק לקבלת מרק ירוק. רצוי להוסיפם לקראת סוף הבישול ולטחון הכל יחד בטחינה קצרה.

סגנון וצילום: פסקל פרץ-רובין
סגנון וצילום: פסקל פרץ-רובין

מרק כתום

החומרים

(ל6־8 מנות):
 
300 גרם דלעת או דלורית חתוכה גס
2 בטטות גדולות במיוחד חתוכות גס
2 גזרים גדולים חתוכים גס
1 תפוח אדמה 
10 כוסות מים
8 שיני שום כתושות
1 כפית מלח
1/2 כפית פלפל שחור
1/2 כפית פלפלת מתוקה 
1 כפית כמון ( אפשר להוסיף עוד כ־1/4 כפית) 
1/2 כפית גרגירי כוסברה טחונים

לעיטור:

1 כפית פלפל שאטה גרוס
שמן זית או שמן שומשום לזילוף

אופן ההכנה: 

1. מניחים בסיר רחב את הירקות, יוצקים מים ומביאים לרתיחה על להבה בינונית. מבשלים כ־20 דקות עד שהירקות רכים.
2. מוסיפים שום, מלח, פלפל, פלפלת, כמון וכוסברה, בוחשים ומביאים לרתיחה. מבשלים כ־15 דקות.
3. מועכים את כל הירקות במעבד מזון או במרסק ידני. מערבבים ומבשלים על להבה נמוכה עוד 5־10 דקות, מעטרים בפלפל שאטה גרוס ובזילוף עדין של שמן זית או שומשום, ומגישים חם.