ט"ו בשבט כבר כאן, ואיתו הפירות היבשים, השקדייה הלבנה ושלל המטעמים. כשאתם מטיילים במרכולים ובשווקים, אתם בוודאי שמים לב לשני סוגי פירות יבשים: הפירות הבוהקים, שעברו תהליך ייבוש עם חיזוק של סוכר ותהליכי שימור על ידי עישון באמצעות גופרית, המגינה עליהם מפני קלקול, מחזקת את צבעם הטבעי ומקנה להם את הגוון הבוהק והזוהר; והפירות היבשים האורגניים, שעברו תהליך ייבוש טבעי כמעט ללא תוספות של סוכר וחומרים משמרים. אומנם הגוון שלהם פחות זוהר ואולי פחות מזמין, אבל טעמם הרבה יותר מוצלח והם לא עתירי קלוריות.



לרגל חג האילנות, אני מציעה לכם מתכון לעוגה בחושה ומהירת הכנה, שלתוכה מוסיפים פירות יבשים ופיסות שוקולד, שהופכים כל ביס להפתעה. חשוב להקפיד על גובה הבצק בתבנית: לא יותר מ־שניים־שלושה סנטימטרים. כך נשמר מרקם עסיסי ומיוחד לעוגה. אפשר לחתוך אותה לריבועים קטנים או לרצועות באורך של עשרה סנטימטרים וברוחב של שני סנטימטרים. שומרים בכלי בעל סגירה הרמטית.




ריבועי פירות יבשים ושוקולד


החומרים: (לתבנית בגודל 32X 22)



200 גרם חמאה (מחמאה, מרגרינה או 160 גרם שמן קוקוס)


1/2 כוס סוכר לבן (120 גרם)


1 כוס סוכר חום כהה


1 כף תמצית וניל משובחת


3 כפות שמן קנולה


5 ביצים בגודל M או 4 בגודל L


3 כוסות קמח תופח מאליו מנופה


1/4 כפית מלח


1/3 כוס משמשים יבשים חתוכים לקוביות קטנות


1/3 כוס צימוקים בהירים


150 גרם שוקולד מריר שבור לחתיכות קטנות


100 גרם אגוזי פקאן גרוסים גס



לפיזור :


1/4 כוס גרגירי שומשום



ריבועי פירות יבשים ושוקולד. צילום: פסקל פרץ רובין



אופן ההכנה:


1. מכניסים את החמאה והסוכר לקערת מערבל חשמלי ומערבלים עד לקבלת תערובת קצפית. מוסיפים את תמצית הווניל, השמן והביצים ומערבלים לתערובת חלקה ואוורירית.


2. מקציפים לתערובת קלילה וחלקה. מנמיכים את מהירות המערבל ומוסיפים בהדרגה ולסירוגין את הקמח ואת המלח. מערבלים עד לקבלת עיסה אחידה ומוסיפים בערבול איטי את יתר החומרים.


3. מעבירים את הבצק אל תבנית מרופדת בנייר אפייה. משטחים לקבלת שכבת בצק אחידה ובוזקים על פני העוגה את השומשום. מכניסים לתנור שחומם מראש לחום בינוני־נמוך, 170 מעלות, ואופים כ־25־30 דקות או עד אשר קיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא נקי ויבש.


4. מוציאים ומצננים היטב את העוגה, חותכים לריבועים או לאצבעות ארוכות ושומרים בכלי בעל סגירה הרמטית.



טיפסקל


היות שרוב הפירות היבשים עברו תהליך שימור על ידי עישון באמצעות גופרית, חשוב מאוד לשטוף ולנגב אותם היטב לפני ההגשה.


הפירות היבשים מעלים עובש במהירות אם מאחסנים אותם בארון במקום לח. הם נשמרים זמן רב יותר בצנצנות זכוכית במקרר.



למתכונים נוספים באתר של פסקל