כשהייתי ילדה, מגוון העוגות והעוגיות לכבוד חג הפסח היה מצומצם וכלל בעיקר עוגיות קוקוס ובוטנים, טורט שקדים או תפוז ועוגות מצות. הראשונה בהן הייתה מורכבת משכבות של מצות, וביניהן שכבת קרם שוקולד נפלא. השנייה הייתה גלילת מצות מפוררות עטופה בקרם שוקולד שנשמרה במקפיא עד להגשה. כאשר היא נפרסה, התקבל מראה מפעים של שוקולד מנוקד בנקודות לבנות.



את הגלילה הזו אני נוהגת להכין מדי שנה בשבוע הראשון אחרי הפסח כדי לנצל את שאריות המצות מהחג. פעם הוכנו הגלילות בעזרת מרגרינה ואבקת קקאו, אך כיום אפשר להכינן על בסיס חמאה או פשוט להכין קרם שוקולד עשיר עם גנאש שוקולד, שמקפיץ את טעם הגלילות בכמה דרגות. 



גלילת מצות ושוקולד 


החומרים:
(לגלילה אחת גדולה או שתיים קטנות):
8־9 מצות שבורות לחתיכות 
1 כף אבקת קפה נמס
1/2 2 חבילות שוקולד מריר שבור לקוביות 
2 מכלי שמנת מתוקה
1 כפית ברנדי או ליקר אחר
1 כפית תמצית וניל
 1/2 1 כוס יין קידוש אדום (או יין תירוש/ חלב/ חלב שקדים)
לעיצוב ולעיטור הגלילה: 
1/2 כוס קמח מצה או פתיתי קוקוס
1/2 כוס אגוזי מלך קצוצים או פיסטוקים קלויים
נייר אפייה

סגנון וצילום: פסקל פרץ־רובין

אופן ההכנה: 
1. מניחים בקערה גדולה את המצות השבורות ומפזרים מעל את אבקת נס הקפה. בקערה נפרדת מניחים את קוביות השוקולד. 
2. יוצקים לקלחת את השמנת המתוקה ומביאים לרתיחה על להבה בינונית. יוצקים את השמנת על קוביות השוקולד ומערבבים היטב עד להמסה. מוסיפים את הברנדי ותמצית הווניל ומערבבים. 
3. יוצקים על המצות חצי כוס יין ומערבבים. מוסיפים את בלילת השוקולד והשמנת ומערבבים. מוסיפים את יתר היין. מערבבים הכל לעיסת מצות. 
4. מניחים נייר אפייה על משטח העבודה. מפזרים על השליש התחתון של הנייר קמח מצה או פתיתי קוקוס בשכבה אחידה. מניחים מעל את תערובת המצות עם השוקולד (אפשר לחלק את הכמות לשניים). מהדקים היטב את התערובת ומפזרים מעל אגוזי מלך או פיסטוקים, ובצדדים עוד קמח מצה או פתיתי קוקוס. מגלגלים עם הנייר תוך הידוק לקבלת צורת נקניק (בדרך זו מכינים עוד גלילה, אם חילקתם לשניים את תערובת המצות). מניחים על מגש ומאחסנים במקרר לכמה שעות. מסירים את נייר האפייה וחותכים לפרוסות. יש לאחסן בקירור או בהקפאה.

טיפסקל
 אפשר להוסיף לעיסת המצות תוספות כמו פירות מיובשים, אגוזי מלך ופיסטוקים. 
 אפשר לפזר על הגלילה פתיתי קוקוס או לשדרג אותה עם אגוזים גרוסים, פירורי קמח מצה או בוטנים.