בואיקוס, לחמניות הביס של המטבח הבולגרי, הן בעצם מעין כדורי בצק עשירים בגבינות. יש המשלבים גבינת קשקבל בבצק ויש המפזרים את הגבינה מעל. הן מצוינות להכנה מהירה ולאירוח קל, ומהוות פתרון נפלא לאנשים שאין להם ניסיון במטבח ודרך מצוינת להיפטר מהגבינות שנשארו במקרר בתום חג השבועות. בסוף התהליך, שמלווה בריח אפייה משכר שעולה מן התנור, יתקבלו לחמניות טעימות שיגרמו לאורחים שלכם למלא את צלחתם מחדש.


טיפסקל

 במקום לחמניות קטנות, אפשר ליצור מהבצק גלילים קטנים באורך 20 סנטימטרים ובעובי של כמעט שני סנטימטרים, ולהגישם עם מטבלים.  במקום לפזר גבינה על הלחמניות, אפשר למרוח אותן בביצה טרופה ולפזר מעט גרגירי שומשום או קצח.  מלבד הקשקבל, אפשר לשלב סוגי גבינות שונים כגון צהובה, בולגרית ופרמזן.

צילום: פסקל פרץ רובין
צילום: פסקל פרץ רובין

בואיקוס 
החומרים
(ל־20־25 יחידות):
 
1 כוס קמח תופח 
125 גרם חמאה או מרגרינה
75 גרם גבינה בולגרית
125 גרם גבינה לבנה
50 גרם גבינת קשקבל
1/2 ביצה טרופה
 
לפיזור:
50 גרם גבינת קשקבל 

אופן ההכנה: 
1. מניחים את כל חומרי הבצק בקערה רחבה ומערבבים היטב עד לקבלת בצק אחיד. מחלקים את הבצק לחלקים קטנים בגודל שווה פחות או יותר. מעצבים בכפות הידיים את פיסות הבצק לכדור בגודל 3־4 סנטימטרים.
2. מסדרים את הכדורים ברווחים שווים בתבנית מרופדת בנייר אפייה. לוחצים קלות בכפות הידיים על הכדורים ומשטחים אותם מעט. מפזרים מעט מגבינת הקשקבל על כל כדור בצק.
3. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 180 מעלות, במשך כ־20 דקות או עד לקבלת גוון זהבהב.
4. יש להיזהר לא להשחים את הלחמניות יתר על המידה. מוציאים, מצננים ומגישים מיד