בני בן השמונה וחצי נחשף בבית הספר לתכנים מיניים מסמארטפון של חבר. זה ככל הנראה עורר אצלו איזושהי סקרנות כי לפני כשבוע מצאנו אצלו בסמארטפון עמודים פתוחים של אתרי סקס. בעקבות הדברים התקנתי לו בסמארטפון אפליקציה שמונעת ממנו להיכנס לעמודים עם תכנים כאלה. אשתי ואני נמנענו עד היום מלשוחח איתו על הנושא אבל אנחנו מרגישים שאנחנו חייבים לפתוח איתו את הדברים. איך אני כאבא ניגש ומדבר איתו על הנושא? 

"האירועים האחרונים בחייו של בנך מחייבים שתשב איתו לשיחה ותעביר לו מסרים ברורים ואמיתיים בנוגע למין ופורנוגרפיה. כאשר תשוחח עם בנך חשוב שלא תפחיד אותו, טאבו ואיסורים סביב סקס עלולים לגרום לו בעיות בנושא בהמשך חייו. תאמר לו שאתה מבין שהוא נחשף לפורנוגרפיה ואולי ראה גבר ואישה במהלך משגל (אתה יכול להגיד את המילה הגסה, תדבר בשפה של הילדים).

"סביר להניח שהוא יכחיש את הדברים. אם זה יקרה תסביר לו שהוא לא צריך להיות במגננה ושאתה לא כועס או מוטרד אלא רק רוצה לשוחח איתו על העניין מכיוון שהדבר מצריך שיחה בין אב לבן ותפקידך הוא לעשות לו חינוך מיני. תגיד לבנך שיש הבדל בין המציאות לסרטים פורנוגרפים כמו שיש הבדל בין סרטים או סדרות אחרות בטלוויזיה למציאות.

"תיתן לו דוגמאות מסרטים שהוא אוהב כמו למשל סרטי מדע בדיוני ותגיד שזה לא אמיתי, בדיוק כמו בסרטים הפורנוגרפים. תגיד לו: 'אתה ראית סרט בלוף, זה לא ככה בחיים. בחיים יש אהבה, חיבה וליטופים. בחיים אין גברים עם כזה גודל, זה תותב, ובחיים לפעמים עומד ולפעמים לא עומד. התנוחות האלה הן לא אמיתיות, הקולות שהבחורה השמיעה הם שקר וכזב, אף אישה לא אוהבת שעושים לה כך וכך. זה שקר ואני אומר לך את זה כדי שתדע שלא ככה נראית אהבה ולא ככה נראה סקס'. זה חינוך ותפקידך הוא להעביר לו את המסרים האלו כדי שהתפיסה שלו לסקס לא תהיה מעוותת". 
אני אמא חד-הורית לתאומות בנות שנה ו-9. שתי בנותיי מתעוררות המון במהלך הלילה (אני קמה אליהן בין 5 – 20 פעמים). הן לא מוצצות מוצץ אז כשאני קמה אליהן אני נותנת להן בקבוק עם דייסה או בקבוק ריק כדי להרגיע אותן. לדעתי הן לא אוכלות מספיק בגן ולמרות שהן אוכלות המון כשהן מגיעות הביתה, הבקבוק של הלילה לא מספק אותן והן רעבות בלילה. מה לדעתך עליי לעשות?

"ראשית, אני מציעה שתפני לרופא המשפחה ותתארי בפניו את המצב. תגידי שלדעתך בנותייך חוזרות רעבות מהגן ותשאלי אם יכול להיות שבגלל שהילדות לא מקבלות את האנרגיה שהן זקוקות לה הן צריכות לאכול גם בלילה. את יכולה לפנות במקביל לתזונאית. חשוב שתבדקי את הדברים האלו כי את צריכה להיות בטוחה שהן לא מתעוררות מתוך רעב. לדעתי, בגיל שנה ותשעה חודשים ילדים לא אמורים להתעורר מרעב.

"גם אם בנותייך לא אכלו מספיק בגן, ברגע שהן אוכלות כמו שצריך בבית הן אמורות להיות שבעות ויכולות לישון בין תשע לעשר שעות שינה. נסי לעצור את ההרגל הזה, אכילה לילית בגילן היא הרגל רע, היא מפריעה למערכת החיסון שלהן ולהתפתחות שלהן. עלייך לפעול בדרך הבאה: בימים הקרובים, כאשר בנותייך יתעוררו וירצו בקבוק עם דייסה, תשבי בחדרן ותקרבי את המיטות שלהן זו לזו ופשוט תהיי נוכחת ותרגיעי אותן. תגידי להן: 'לא אוכלים יותר בלילה, אמא שומרת עליכן, לילה טוב'. קחי בחשבון שהן יצרחו ויבכו עד שהן תרדמנה מעייפות, זה בסדר. את הולכת לעבור כמה לילות קשים ולכן אולי כדאי שמישהו יבוא ויעזור לך".

"בתי בת השלוש וחצי רשומה לגן עירייה. לצערי התברר לי לאחרונה שהגננת שלה צועקת על הילדים, זועפת, ומענישה בצורה לא יפה. הערתי לה על כך פעם אחת והיא אמרה לי: "אין מה לעשות, יש לי 30 ילדים בגן". אני לא יודעת כיצד עליי לפעול. מה דעתך?
"בסיטואציה כזאת עלייך להציב את שלומה ואת ביטחונה הנפשי והפיזי של בתך בראש סדר העדיפויות שלך. יש שני דברים שאת יכולה לעשות: או שאת מוציאה את הילדה שלך מהגן, או שאת מתלוננת על הגננת".

"אני יודעת שבזמן האחרון ישנה מעין תחושה שהורים פונים ומתלוננים לגננות על כל דבר אבל זו זכותך המלאה לדאוג לבתך ולפעול כשטובתה לנגד עינייך. את מעדיפה לא לדבר עם הגננת כי לא נעים לך ממנה, אבל האם נעים לך שהילדה שלך תגדל באווירה כזאת? היא כולה בת שלוש וחצי, וזה מה שצריך לעמוד בפנייך". 
מתוך תוכניתה של מיכל דליות, כל יום שישי ב-10:00 ב"רדיו ללא הפסקה"