אשתי נוהגת ליטול באופן קבוע כדורי ציפרלקס. לפני יומיים היא לקחה את הכדור בלי מים,  הכדור נתקע לה בגרון ואחרי כשעה הוא החליק מטה במורד הגרון. זה עשה לה תחושה כואבת וצורבת שעד עכשיו מלווה אותה, הכאב מקשה לה על הבליעה ועושה לה הרגשה של מעין דלקת. מה עליה לעשות?


"ראשית אני מציע שתרגיע את אשתך ותאמר לה שהכל יחלוף כלא היה. לפעמים כשאנו נוטלים כדורים בלי מים הם יכולים להיתקע בגרון ואפילו לשרוט אותו מעט. אנחנו מרגישים תחושה רק בחלק העליון של הוושט, בחלק התחתון אין לנו תחושה לשריטה או לכאב, ולכן סביר להניח שהפציעה של אשתך היא בגרון או בשליש העליון של הוושט.

"לגוף יש יכולת שיקום גדולה, באזור הזה ישנה רירית שמתחלפת לעיתים מאוד קרובות בגלל שאנחנו אוכלים ושותים ובגלל שהיא באה במגע עם חומרים שונים ומחוספסים. אשתך לא צריכה להתייחס או לפחד מהכאב שמציק לה, קרוב לוודאי שהוא יחלוף תוך יומיים שלושה. בינתיים אני מציע לה לשלב בין כדור הרגעה (עדיף חצי כדור) לבין כדור משכך כאבים.

"היא יכולה ליטול ואבן  או לוריבן או ואליום לפני השינה ביחד עם נורופן או אדוויל או אופטלגין (במקרה הזה אופטלגין עדיף, כי הוא גם מונע התכווצויות, ושילוב שלו ושל כדור הרגעה יכול יעזור להורדת לחצים וגם ירפה את השרירים). אם הכאב לא חולף תוך יומיים כדאי שאשתך תיגש לרופא אף אוזן גרון שיבדוק אם הפציעה היא בגרון או בוושט, אם השריטה היא בחלק העליון של הלוע אז היא צריכה לפנות לרופא אף אוזן גרון, ואם השריטה היא בחלק העליון של הוושט היא צריכה להיות במעקב של רופא גסטרואנטרולוג. את הכדורים בוודאי שתקבל באישור ובמרשם מהרופא המטפל".
 
אני בת 77. בשנתיים האחרונות יש לי כמעט כל חצי שנה פצעים מאוד כואבים בפה, בשפתיים ובלשון. הייתי רוצה לדעת ממה זה נובע ואם אפשר להימנע מזה? אציין שיש לי שיניים תותבות בחלק העליון של הפה.

"לפי התיאור שלך מדובר כנראה במה שאנחנו קוראים סטומטיטיס אפטוזה, כלומר סוג של אפטות. כאשר סובלים מאפטות יש להקפיד על היגיינת פה מושלמת, חשוב לצחצח שיניים ביסודיות, להעביר חוט דנטלי בין השיניים, ואם יש פרוטזה או גשרים להוציא אותם ולשטוף היטב. פעמים רבות דלקות בחניכיים, בעיות בשיניים או עששת יכולים לגרום לתרביות של וירוסים שהם הגורמים לרוב לאפטות.

"את יכולה לקנות מי חמצן של 3% או נוזלי פה מסוימים שיכולים לעזור. אני מציע שאחרי כל ארוחה תצחצחי שיניים ותשתמשי במי פה כי הם מחטאים ונכנסים בין השיניים. בנוסף, עלייך להקפיד לחטא ולשטוף היטב את התותבות, ישנם חומרים מיוחדים שרופא השיניים יכול לתת לך. מלבד שמירה על ניקיון חלל הפה, עלייך לבדוק אם לא חסרים לך ויטמינים בגוף, מחסור בוויטמינים מקבוצות B ומחסור בוויטמין C יכולים לגרום להופעת האפטות.

"בין היתר חשוב שתבדקי שהמערכת החיסונית שלך לא ירודה מכיוון שכאשר יש שיבוש במערכת החיסון יש נטייה לאפטות בפה. פני לרופא המשפחה ותבקשי שיפנה אותך לבדיקות מקיפות. כאשר את מתחילה להרגיש בעקצוצים ובהופעה של אפטות אני ממליץ שתיטלי כמוסות L-ליזין, זוהי חומצה אמינית חיונית המשמשת לזירוז החלמה של זיהומי הרפס ולמניעת הישנותם".
האצבע השלישית בכף היד נתפסת לי באופן קבוע, היא עלולה להיתפס אפילו לשעתיים, וכשזה קורה אין לי יכולת ליישר או לכופף אותה. הדבר מלווה בכאבים מאוד חזקים עד אמצע כף היד. בשנה שעברה הזריקו לי קורטיזון, ועכשיו כשהתופעה חזרה המליצו לי לעבור ניתוח. אני חוששת לעבור את הניתוח, מה דעתך?
"התופעה שאת מתארת נקראת 'טריגר פינגר' (בעברית: אצבע הדק), סוג של דלקת בגידים הנמצאים בבסיס אצבעות כף היד. במידה שכבר פנית לרופא מומחה לכף היד והוא הזריק לך בעבר את הקורטיזון, אין לדעתי טעם שתקבלי שוב את הזריקה. במקרה כזה אני ממליץ לך לעבור את הניתוח שהוצע לך.

"מדובר בניתוח פשוט שנערך בדרך כלל בקופת החולים ונעשה בהרדמה מקומית. במהלך הניתוח הרופא המנתח עושה חתך בגודל של 2־3 סנטימטרים (מקסימום), ומשחרר את התעלה (השרוול) שבה הגיד תפוס, בתום הניתוח הוא תופר את המקום. ניתן  גם לבצע את הניתוח בשיטה אנדוסקופית בחתך זעיר.  חשוב רק שתקפידי שהניתוח ייערך על ידי אורתופד מומחה לכף יד, שמנוסה לנתח באזור זה. את יכולה לבחור לקבל שוב את הזריקה, אבל סביר להניח שבסופו של דבר לא יהיה מנוס מניתוח. אל דאגה, מדובר בניתוח מקומי שלוקח כמה דקות ולאחריו יש לעבור פיזיותרפיה ממושכת ליד".
מתוך תוכניתו של פרופסור קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב'רדיו ללא הפסקה'
שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה