אני בשנות ה־50 לחיי. לפני חודש היה לי לחץ דם של 100/80 ובחודש האחרון הוא טיפס ל־130/77. האם יש תזונה שמתאימה ליתר לחץ דם?



״על פי הנתונים שהצגת, לחץ הדם שלך נחשב בגדר הנורמה ואת עדיין לא ביתר לחץ דם. כיום, מדד של 135/85 נחשב גבולי ומדד של 140/90 מצריך טיפול תרופתי. לחץ הדם מושפע מגורמים רבים ואחד מהם הוא שינויים בטמפרטורות, במקרים רבים לחץ הדם גבוה יותר בעונת החורף לכן יש סיכוי גדול שכאשר מזג האוויר יתחמם לחץ הדם שלך ירד.



כדי למנוע לחץ דם גבוה יש לשתות כמויות גדולות יחסית של נוזלים (בין 8־10 כוסות), וחשוב מאוד לאכול מזונות שמכילים אשלגן כמו פירות וירקות. במ־קרה שמבשלים את הירק האשלגן יוצא למים לכן עדיף לאכול הרבה מרקים או לאכול ירקות טריים. כמו כן, כדאי להפחית קצת את צריכת הנתרן (אין צורך להפסיק לצרוך אותו לגמרי אבל מומלץ לא להמליח יותר מדי את האוכל) ולא לאכול הרבה שומן מן החי. תנסי להקפיד על הכללים האלו וסביר להניח שיחול שיפור במדדים ורמת לחץ הדם תרד. כאמור, לעתים לחץ הדם קצת עולה בחורף אז פשוט תקחי את זה בחשבון. ברגע שייגמר הגשם והקור ויהיה חם תמדדי לחץ דם ותראי מה מצבך״.



אני בת 60, סובלת כבר 20 שנה ממעי רגיש, במקביל או כתוצאה מכך אני סובלת גם מנשירת שיער. נטלתי בעבר באופן קבוע ויטמין B12 וחומצה פולית (ויטמין B9), אבל זה לא עזר במיוחד לנשירת השיער. לפני כשלושה חודשים התחלתי ליטול ויטמין מגה b קומפלקס וחל שיפור ניכר בתופעת הנשירה. פניתי לתזונאית והיא אמרה לי להפסיק ליטול את התכשיר אחרי חודשיים אך הרופאה שלי אמרה לי שאני יכולה להמשיך וליטול את הקומפלקס הנ״ל כל החיים. מה דעתך על כך, האם יכול להיות עודף בוויטמין b קומפלקס?



״אני שמחה לשמוע שהצלחת למצוא פתרון שעוזר לך. כשאנחנו מוצאים פתרון לבעיה שמטרידה אותנו זה לא עניין של מה בכך. בדרך כלל בדיקות מעבדה בודקות רק חוס-רים של ויטמין B12 ולא מתייחסות לוויטמינים אחרים מקבוצת b אף על פי שייתכנו חוסרים גם בוויטמינים אחרים מהקבוצה. לדעתי, יש לך בעיה בספיגה של ויטמין B12, יש לו נטייה לרדת ולכן חשוב שתשמרי כל הזמן שהוא יהיה ברמה תקינה. מעבר לכך, כנראה שהיה לך מחסור בוויטמינים נוספים מקבוצת b ולכן ברגע שהתחלת ליטול את התוסף חל שיפור בעניין נשירת השיער. ויטמין מגה B קומפלקס הוא למעשה תכשיר המכיל מספר ויטמינים מקבוצת B, ובדרך כלל נהוג לחשוב שכמויות



גדולות במיוחד של ויטמינים יכולות להזיק לגוף במהלך השנים. קיבלת עצות סותרות מהתזונאית ומהרו-פאה שלך, אני ממליצה לך שתבחרי בדרך האמצע: במשך שלושה חודשים תיטלי את הקומפלקס ובתום שלושת החודשים תעשי שבועיים הפסקה, בזמן ההפסקה כל העודפים ייעלמו לך ותוכלי לבחון איך זה משפיע לך על השיער. אחרי ההפסקה שעשית תיטלי את הוויטמינים במשך חודשיים ברציפות ובתומם תעשי שוב הפסקה של שבועיים. בחודשיים בהם את נוטלת את הכדורים האלה תבחני אם הם ממשיכים להשפיע עלייך בצורה משמעותית. תוכלי להתייעץ לגבי המשך טיפול בהתאם לתוצאות״.



עד לא מזמן סבלתי מבעיות גופניות רבות: היו לי שינויים בצואה, המון גזים, כאבי ראש, חולשה ועייפות. לאחר שעשיתי בדיקת צואה במעבדה מיוחדת אובחנתי כסובלת מפטריית קנדידה במעיים. בעצת נטורופתית שיניתי את כל הרגלי התזונה שלי: הפסקתי עם מוצרי חלב, קמח לבן ושמרים ובאמת חל שיפור עצום במצבי וכמעט כל הסימפטומים נעלמו. האם עלי להמשיך עם הדיאטה הזאת כל החיים או שאני יכולה להפסיק אותה בשלב מסוים?



״לפי הדברים שאת מתארת נראה שאת פשוט רגישה ללקטוז שנמצא במוצרי חלב והסימפטומים שסבלת מהם כלל לא קשורים לקנדידה. רגישות ללקטוז פוקדת הרבה מאוד אנשים ומתחילה הרבה פעמים להתבטא אחרי גיל 45-40. עובדה שברגע שאת הפסקת לאכול מוצרי חלב מצבך השתפר. אני מציעה שתפני לרופא גסטרו ותבקשי שיערוך לך בדיקה של רגישות ללקטוז, זו לא בדיקה פולשנית אלא בדיקת נשימה. כך תוכלי לדעת בוודאות אם את אכן רגישה ותדעי איך להתנהל בעניין. במידה ואכן תאובחני כבעלת רגישות כזו תתייעצי עם הרופא והוא ייתן לך הנחיות מתאימות ויורה לך על מזונות מהם עלייך להימנע״. 



ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי. מתוך תוכניתה של ד׳׳ר אולגה רז, ראש המחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אריאל, המשודרת כל יום שישי ב־12:00 ב׳׳רדיו ללא הפסקה"