כתבתי ספר ילדים מיוחד במינו שמטרתו לגרום לילדים מגילאי 3 ואילך להכיר אותיות בצורה חווייתית. האפקטיביות של הספר היא מוכחת והשיטה שפיתחתי ללא ספק עובדת. הספר הגיע לחנויות באמצעות הוצאת ספרים אך לצערי הוא נמצא במדפים עליונים ולא נראה לעין, מה שאומר שמי שלא מודע לקיומו לא ידע לחפש אותו. יש לי זמן פנוי ואני רוצה לקדם את הספר. כיצד אוכל לשווק אותו בצורה נכונה כך שיגיע לקהלים רחבים יותר?



״לדעתי, עלייך לחשוב על דרכים יצירתיות שבהן הספר שלך יוכל לקבל חשיפה נוספת. את יכולה לפנות לגנים פרטיים או מתנ״סים ולהציע להעביר סדנאות סביב הספר, יש היום מודעות גדולה לנושא והרבה הורים רוצים שילדיהם יגיעו לכיתה עם רקע והכנה. את יכולה להציע בנוסף הטבה או הנחה לכל מי שירכוש את הספר. יש שני ארגונים לקבל חשיפה גדולים לגנים פרטיים אני מציע לך לפנות אליהם ולעשות אחר-כך מיפוי. נסי לחשוב על דרכים נוספות ופשוט תלכי ותעבדי בזה. כאשר הספר הוא כל כך טוב את צריכה מרחב ויראלי והמרחב הזה יתאפשר כאשר 1,000־1,500 הורים וילדים יגידו לחברים שלהם שהספר טוב ושאפשר ליהנות וללמוד ממנו במקביל. לכי תצרי אפשרויות, כך לאט אבל בטוח תבני את עצמך ותכירי את הספר שלך לקהל הרחב. כאשר ייווצר מרחב ויראלי תוכלי לפנות לרשתות הספרים הגדולות, להגיד להם שהספרים שלך נמכרים ולהציע שישנו את המיקום שלהם בחנויות״.



אני נמצאת בחופשת לידה ותוהה לגבי העתיד הקרוב. אני עובדת בתחום ההייטק בניהול פרויקטים אבל אני רוצה לעזוב את העבודה ולמצוא סידור שיאפשר לי לעבוד פחות ולהיות עם הילדים שלי. בעלי ואני חשבנו למכור את הבית ולהשקיע את הכסף בתיק השקעות ש״יעבוד״ בשבילנו. האם אני יכולה לסמוך על כך שהשקעה כזו תכניס לי ״משכורת״ קבועה?



״בואי נתאר מצב היפותטי: נניח שמכרת את הבית ויש לך מיליון שקלים שאותם את מפזרת בצורה נכונה: 500 אלף שקלים את משקיעה בדירה קטנה שעליה את יכולה לקבל תשואה של 4%־5 ואת יתרת הכסף את מפזרת ומשקיעה בצורה שקולה בתיק השקעות. ברור לחלוטין שתהיה שנה אחת שבה התיק הסולידי יעשה תשואה של 2.5% ושנה אחרת שבה הוא יעשה תשואה של 8.5%. לאורך זמן, אם בנית תיק נכון ומסודר, הוא יתייצב ומניסיוני אפשר בהחלט לבנות על תיק של 5%־6 של תשואה ארוכת טווח. נכון שאת לא יכולה להסתמך על הכסף חודש בחודשו אבל אם את צריכה חלק מהכסף את יכולה להשתמש בו כי הרי חלק מהתיק הוא נזיל (את יכולה לעשות מהכספים הנזילים של התיק הוראת קבע לחשבון העובר ושב). לגבי משכורת קבועה זה נורא תלוי בסכום, לדעתי כדאי לך ליהנות מהריביות ובמקביל ליצור לעצמך מרחב שבו את מנצלת את כישורייך ועובדת פחות שעות. אני חושב שעדיף לך לעבוד אפילו אם תכניסי משכורות נמוכות יותר ממה שהיית מרוויחה בעבר, זה יוצר ערך כלכלי איכותי לאדם לאורך זמן. מצבים כמו חופשות לידה, שמחייבים את בן האדם לעצור ולחשוב, הם מעולים. החשיבה שלך היא טובה, אל תמהרי, תסמכי על עצמך״.



בני בן ה-28 יוצא עם גרושה בת 45, אמא לשני ילדים. הוא ילד טוב ומאוד ביישן ומופנם ואני חוששת לו. לדעתי הקשר הזה הוא לא נכון עבורו, חברה שלו היא אישה מבוגרת והיא לא תוכל להביא לי נכדים, מה גם שאני מפחדת שאני אקשר אליה ואז הם ייפרדו. אני לא מצליחה לקבל את העובדה שהם ביחד. מה דעתך על הקשר הזה?



״בחיים אין דבר כזה בחירה נכונה. כל צעד שאנחנו עושים פותח אלף צעדים שונים ואחרים עבורנו. את לא יכולה לחזות מראש את העתיד ולקבוע שהקשר הזה הוא לא טוב לבנך. את לא יכולה לדעת מה נכון עבורו, יכול להיות שמערכת היחסים הזאת היא מה שאלוהים שלח לו כדי לבגר אותו ולתת לו את ההבנה שהוא יכול להיות גבר. עלייך להפסיק להתערב בחייו של בנך, תני לו לחיות את חייו ותניחי לו כי כרגע את עושה לו נזק. אל תציקי לו, תאפשרי לו לבחור בעצמו, תבהירי לו שאת עומדת מאחוריו ומאחורי הבחירות שלו ותני לו הרגשה טובה. אסור לך להגיד לו שאת רוצה נכדים, אל תשחקי עם זה בכלל כי זה לא המקום שלך. את מתייחסת לבנך כאל כלי קיבול לרצונותייך אבל אנחנו לא מביאים ילד לעולם כדי שיספק את צרכינו אנחנו אלו שצריכים לספק את צרכיו. אם את רוצה לעזור לבנך תהיי עבורו במקום הזה ותגידי לו שאת מאחוריו לכאן או לכאן״.




ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי