יש לי תינוקת בת שנה ושלושה חודשים. מאז גיל שנה בתי החלה לסבול מתופעה ממש מפחידה: היא מתחילה לבכות וכאילו מתעלפת, כשזה קורה היא מכחילה ומשתנקת. אני מבועתת מהתופעה, רופא ילדים אמר שעלי לפנות לנוירולוג. מה דעתך?



״הבעיה שאת מתארת היא תופעה מוכרת שנקראת עצירת נשימה (Breath Holding Spells). זוהי בעיה שקשורה לילדים והיא מופיעה לרוב מגיל חצי שנה ונעלמת בדרך כלל עד גיל6. אתלאצריכה לדאוג, מדובר בתגובת רפלקס לא רצונית והאירועים האלו בדרך כלל לא גורמים לשום נזק וחולפים תוך דקה כי ברגע שלא מגיע חמצן, רפלקס הנשימה חוזר.



כאשר בתך עוברת את ההתקף הזה את פשוט צריכה לקחת אותה בזרועותייך ולחבק אותה, את יכולה כמו כן לתת לה נשיפה קטנה של אוויר לתוך הפה (אין צורך להנשים אותה מפה לפה). בדרך כלל במקרים של עצירת נשימה אצל ילדים אין צורך לפנות לנוירולוג אבל אם רופא הילדים המליץ לך על כך עלייך לעשות כן. אין בכך כל נזק, להפך, תפני לנוירולוג וגם הוא ירגיע אותך לגבי הנושא״.



בתי בת ה־37 סבלה בילדותה מאסטמה ומאלרגיות קשות בערך עד גיל 8. בדצמבר האחרון היא החלה לסבול מסינוסיטיס והרופאים רשמו לה כדורי זינט. היא החלה לסבול מכאבי ראש, ובבדיקות שעברה התגלה שיש לה נוזלים. בנוסף היא חלתה בדלקת במיתרי הקול ונתנו לה דוקסילין. השבוע בתי קיבלה שיעול וקוצר נשימה והרופא שייך הכל לסינוסי־ טיס. כעת היא לא יכולה לדבר ויש לה שוב דלקת במיתרי הקול. האם מה שקורה לה עכשיו באמת קשור לסינוס, ולאיזה רופא עליה לפנות?



״סינוסיטיס היא דלקת חריפה של הסינוסים (חללי האוויר בגולגולת) והיא לא גורמת לחוסר יכולת לדבר. דלקת בגרון ובמיתרי הקול יכולה לגרום לבצקת במיתרי הקול וחוסר יכולת להשמיע קול או לצרידות חזקה. ואם נעשה עוד קצת סדר בדברים: אלרגיה ואסתמה לא גורמים לדלקת שמצריכה אנטיביוטיקה (לפעמים היא כן מצריכה קורטיזון במשאף או בכדור). לבתך יש מצב זיהומי וכאשר אדם סובל מאסטמה כל מצב זיהומי חיידקי או ויראלי בדרכי הנשימה העליונות גורם להחמרה של המצב. יש כאלו שסובלים מאסטמה והם מאוזנים, והם מקבלים דלקת בגרון יחד עם קוצר נשימה. במקרים כאלו קוצר הנשימה הוא משני ובדרך כלל כשהדלקת בגרון או בדרכי הנשימה נרפאת גם האסטמה נרגעת".



"בתך צריכה לפנות לרופא ריאות או לרופא אף אוזן גרון שיבדקו למה יש לה בצקת במיתרי הקול. כדאי בנוסף שהיא תעשה צילום ריאות כדי לבדוק אם הדלקת התפשטה. אם בתך לא יכולה לדבר חשוב שהיא תקבל משאף עם סטרואידים או אינהלציה של מי מלח וקורטיזון כדי להוריד את הבצ-קת. כל רופא אף אוזן וגרון הוא מומחה למיתרי הקול, ובדרך כלל בדיקות של רופא כזה כוללות בין היתר גם בדיקה של המיתרים. גשי להיבדק, באמצעות סיב אופטי רופא יוכל לראות אם יש בעיה, צרידות או דלקת בגרון או במיתרים ובהתאם לכך הוא יקבע המשך טיפול״.



אני בן 39, מתעסק כל חיי בספורט ונוהג לרוץ ולהרים משקולות. בשנתיים האחרונות התחלתי לסבול מספר פעמים מכאבים בלתי מוסברים באזור בית החזה, מין מועקה ולחץ שהקרין לכיוון הגב, לאזור השכמות ולכיוון הלסת והשיניים. ההתקפות האלו נמשכות בדרך כלל כ־20 דקות ומתרחשות בזמן מנוחה. לפני מספר ימים, שוב הרגשתי את הכאב הזה, עשיתי בדיקת א.ק.ג בקופת החולים שם זיהו שיש לי עליות st וש־ לחו אותי למיון. הרופא שם שחרר אותי הביתה עם הפניה לקרדיולוג. האם אני אמור להיות מודאג?



״עליות במקטע ה-ST מעידות על הפרעה בזרימת הדם. סיפרת שסבלת מלחץ בחזה שמקרין לאזור הלסת, זה יכול להעיד על מצב של בעיה בזרימת דם ואספקת דם לדופן האחורית של הלב. אתה נמצא בגיל בעייתי, בסביבות גיל 40 עולה השכיחות של מחלות לב ולכן עליך להיות זהיר ולעבור בדיקות שישללו בעיה לבבית. עליך לעבור בירור לבבי שיתחיל באקו לב וכמו כן רצוי שתעבור מיפוי לב במאמץ. זוהי בדיקה מאוד פשוטה שאינה כואבת או פולשנית, שאמורה להראות אם יש בעיה לבבית שמצריכה צנתור. אומנם התופעות שתיארת יכולות להיות קשורות גם למתח או לחרדה אבל מאחר שהיו לך עליות ST בא.ק.ג, אני חושב שאתה חייב לעבור את כל הבדיקות ההכרחיות.



כל זמן שאתה לא גומר את הבירור הלבבי אני ממליץ (שלא לומר דורש) שתימנע לחלוטין ממאמץ גופני. אתה יכול לעשות הליכות באיזי אבל אני ממליץ שלא תרוץ או תרים משקולות. אם תוך כדי פעילות אתה חש כאב עצור מיד לנוח. אם הבדיקות יצאו תקינות תחזור באופן הדרגתי לפעילות גופנית מלאה, כרגע עדיף שלא תיקח סיכון. תלונותיך יכולות להעיד על הפרעה בזרימת דם ללב, ועדיף ללכת לבירור בהקדם״.



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה

ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי. מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב׳׳רדיו ללא הפסקה"