אני מנסה להשכיר את הדירה שלי כבר חצי שנה אך מכיוון שהבניין עומד לעבור תהליך של תמ"א 38 הדבר מרתיע את השוכרים ואף אחד לא מוכן לשכור את הבית. אני מבינה שאנשים לא רוצים לשכור דירה לתקופה מוגבלת, אך המועד לתחילת תהליך התמ"א כלל לא ידוע. איך בכל זאת אפשר לפתות שוכרים לגור בדירה?


"לשכור דירה שהיא מועמדת לתמ"א זה אכן דבר בעייתי. תהליך התמ"א עלול להתחיל בכל זמן נתון, ואנשים שישכרו ממך את הדירה ייאלצו להתפנות תוך זמן קצר או להתמודד עם רעש ולכלוך. אם את רוצה לגרום לאנשים לשכור את הדירה, עלייך להפוך את העסקה לכדאית.

"את יכולה לתת הנחה משמעותית במחירי השכירות, כך שאם השוכרים שלך ייאלצו להתפנות באמצע תקופה השכירות, הם יסכימו לכך בגלל ההקלה המשמעותית במחיר. כמו כן, בגלל הפינוי האפשרי, אני מציע שתחפשי דיירים שמחפשים מגורים לתקופה מסוימת ותציעי שהשחרור מהחוזה יהיה דו־צדדי".

"כלומר, תכניסי סעיף לחוזה שאומר שדיירים יכולים לעזוב את הדירה בהתראה של שבועיים. נסי לחשוב איזה סוג שוכרים ישמחו לעסקה כזאת, את חייבת לפנות לפלח מסוים של אנשים שזה מעניין אותם, כי לא כל אחד ירצה להתקרב לדירה בתנאים האלו. את צריכה לחשוב מחוץ לקופסה, זאת לא דירה ככל הדירות כי את לא יכולה להבטיח ביטחון. השוכר הפוטנציאלי לוקח חוזה בעייתי, ואם את רוצה להשכיר את הדירה הזאת, את צריכה להפוך את העסקה לכדאית ומשתלמת". 

אני אדריכלית במקצועי. מקום העבודה שלי עובר שינויים, והמשרד עתיד בקרוב לעבור לאזור אחר. במשרד הקודם שבו עבדתי פיטרו אותי כאשר המשרד שינה מיקום, ואני חוששת שאותו תסריט יחזור על עצמו וששוב יפטרו אותי. כמו כן יש לי עמית במשרד שגורם לי להרגיש חוסר ביטחון, לא מזמן היה לנו ויכוח והוא צעק וקילל אותי, ומאז אנחנו לא מדברים. אני עובדת חרוצה ומוערכת, אך למרות זאת אני לא מרגישה בטוחה במקומי וחוששת שיפטרו אותי. מה עלי לעשות? 

"החיים הם לא צפויים ואין לנו אפשרות לשלוט במה שיקרה. דבר אחד ברור, אם את חוששת מדבר מסוים ומתעסקת רק בו, את מקדמת את זה שהוא יקרה שוב. נסי להסתכל על הדברים מזווית הפוכה, פוטרת ובכל זאת מצאת עבודה אחרת והצלחת להתקדם".

"מכך את יכולה להסיק שגם כשקורה לך הגרוע מכל, את מצליחה להסתדר ולהתרומם. עלייך לשדר ביטחון ולסמוך על עצמך, כרגע כשאת מגיעה לעבודה חסרת ביטחון וחוששת, את בסופו של דבר תובילי לפיטורים של עצמך, כי תגרמי לכולם לחשוב שאת לא מתפקדת. תעשי שינוי מחשבתי ותגיעי לעבודה עם חיוך וביטחון, ואז בטוח שלא יפטרו אותך.

"לגבי הבעיה עם העמית שלך, הוא צעק וקילל ואת משלמת את המחיר וסובלת. אל תחכי, קחי אותו לשיחה ותגידי לו שאף על פי שנפגעת ממנו, את רוצה לנקות את האווירה ביניכם ולשמור על יחסים תקינים. אל תהיי עסוקה בו, הוא לא העניין, תבחרי לא לפחד, לכי עם חיוך ותהיי בטוחה בעצמך". 
 
אני בן 63, גר בשכירות. התחלתי לצבור פנסיה רק לפני כשלוש שנים, וכשאגיע לגיל 67 אקבל סכום כולל של כ־4,000 שקלים בחודש. הגעתי למסקנה שעם הסכום הזה אשתי ואני לא נצליח להמשיך לשכור דירה והחלטתי להקדים תרופה למכה. קניתי קרוון שאת התשלומים עליו אסיים עד שאצא לפנסיה, ואני מתכנן להעמיד אותו במגרשים מתאימים ולגור בו. כאשר מעמידים מבנה כזה בשטח ציבורי, חייבים להזיז אותו כל שלושה חודשים כדי שלא ייחשב למבנה קבע. חבר סיפר לי שאם מזיזים את הקרוון 100 מטר בכל פעם אין בעיה. מה דעתך?
"אני שמח שהעלית את הנושא, הרבה מאוד אנשים לא מבינים שאם הם לא ישמרו על רצף פנסיה הם יישארו עם שוקת שבורה. יציאה פנסיה היא אירוע כלכלי קשה, וצריך לדעת להתמודד איתו ולהתכונן אליו מראש.

"אני חושב שההחלטה לקנות קרוון היא יצירתית וחכמה ולוקחת אותך למקום שבו תהיה אדון לגורלך. אנשים רבים לא מצליחים להיות יצירתיים, הופכים להיות עבדים של דרך מחשבה קיימת, ובקושי מתקיימים. אני מציע שתתייעץ עם עורך דין מומחה לנדל"ן לגבי האפשרות להזיז את הקרוון כדי שלא יהפוך למבנה קבע, כך תהיה בקיא יותר בפרטים".

"דבר נוסף שאתה יכול לעשות הוא למקם את הקרוון בשטחים חקלאיים תמורת תשלום. יש הרבה בעלי שטחים שמוכנים לאפשר לאנשים להשתמש בשטח שלהם תמורת סכומים סמליים בלבד. זאת אפשרות שאתה יכול לבחון. תנסה לברר את הנושא ביישובים שנמצאים מסביב לעיר שבה אתה גר, ותבדוק אם מכריך מכירים אנשים כאלה ויכולים לקשר אותך אליהם".