אני מכורה ללחם ומאוד קשה לי להיגמל. אני אוכלת לחם עם כל מאכל, אפילו עם אורז ופסטה. אני מרגישה שזו ממש התמכרות ולא מסוגלת לחיות בלי לחם. ניסיתי לעשות דיאטה ללא פחמימות אבל לא הצלחתי להתמיד. מה עלי לעשות ואלו תחליפים יש ללחם?



״גוף האדם לא יכול להתקיים בלי פחמימות. פחמימות הן מרכיב מרכזי בתזונת האדם ואחד מאבות המזון. אם את תמנעי מגופך מרכיב כל כך בסיסי את תגרמי לעצמך נזק, לכן לעשות דיאטה שכוללת הימנעות מוחלטת מכל סוגי הפחמימות זו טעות".



"המצב שאת מתארת הוא התמכרות לחומר כימי שנקרא גלוטן. זהו חומר כימי שמצוי בתוך חיטה, שיבולת שועל, שעורה ושיפון. ישנם אנשים שגלוטן מזיק להם, הדרך לבחון אם הגלוטן משפיע על הגוף לרעה הוא להימנע מארבעת המוצרים הנ״ל במשך שלושה שבועות ולנסות לאכול במקום פחמימות אחרות כגון תפוחי אדמה, אורז, תירס ועוד. אני מציע שגם את תנסי לחיות לפי הדיאטה הזו ותקני מוצרים ללא גלוטן".



"כך את פשוט תיגמלי מהלחמים, תרגישי טוב עם עצמך ותגלי שאפשר לאכול פחמימות עמילניות או אחרות, כי גם בחומוס ובתפוח עץ למשל יש פחמימות, אבל הן בריאות וטובות לנו. אף על פי שהרבה אנשים יחשבו שאהבה ללחם זו לא התמכרות לדעתי במקרה שלך את באמת מכורה ולכן בהחלט ייטב לך להיגמל״.



אני מעשנת כבדה. התחלתי לעשן בגיל 12, בצבא הכפלתי את הכמות, ואחרי החתונה הפסקתי. כשהתגרשתי חזרתי לעשן ומאז אני מרגישה שכל חיי סובבים סביב עשן הסיגריות. אני רוצה להפסיק למען ילדי ולמען הבריאות שלי אבל כאשר אני בלחץ או כשרע לי אני פשוט מעשנת יותר. כיצד המתח הנפשי קשור להתמכרות ואיך אוכל להפסיק?



״את התחלת לעשן בגיל מאוד צעיר וחרטת בתוך תאי המוח שלך, בתוך הרצפטורים, היכרות מאוד עמוקה ורבת שנים עם החומרים שבטבק. התמכרות שהתחילה בגיל צעיר יוצרת דפוס שרק עולה ויחד איתה עולה גם כמות הסיגריות שאת צורכת. למרות כל זאת בכל זאת הצלחת להפסיק לעשן, זה קרה כשהתחתנת והיה לך טוב בחיים, אז החלטת שאת לא צריכה סיגריות וגילית שאת יכולה לחיות בלי ההתמכרות הזאת".



"זו טעות מאוד נפוצה לחשוב שעישון קשור למתח, יצרני הסיגריות הצליחו להכניס לתוך התודעה האנושית את הרושם שסיגריה מרגיעה אבל ההיפך הוא הנכון. הסיגריה עצמה והחומרים שבטבק הם אלו שיוצרים את המתח והלחץ, את לחץ הדם ואת התחושה שסיגריה מרגיעה ומפחיתה מתח ועצבים. בעצם ברגע שהחומרים האלה נכנסים למוח ולדם, הגוף נהיה קל יותר להתעצבן (פתיל קצר) וכל סיטואציה הופכת לנפיצה יותר אצל מעשנים".



"הצלחת להפסיק לעשן כשרצית אז פשוט תעשי את זה שוב ותפסיקי. אם את מרגישה שאת לא מסוגלת לעשות את זה לבד, בעצמך, יש כל מיני דרכים לקבל עזרה ותמיכה. שימי לב, להפסיק לעשן זה נחמד אבל צריך להיגמל. אנשים עושים כל לילה הפסקה מעישון, קמים בבוקר ומדליקים סיגריה, גמילה עושים פעם אחת ולתמיד ולא נוגעים יותר בחומר הזה״.



אני בת 40. לצערי אני מוצאת את עצמי יום יום חוזרת מהעבודה ולא עושה כלום חוץ מלפתוח את הטלוויזיה ולצפות בסדרות. אני עוקבת אחרי יותר מעשר סדרות ואפילו מקליטה תוכניות מסוימות. אני מוצאת את עצמי בלופ שאני לא יוצאת ממנו וצופה בסדרות משש בערב ועד חצות הלילה. איך נגמלים מההתמכרות לטלוויזיה?



״התמכרות לטלוויזיה זו התמכרות לצריכה, אנחנו בעצם צורכים דבר שגורם לנו לתהליכים שונים בתוך המוח, מדובר בהתמכרות כי המוח שלנו הופך את העניין הזה לכימיה. סדרות הטלוויזיה נועדו לפנות לנו אל הרגש, הן משמחות, מעציבות ומותחות בחלק מהפעמים, ומגרות את המוח שלנו לצרוך ולרצות מידע ותכנים נוספים. הן אפילו גורמות לנו להרגיש שאנחנו חלק ממשפחה, את מכירה את הנפשות הפועלות בכל סדרת טלוויזיה, יודעת היכן הם גרים וכאילו נחשפת לחיים פרטים של אנשים אחרים, זה סוג של מציצנות שגורם לסיפוק מסוים.



לעתים, כשמתעמקים בחיים של אחרים זה יכול להעיד על כך שאין לנו מספיק עניין בחיים שלנו ולכן אנחנו בורחים מהמציאות היומיומית שלנו. כדי להתנתק מהמציאות האלטרנטיבית שמצאת לעצמך את צריכה להחליט מה את רוצה לעשות עם הזמן שלך. לדעתי את לא חייבת לוותר על צפייה בסדרות טלוויזיה באופן מוחלט, אני מציע שפשוט תעשי את זה במינון נכון, תחליטי על שתי סדרות שאת עוקבת אחריהן ותו לא. כשאת מסיימת לצפות באותן סדרות תכבי את הטלוויזיה ותלכי לקרוא ספר, לכתוב שיר, ותנסי לגלות את עצמך מחדש ולמצוא תחומי עניין אחרים״.



ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי. מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, כל יום שישי ב־06:00 ב׳׳רדיו ללא הפסקה"