יש לי בעיות עם כלתי, היא לא מקבלת אותי כמו שצריך, לא מתנהגת אלי יפה, ותמיד מתלוננת על כל דבר שאני עושה. אני מסתדרת מצוין עם שתי כלותי האחרות, אבל איתה שום דבר לא מצליח. היחס שלה אלי הוא נורא, ואני לא יודעת מה לעשות. איך מתמודדים עם כלה שלא נותנת כבוד לחמותה?

בתור אחת שחיה כבר מספר שנים על פני כדור הארץ את ודאי יודעת שלטנגו צריך שניים, ובדרך כלל מערכות יחסים שאין בהן אמון אלו מערכות יחסים שמתפתחות להיות כאלה, ומידרדרות לאט־לאט עם הזמן. יכול להיות שלפני מספר שנים העברת על כלתך ביקורת מרומזת או להפך, ומשם הדברים התגלגלו. אני בטוח שאם אשאל את קרובייך, הם יעידו עלייך שאת אישה דעתנית עם אופי, ואני בטוח שבאותה מידה שאת מרגישה שכלתך מזלזלת בך, גם היא מרגישה שאת מותחת עליה ביקורת ולא מקבלת אותה כמו שהיא.

העובדה שאת מסתדרת עם כלותייך האחרות לא אומרת כלום, כי יכול להיות שהכלות האחרות דומות לך יותר, ולכן היה לך יותר קל לקבל אותן. במקומות שמערכת היחסים קשה יותר נדרשת הרבה יותר השקעה. את בוגרת ומנוסה יותר מכלתך, ולכן אני מציע שהשינוי יבוא ממך. כדי לנסות לעשות משהו אחר את צריכה לבטל את הרעיון שאומר שהכלה שלך לא בסדר ושאת מצדך מתנהלת כשורה, זאת מחשבה לא נכונה אז תעצרי אותה. כאמור, עלייך להבין שלמערכת יחסים שלא מצליחה יש שני צדדים. תזמיני אותה לשיחה, תיקחי על עצמך את האחריות ותלבני את הדברים. תגידי לה שחשוב לך שמערכת היחסים ביניכן תזרום ותצליח, ויחד תנסו למצוא פתרון לשיפור היחסים. רק אם את תנקי את הלב שלך ותקבלי אחריות, תוכלי לתקן את מערכת היחסים הזו.
 
בתי היא אם חד־הורית לילדה בת 11. נכדתי היא תלמידה מאוד טובה, אך יש לה בעיות חברתיות. היא מאוד פעילה, היא הולכת לצופים ורשומה לחוגים אבל היא לא מצליחה להתחבר לבנות האחרות. לצערי גם מערכת היחסים שלה עם אמה בעייתית, זה מתבטא בכך שנכדתי מתחצפת לאמה, צועקת ומתעקשת ללכת לפנימייה. כולנו מרגישים שהמצב חסר סיכוי, ושאולי באמת ייטב לכולם שהילדה תלך לפנימייה. מה דעתך ומה ההשלכות בכך?

שליחת ילדים לפנימייה זה לא דבר פסול מעיקרו. יש ילדים שמתקשים להסתדר בסביבות חברתיות מסוימות ובסביבה אחרת, כמו פנימייה, הם מצליחים למצוא את עצמם ולהסתדר. למרות כל זאת, לפי הדברים שתיארת יש פה בהחלט מקום להתערבות. סביר להניח שכאשר בתך שומעת על הקשיים
החברתיים של בתה היא מזדהה איתה יתר על המידה ולא מצליחה להציב לה גבולות. יכול להיות שבתך צריכה לייצר בתוך מערכת היחסים הזו גם את דמות האב, את הדואליות הזאת שתציג בפני הילדה גם את הצד השני.

אני חושב שכרגע, לפני הכל, האם צריכה לעבוד על עצמה. אני ממליץ שהעבודה העצמית תיעשה בליווי של איש מקצוע שינחה אותה. אם ניסיתם לפתור את הבעיות ובכל זאת מערכת היחסים הזאת הגיעה למצבי קיצון ומקום הרסני, ייתכן ששינוי של הסביבה יהיה פתרון מעולה. כאמור, לדעתי פנימיות הן לא דבר רע בכלל, אני אישית מכיר ילדים והורים שהשינוי הזה עזר להם מאוד. אם זה רצונה של הבת והאם מרגישה שצריך לתת אוויר למערכת היחסים עם בתה, בהחלט יש לשקול זאת.

אני עובד כשכיר בחברה גדולה ובמקביל לכך הקמתי לפני כשנה אתר אינטרנט לממכר גאדג׳טים בישראל. האתר הצליח מעל למצופה וצבר לקוחות רבים. כרגע אני עובד בשני המקומות ומרגיש שאני עומד לקרוס. אני שוקל לעזוב את עבודתי ולהתמקד רק באתר אבל אני מפחד לעזוב. החלום הגדול שלי הוא להיות עצמאי בעל עסק, אבל אני מפחד שאולי זה לא יצליח. מה דעתך?

סיפרת שיש לך חלום להיות עצמאי, לדעתי אם לא תנסה להגשים את חלומותיך ושאיפותיך, לא תצליח לסלוח לעצמך. אם תוותר לעצמך יום יבוא ותתחרט על כך. במידה שזה יקרה, יהיה לך קשה לחיות עם עצמך וחמור מזה, בכל דקה שתעבור אתה תלקה את עצמך ולאט־לאט לא תצליח גם לפרוח במקום עבודתך כשכיר. אני מבין את החשש שלך, יש לך ילדים ומשפחה שעליך לפרנס, מסיבה זו עליך להיערך כראוי ולהכין תוכנית מסודרת. אתה צריך ללכת ולהגשים את עצמך כמו שאתה רוצה, אל תוותר על החלומות שלך״.
 
מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־08:00 ב׳׳רדיו ללא הפסקה"