שרית זהבי סוזי, פורבס
האינטראקציה ביני לבין שקית החלב תמיד היתה קצרה ועניינית. נגמר החלב בבית? קפצתי לסופר, פיזזתי למחלקת החלב, שלחתי יד והשקית בעגלה. משם הדרך למקרר - ולקיבתם של בני הבית - קצרה. הרגל שבשגרה, זה כל הסיפור.
עם כל מורכבות החיים, נדמה כי שקית החלב שייכת לסיפורים הפשוטים והצדדיים, בדיוק כמו הסיר הגדול שמונח על הכיריים במטבח, שטיחי האמבט השרועים על רצפת המקלחות, המזלגות והסכינים שכל תפקידם הוא להוביל את האוכל לפה ומברשת השיניים שיוצאת לעבוד מדי בוקר וערב. בסך הכל חפצים - נותני שירות אדיבים בממלכת החיים הדינמיים והתובעניים; חלק בלתי נפרד מעולם מערבי מתפתח שמעוניין להקל, לזרז ולהוזיל. 

והרי תפנית בעלילת הסיפור הלכאורה פשוט הזה: מה אם מישהו יאמר לכם שמה שנתפס בעינינו כטריוויאלי ומובן מאליו הוא לא באמת כזה? שעולם גדול ורחב של ידע עומד מאחורי כל חפץ, צורה והתגבשות כזו או אחרת של חומר, וההתעלמות שלנו ממנו נובעת בעיקר מדבר אחד: חוסר היכולת שלנו לראות קרינה?
אנרגיה מתחדשת
את הגילוי המרעיש הזה בדיוק מביא הספר "נוחות מול בריאות", שיצא לאור לאחרונה. את הספר כתבו זאב אבירז, בעל מרכז הדרכה רב־תחומי בנושאי האנרגיה, העוסק בתחום כ־20 שנה, ואיש ההייטק נאור נאור, החוקר את תכונות האנרגיה ומלמד בתחום. לדברי המחברים, מה שהוביל לכתיבת הספר הוא העובדה כי אמנם האנושות התפתחה בקצב מואץ במאות השנים האחרונות, אך במקביל התרחשה מגמה הפוכה - הגוף הפיזי שלנו הלך ונחלש. לטענתם, החומרים המלאכותיים והחפצים שמסביבנו - שנוצרו בעקבות ההתפתחות המואצת המבקשת להקנות לנו נוחות - הפכו, בסופו של דבר, לאויבים הגדולים שלנו.
שלא תטעו, לא מדובר במזבלות ובהררי האשפה שמקיפים אותנו, אלא בחפצים ובכלים שסובבים אותנו ביומיום, בבית ובעבודה, שמשפיעים על גופנו. איך הם עושים זאת? באמצעות הקרינה הנפלטת מהם, המושפעת מסוגי החומרים, צורתם, צבעם, מידת החום שלהם ועוד.
מי העלה על דעתו, למשל, שידיות הפלסטיק של הסכינים והכפיות פולטות קרינה ישירה לגוף שלנו? או שהשפעתו של סיר טפלון מרובע על האוכל היא פחותה מזו של סיר טפלון עגול? מי ראה באמבטיה חמה ומפנקת חוויה שממש לא מועילה לגוף וגורמת לעייפותו? ומי שיער שאיפור העיניים מחליש את שרירי העפעפיים, וגורם, בין היתר, לצניחתם?
כשמניחים את שני הפרמטרים - נוחות ובריאות - זה מול זה על כף המאזניים, ברור כי כשהאחד עולה, השני יורד. בחיים, כמו בחיים, לכל דבר יש מחיר. הפגיעה בבריאות ובאיכות החיים שלנו היא אחת מהסכנות האורבות לנו בשקט. אבל לדברי המחברים, הספר לא מנסה להחזיר אותנו לתקופת האבן. הוא מעוניין להעניק לנו מודעות סביבתית חדשה במסגרת החיים בעולם מתפתח, כזו שתאפשר לכל אדם לבחור את חפציו בצורה נכונה. לטענת המחברים, מעט תשומת לב לסביבת החפצים ובחירה נכונה מתוך הקיים בסביבה יעניקו לנו בריאות משופרת, הנאה רבה יותר וחיים מלאים באנרגיה.

לאתר פורבס