כריסטין קומפורד



"מה הפחד הגדול ביותר שלך?", שאלתי את ביל גייטס לילה אחד, כשישבנו על מנה של

מרק טום יאם. "זה קל", ענה לי, "לא להיעשות חכם יותר". לאחר מכן שטח גייטס את התוכנית שלו שנועדה לוודא כי תמיד יהיה מוקף באנשים סופר־חכמים. הוא כנראה לא שמע על מיאלין.

סוד המיאלינציה
בואו נצא מנקודת ההנחה ש"חכם יותר" פירושו ללמוד דברים מהר יותר, לחוות רגעים רבים של פריצת דרך מחשבתית ופריצת מחסומים מנטליים בצורה חלקה תוך תחושת הגשמה עמוקה. זה עובד כך: כמחצית מהמוח עשויה חומר אפור שבו מתעצבים ושוכנים נתיבים עצביים, כאשר המחצית השנייה עשויה חומר לבן. לפני שנמשיך חשוב לדעת שנוירונים ש"יורים" יחד, גם מתחברים יחד. פירוש הדבר הוא שעל מנת ללמוד משהו חדש או ליצור הרגל חדש, יש צורך בחזרתיות. כאשר אתם מתרגלים משהו בצורה רצינית, מתוך
כוונה רבה ומתוך מאבק מסוים, נוצר נתיב עצבי. כעת הנוירונים יורים יחד כקולקטיב. ירי חוזר ונשנה מאותתעל כך שהנתיב העצבי הזה הוא חשוב.
ירי חוזר ונשנה המלווה בתרגול עמוקובמאבק או באקסטזה, מתריע בפני האוליגודנדרוציטים והאסטרוציטים כי יש לשדרג את הנתיב הזה, או לבודד אותו, וכך מתחיל תהליך המיאלינציה.
הנתיב העצבי שעוצב זה עתה וביצע ירי חוזר ונשנה, מבודד כעת בחוט חשמלי העטוף בציפוי מגן. אותו נתיב (חומר אפור) מחוזק באמצעות בידוד המיאלין (חומר לבן) ועובר שינוי
שניתן להשוותו למעבר מקו טלפון לפס רחב. נתיבים עצביים בעלי ציפוי מיאלין כבד הם עד פי 300 מהירים יותר - הם הותאמו בצורה המיטבית למהירות וליעילות. הם הופכים
גם להתנהגות ברירת המחדל, שכן המוח בוחר את הנתיבים בעלי ציפוי המיאלין הרב ביותר (היות שברור כי הם הכי חשובים). זוהי הדרך שבה אנחנו יוצרים התנהגויות אוטומטיות חדשות, הידועות גם כהרגלים או כבחירות התנהגותיות הרגליות.
עשו זאת בעצמכם
כשמוחו של אלברט איינשטיין נותח לאחר מותו ב־ 1984 נמצאו כמויות שיא של מיאלין. האם פירוש הדבר שהוא היה חכם מרוב האנשים? לא בהכרח. האם פירוש הדבר שהוא התמיד, נכשל, המשיך לדחוף קדימה באמצעות תרגול עמוק וממוקד? התשובה היא כן.
מדעני מוח ברחבי העולם חוקרים כיום יותר ויותר על אודות המיאלין והשפעתו המדהימה על למידה מהירה, על הגברת מומחיות ועל הפלסטיות של מערכת העצבים. הנה שלושה כללי ברזל בדרך למיאלינציה:
1. התמידו לנסות התנהגויות חדשות.
2. עשו זאת באופן חוזר ונשנה בהתפרצויות עוצמתיות (גם קצרות זה בסדר). החזרתיות היא גורם מכריע - מיאלין הוא רקמה חיה: אם אתם מפסיקים "לירות" בנתיב מסוים במשך יום, המיאלין יתחיל להתפרק.                                                                               3. ראו, שמעו וחושו את עצמכם מבצעים את ההתנהגות החדשה. ממש היכנסו לזה, עד שתהיו לחלוטין בתוך הסיטואציה. זכרו מה איינשטיין אמר: "הדמיון הוא הכל - הוא התצוגההמקדימה של האטרקציות שיגיעו".
הדמיון גורם ירי, וירי חוזר ונשנה מייצר מיאלינציה. צפייה במישהו שמצטיין בהתנהגות שברצונכם לסגל/ להצמיח לעצמכם, מסייעת אף היא למיאלינציה.

לאתר פורבס