יואב וילנר

לאתר פורבס 


אם אתם בעסקי ההדפסה, בטח שמעתם לא פעם ביקורת על כך שאתם לא עושים מספיק על מנת להפחית את "טביעת הרגל הפחמנית שלכם" (כלומר, תרומתכם לפליטת גזי חממה והתחממות כדור הארץ), באמצעות אימוץ פרקטיקות ידידותיות לסביבה. יחד עם זאת, ישנם צעדים שאתם יכולים לעשות, גם בתוך החברה וגם דרך ייצור, שהוא לא רק חכם, אלא גם מפחית את ההשפעה השלילית על הסביבה. יואב וילנר, מנכ"ל ראנקי, על הדפסה בעידן הירוק.

מאז ש"הידידותי לסביבה" הפך למושג שיש סביבו באזז, עקבתי אחר השינוי שחל בפרקטיקות ההדפסה - משיטות ישירות ומאוד לא ידידותיות לסביבה, לשיטות שמשלבות קיימות ברמה גבוהה.

ככל שהחברה הופכת מתקדמת יותר בנושאים מסוימים, אנשים מצפים יותר ויותר, ואף דורשים, חלופות שמערבות יותר קיימות - החל משקיות מתכלות, ועד קופסאות ואריזות שמיוצרות באופן דיגיטלי, במקום להשתמש בצביעה על בסיס דיו.
אחד המחקרים שבוצעו העלה כי 80% מהלקוחות מתעניינים ברכישה של מוצרים או שירותים ידידותיים לסביבה. בעוד שנושא הקיימות אינו מעניין באופן מיוחד את חלק מהלקוחות, מעניין לציין כי מספר עצום מתוכם, לא יתנגדו לרכוש מוצרים ירוקים. חלקם לא ירכשו מוצר שאינו כזה.
הגל הדיגיטלי
לפני שנות ה-2000, בתי דפוס היו משתמשים במכבשים שכללו שימוש בדיו רעיל וערמות של נייר שהמתינו להדפסה. כיום, בעולם הדיגיטלי, השימוש בטונרים, דפים ובהדפסה דיגיטלית, הולך וגובר. שיטות ידידותיות לסביבה נכנסו אל התעשייה והפגיעה בסביבה ירדה אופן משמעותי.
ה-Highcon Euclid היא המכונה הראשונה בעולם המספקת חיתוך וקיפול דיגיטלי מהיר. רצף הפעולה שלה מניב לא רק אפקטיביות, אלא גם טביעת רגל פחמנית מופחתת
חברות וארגונים משתמשים כיום במדיה החברתית ובשיווק דיגיטלי באינטרנט על מנת להפיץ את המטרות ואת הקמפיינים שלהם. על אף שזה הסיר הרבה מההשפעה השלילית על הסביבה, עדיין קיים צורך אדיר בהדפסה למגוון רחב של מוצרים כמו עיתונים, חוברות, כרטיסי ביקור, קופסאות, וניירות עטיפה. מתחילתו ועד סופו, אפשר לראות ששרשרת ההספקה של תהליך ההדפסה, מודע הרבה יותר לסביבה ולאפשרויות להפחתת ומניעת פסולת מיותרת.
הנה כמה טיפים כיצד להפחית את כמות הפסולת ולהפוך ליותר ידידותיים לסביבה כאשר מדפיסים - בין אם אתם בית דפוס ובין אם אתם חברה או ארגון שמשקיע במדפסת משרדית. באופן דומה, גם צרכנים יכולים להפגין מודעות ולברר על אופציות הדפסה ידידותיות לסביבה.
השתמשו באי-מייל בתור כלי תקשורת - בצעו הגהות אופן דיגיטלי לאורך התהליך וחסכו בפסולת נייר. לקוחות לא צריכים לבקר בבית הדפוס כבר בהתחלה. הם יכולים להיות מעודכנים על ההתקדמות, גם מבלי להיכנס אל הרכב ולהגיע לבחון מקרוב כל שלב ושלב. לכן, אפשר להפחית את טביעת הרגל הפחמנית במהלך ההתכתבות העסקית הזו.
עברו להדפסה דיגיטלית - סוג זה של הדפסה משתמש בטונרים לא רעילים, מה שמפחית את הפסולת הכימית. אם זה לא מתאפשר, אין מה לדאוג, מכיוון שגם ההדפסה המסורתית הפכה לירוקה יותר במהלך העשורים האחרונים.
צמצמו את הגודל והמשקל של חומרי הגלם - עצבו פריטים קומפקטיים יותר וצמצמו את סך חומרי הגלם הנחוצים. הסתכלו על זה כך: כשמורידים סנטימטר וחצי מהכריכה של ספר עם 2,000 עמודים, חוסכים יותר מ-800 עמודי נייר מבלי שהעיצוב הסופי נפגע. מוצרים שהם קלים יותר, תורמים לצמצום פליטת גזי חממה ואף חסכוניים יותר, בשל הורדת עלויות השינוע.
כפי אתם יכולים לראות, ישנה דרישה בלתי פוסקת להדפסה. אפשר לראות זאת במיוחד בתקופת החגים, כאשר מקבלים קופסאות מלאות במתנות וצרורות של כרטיסי ברכה. אנחנו גם רואים את זה באופן יומיומי בכרטיסי ביקור, שלטי חוצות וכל מה שבאמצע. כאשר ההדפסה ממשיכה להישאר בשוק עם דרישה יציבה, כל הרעיון הוא לצמצם את השפעתה ברעה.
- יואב וילנר הוא מנכ"ל ראנקי וכן בלוגר במגזינים היוקרתיים בעולם: Forbes, Inc, Entrepreneur, VentureBeat, TheNextWeb.