ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי
אני בת 64. לפני שבועיים וחצי נפלתי, וקיבלתי מכה בצד שמאל מתחת לחזה. ככל שעבר הזמן הכאב החמיר. בצילום שעשיתי לא נראו שברים, והאורתופד אמר שהוא לא רואה שום דבר. יש לי כאבים מאוד חזקים, במיוחד בנשימות עמוקות, וקשה לי לקום מה־ מיטה ולהסתובב. האם כדאי לי לערוך צילומים נוספים? והאם עדיף להימנע מנטילת כדורים נגד כאב?
״אם את סובלת מכאבים כאשר את משתעלת או כשאת נושמת עמוק, סביר להניח שיש לך סדק בצלעות, לא תמיד ניתן להבחין בכך בצילום ריאות בזווית רגילה. בכל מקרה גם אם יש לך סדק זה לא משנה כי אין לכך טיפול מיוחד, הצלעות מתאחות לבד במשך הזמן. בדרך כלל הכאבים פוחתים בצורה משמעותית אחרי שלושה־ארבעה שבועות. במקרים נדירים הסדק נפתח בגלל שיעול או התעטשויות, ואז תהליך ההחלמה מתארך. אין צורך שתעשי צילומים נוספים, אבל חשוב שתיגשי לבדיקת צפיפות עצם כדי לוודא שאין לך אוסטיאופורוזיס. במקרה שיתגלה שאת סובלת מאוסטיאופורוזיס, חשוב לטפל במחלה כי היא יכולה לגרום לך לנזקים ולשברים נוספים בעתיד. כמו כן חשוב שתרשמי לפנייך שיש לך סדק בצלעות, כי אם יעשו לך מיפוי עצמות, מכל סיבה שלא תהיה, אפילו בעוד חמש־עשר שנים, יש ליידע את הרופא על כך. אם את מרגישה כאבים, את יכולה להשתמש בכדורים משככי כאב, אין שום צורך לסבול מכאב אם לא מוכרחים, ואם אפשר להימנע מכך - רצוי״.

בעלי נוטל פלביקס (תרופה למניעת אירוע מוחי חוזר) מזה שמונה שנים, הרופא רשם לו את התרופה הזו משום שהוא אלרגי לאספירין, וזו התרופה היחידה שהוא מקבל. לצערי התרופה הזו גרמה לשדיים של בעלי לגדול, וזה מאוד מפריע לנו. מה עושים כדי למנוע את המשך גדילת השדיים? כמו כן, קראתי שעדיף לקחת את הפלביקס בלילה, כי רוב התופעות של שבץ מוחי מתרחשות לפנות בוקר, האם זה נכון?
״נפיחות שדיים אצל גברים נקראת גינקומסטיה, מדובר בהתפתחות של בלוטות חלב בזכרים, שיכולה להיגרם מסיבות שונות, ובין היתר בגלל נטילת תרופות מסוימות. אף שהנפיחות בשדיים מפריעה לך ולבעלך, חשוב שהוא ימשיך ליטול את הפלביקס. יש תרופות שיש להן תחליפים, אבל לפלביקס אין תחליף (אלא תרופות נוגדות קרישה עם תופעות לוואי פוטנציאליות של דימום). תופעות לוואי כמו שדיים נפוחים הן זניחות לעומת היתרונות שיש בנטילת כדור זה. כדורי הפלביקס עוזרים למנוע סתימה בכלי הדם בלב, מצב שיכול לגרום לסכנת חיים. לגבי שאלתך השנייה, אין משמעות לזמן נטילת הכדור, משום שהפלביקס משפיע ל־24 שעות ואפילו ליותר. כלומר אם בעלך נוטל באופן קבוע את הכדור בבוקר, הכדור ממשיך להשפיע עליו גם בבוקר שלמחרת, ויש לו 'כיסוי' כל הזמן (בתנאי שהוא מקפיד ליטול את הכדור מדי יום). אספירין, למשל, משפיע כמעט לשלושה ימים, וגם במקרה הזה לא משנה אם נוטלים את הכדור בבוקר או בערב, כי הכדור נמצא שלושה ימים בדם״.
בתי בת ה־34 סובלת ממחלת וגאל סינקופה, וכאשר היא לא מרגישה טוב היא מתעלפת. האם יש לכך טיפול? כמו כן, לפני חמש שנים היו לבתי כאבים באוזן, היא התעלפה באותו יום שמונה פעמים, ומאז היא לא שומעת בכלל באותה אוזן, ויש לה 0% שמיעה. האם יש מה לעשות לגבי זה?
״וגאל סינקופה זוהי תופעה מוכרת (ולא מחלה), שבה כאשר יש כאב פתאומי או כאשר החולה מקבל מכה או חש לא בטוב, כלי הדם מתרחבים, ואותו אדם נופל ומתעלף או שהוא רק נופל - זוהי תגובה של מערכת העצבים האוטומטית. יש כמה מצבים שצריכים לאבחן בהפרעות הווגאליות ומספר דרכי טיפול בבעיה. לעתים על החולה ליטול תרופה ממשפחת הסטרואידים במינון נכון, ובמקרים אחרים תינתן תרופה שנקראת דרלין; תרופה זו משתקת מעט את ההתכווצות וההרחבה של העורקים. כאמור יש דרכים לטפל בבעיה, ולכן חשוב שבתך תפנה לנוירולוג שעוסק במערכת העצבים האוטונומית. הוא יוכל להמליץ לה על טיפול מתאים לאחר שיפנה לבדיקת המערכת האוטונומית. לגבי הבעיה באוזן, התעלפות לא גורמת לחירשות, וסביר להניח שבתך סבלה מדלקת חמורה באוזן, שגרמה לה לכאבים עזים והסתבכה בחירשות. ייתכן שהנזק הוא לא בלתי הפיך, זה תלוי איזו חירשות יש לבתך והאם היא סובלת מחירשות עצבית. בחלק גדול מהמקרים יש אפשרות לשקם את הנזק, ובמקרים מסוימים אפשר אפילו להשתיל שתל אוזן (שתל קוכליארי). אני מציע שבתך תפנה לרופא אף אוזן גרון, הוא יבדוק וינחה אותה״. 
שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה
 מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־ 13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"