מחקר חדש: נמצא קשר בין קשיי שינה של אמהות לתינוקות לבין הופעת תסמיני דיכאון לאחר הלידה, עד כדי התנהגות אובדנית. עורכת המחקר, שני חזוט־להמן, יצאה מנקודת הנחה כי בתקופה שלאחר הלידה מתחולל שינוי משמעותי בחיי האם מבחינה חברתית, רגשית ופיזית - תקופה שבה האמהות ישנות פחות בהשוואה לכל תקופה אחרת בחייהן ובה בעת הן חשופות לדיכאון.



המחקר, שבו השתתפו 418 נשים מרחבי הארץ בגילים 20־47, מתוכן 37 נשים בהריון והיתר אמהות לילדים עד גיל שנה, יוצג הבוקר בכנס של המכללה האקדמית תל אביב יפו למניעת אובדנות. יש לציין כי מעטים הם המחקרים העוסקים בשילוב הזה, ובשל כך ביקשה חזוט־להמן לבחון אם קשיי שינה לבדם יכולים להוות גורם סיכון להתפתחות מצוקה נפשית בקרב האם.
 
ממצאי המחקר מצאו קשר חיובי מובהק בין קשיי שינה של האם לבין דיכאון לאחר הלידה וכן למחשבות אובדניות ולהתנהגות אובדנית. נוסף לכך, נמצא קשר בין מצבן הסוציו־אקונומי, השכלתן והסטטוס המשפחתי של הנשים לבין המדדים הקליניים השונים, כך שנשים עניות יותר ומשכילות פחות וללא בני זוג נוטות ללקות יותר בדיכאון לאחר הלידה.


"השילוב בין הריון ולידה והפרעות בשינה הוא מסוכן עבור נשים וממקם אותן בסיכוי גבוה לפתח מצוקה נפשית המתבטאת בדיכאון לאחר הלידה, במחשבות אובדניות ואף בנטיות אובדניות", אומרת עורכת המחקר. היא מוסיפה: "על סביבת היולדת, בן הזוג והמשפחה וכן גורמים טיפוליים להכיר את הנתונים הללו ולסייע ככל האפשר לאם הטרייה. יש לאפשר לה שינה ערבה ויעילה, ובכך להפחית את סיכוייה לפתח דיכאון לאחר הלידה, בעיקר בקרב נשים ממעמד סוציו־אקונומי נמוך".

חזוט־להמן מספרת: "יש קבוצות סיכון מובהקות, כמו נשים שגם כך סובלות מהפרעות שינה ומהיסטוריה של דיכאון, אמהות חד־הוריות ללא סביבה תומכת מספיק ונשים ממעמד נמוך, אבל המחקר מצא בפירוש קשר מתאמי חזק מאוד בין קושי בשינה לסיכון בפיתוח תסמיני דיכאון לאחר הלידה בקרב כלל הנשים. לפי הנתונים, כל אישה לאחר הלידה או במהלך ההיריון, ביחד עם קשיי השינה שמביא איתו התינוק, נמצאת בסיכון לפיתוח דיכאון עד כדי מחשבות אובדניות. לכן חשוב שנשים יולדות וסביבתן יכירו את המחקר ויבינו שהן פשוט חייבות לעצמן שעות שינה. בני המשפחה ובני הזוג חייבים להכיר בצורך הבסיסי הזה לישון, צורך שמפחית את הסיכון". 

"רוב הנשים עוברות את התהליך בשלום, לא כל מי שישנה מעט תחווה מצוקה נפשית. אבל יש קשר – נשים שישנו פחות נטו ללקות יותר בדיכאון. לכן חשוב להעניק לאישה את ההזדמנות להשלים שעות שינה רצופות. כולם במשפחה צריכים להתגייס", הוסיפה.