אני נשואה באושר לגבר מקסים. הבעיה היא שקיימים פערים בינינו מבחינת התפיסה הכלכלית: הוא מבזבז כספים ללא הכרה, ואני ההפך הגמור. לאחר שנישאנו החלטנו לנהל חשבונות נפרדים, אבל הוא לא מצליח להתנהל נכון וחי במינוס תמידי. כרגע אני המפרנסת העיקרית וגם משלמת את כל הוצאות הבית. לפני כשנתיים בעלי הגיע למסקנה שאני צודקת; הוא מסר לי את כרטיס האשראי שלו וביקש שאקציב לו כסף מזומן. הרעיון הזה עבד תקופה מסוימת, אך עם הזמן הוא התחיל להרגיש שאני מתנהגת כמו אמא שלו. הצעתי שיסגור את החשבון הפרטי ויעביר את המשכורת שלו אלי. האם זו הדרך הנכונה?
 
"בחרת בבעלך כי הוא התיקון הגדול לנשמה שלך, והוא נכון לך בהרבה מובנים. הפתרון שבחרתם כדי להתמודד עם השונות שלכם ועם חוסר הסדר שלו הוא הפתרון הנורא ביותר ששמעתי מימי, אין דבר גרוע יותר מלבקש ממך לנהל אותו ולעקוב אחריו. מהר מאוד לא יבוא לו להיכנס למיטה עם המנהלת שלו, והזוגיות שלכם עלולה להסתיים באסון. בעלך מבין את המצב בצורה בסיסית ושטוחה, ועליו להחליט מה הוא רוצה - לשרוד כלכלית או להיות עצמאי כלכלית.

אני בטוח שהוא לא חשב על זה ושהוא לא מבין את המשמעות של העניין לטווח הארוך. כדאי שתבהירי לו: 'אני לא אמא שלך, אנחנו שותפים מלאים, וכאשתך אני רוצה לדעת שאני יכולה לסמוך עליך. ביקשת ממני לנהל אותך מבחינה כלכלית כי אתה מודע לבעיה שלך, ולכן אנחנו חייבים לנקוט גישה אחרת'. אני ממליץ לשניכם להגיע לסדנה שלי למודעות כלכלית, חינם אין כסף. בסדנה תוכלו להבין כיצד ניתן לקחת שליטה על החיים דרך יצירת עצמאות כלכלית. בנוסף, כדאי שתמצאו גם פתרון לוגיסטי - פתחו חשבון משותף לניהול הוצאות הבית, בלי לבטל את החשבונות הנפרדים, קבעו מראש סכום כסף מסוים שאותו תפרישו לחשבון המשותף דרך הוראת קבע, ובכסף שנותר לו בעלך יוכל לעשות כרצונו״.
 
אני בן 35, מחפש עבודה בתחום הרכש כבר שבעה חודשים. יש לי ניסיון רב בתחום, אבל אני פשוט לא מצליח למצוא עבודה. אני מחפש ללא הרף ובכל דרך אפשרית: הלכתי פיזית לחברות, פניתי לחברות כוח אדם, חיפשתי באינטרנט, פניתי למכרים שיעזרו לי, אבל שום דבר לא עוזר, ואני עדיין לא מצליח למצוא עבודה. מה עלי לעשות?

"יש רגעים בחיים שבהם צריך לערבב את הקלפים. כרגע, אף על פי שאתה פועל, אתה עדיין משחק שוב ושוב עם אותם קלפים, אתה מחפש דבר מסוים במסגרת אפשרויות מסוימות ומצומצמות, וחוזר שוב ושוב על אותה הדרך. במקרים כאלו אחד הדברים שאני ממליץ לאנשים לעשות זה קודם כל לצאת לעבוד, כי כרגע נוצר מצב שצריך לפתוח, מעין אנרגיה לא נכונה שהפכה לנבואה המגשימה את עצמה. 
 
כשתעשה זאת אתה תשנה אווירה, האנרגיות שלך יהיו אחרות, ואז דב¬רים ישתנו עבורך. אני מציע שעוד היום תפנה למרכזי תמיכה טלפוניים, הם משוועים לעובדים כי בדרך כלל האנשים שעובדים במקומות כאלו הם צעירים לא החלטיים שלא נשארים הרבה זמן. זו לא תהיה הקריירה הבאה שלך, אבל בינתיים אתה תכניס מש¬כורות, תקום בבוקר לעבוד, ודברים יתפתחו״.

אני בת 56. לפני 23 שנים בעלי נפטר, שנה לאחר מכן הכרתי בחור ונפלתי איתו לסמים. מאז, חיי נעצרו ועד היום אני מכורה לקוק. עברתי שלושה ניסיונות התאבדות, ניסיתי להיגמל בכל דרך אפשרית ובכל מכוני הגמילה הכי גדולים, אבל הצלחתי להפסיק רק לתקופות קצרות. בתי בת ה-17 עומדת להתגייס לצה״ל, ואני רוצה להצליח להיגמל בשבילה. למה לא מצליח לי?
״אני מכיר את הנושא מקרוב, ועובד עם מכורים ונקיים כבר הרבה מאוד שנים. אין ספק שמדובר באחד הדברים הכי קשים שיש. זו גמילה קשה מאוד, ובטח ובטח במקרה שלך, אחרי 22 שנים של התמכרות. אומרים שנרקומן צריך למצוא את האלוהים שבו, את הקול שיענה על השאלה 'למה לעזאזל להיות נקי', ואת כנראה לא מצאת את הרוח שלך בתוכך.

את זקוקה לליווי, את צריכה מישהו שיצליח לנצח איתך את עצמך ויוכל להעביר לך את תוכנית 12 הצעדים. כרגע קיים בך הרצון להיגמל, אבל זה לא אומר כלום, לפעמים לרצון שלנו, חזק ככל שיהיה, אין כוח עלינו. בעיני, התהליך שלך צריך לקרות סביב תאריך הגיוס של בתך. אני מציע לך להזכיר לעצמך 50 פעמים ביום את תאריך הגיוס של בתך, ממש כמו מנטרה. תדמייני את התמונה שלך, עומדת איתה בבקו״ם ומספרת לה שאת נקייה מסמים לתמיד, בשבילה. אל תתייאשי ותהיי חזקה, צריך התכוונות, מחויבות ויכולת, הרצון הוא אומנם הנתון הבסיסי, אבל הוא לא תמיד מספיק".

ערכה לדפוס: אפרת קורמן
 
מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־08:00 ב׳׳רדיו ללא הפסקה"