ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי



אני בת 65. יש לי בעיה חוזרת של דלקה בדרכי השתן וחיידק קולי, כשהיא מופיעה השתן שלי הוא מאוד מסריח ובזמן מתן השתן אני מרגישה לחץ מאוד קשה. כשאני מזהה אה הבעיה אני עושה תרבית קולי ולוקחת אנטיביוטיקה לטיפול בהופעה ואחרי שהבעיה נרגעה אני נוטלת כדור אנטיביוטי מדי לילה במשך חודש. הבעיה הזאה חוזרה כל חודשיים־שלושה ואני כבר נואשת, מה אפשר לעשות?



״זיהום בדרכי השתן אצל נשים אחרי גיל המעבר הוא דבר מאוד ידוע וגם נטייה לזיהומים חוזרים היא ידועה. בחלק מהמקרים מריחה של קרם אסטרוגן בנרתיק (בהמלצת גניקו-לוג או אורולוג) יכולה לעזור משום שכאשר יש ירידה באסטרוגן (אחד מהסימנים של גיל המעבר), כל הרקמות באזור נעשות יותר דקות ופגיעות ויותר רגישות לזיהומים. גם ויטמין c יכול לעזור לטפל בתופעה וזאת מכיוון שוויטמין c מחמיץ את השתן וחיידקים מתפתחים פחות בסביבה חומצית מאשר בסביבה בסיסית. מסיבה זאת חמוציות, ויטמין c או שילוב של השניים יכולים לעזור. דברים נוספים שיכולים להקל על תופעות חוזרות ונשנות של זיהום בדרכי השתן הן הקפדה על שתייה מרובה וכמו כן נטילת חיידקים פרו-ביוטיים. אכילה של יוגורטים פרו ביוטיים היא לא מספיקה, עדיף לקנות תוספים פרוביוטיים בבתי טבע וליטול שני כדורים ביום (בהרבה מאוד מקרים זה עוזר). הקרבה שבין פי הטבעת לבין צינור השתן אצל נשים היא קטנה ולכן חיידקי הקולי (חיידקים צואתיים) יכולים בקלות להיכנס לאזור. מסיבה זו חשוב אחרי כל פעילות מעיים להקפיד שהניגוב יהיה מלפנים אחורה ולא מאחורה קדימה, כלומר למשוך את נייר הטואלט מלפנים לכיוון אחורה כי אם מושכים קדימה אפשר כאמור להכניס את חיידקי הקולי לתוך צינור השתן״.




כבר הרבה מאוד שנים קורה לי שפתאום יש לי מין מחסור באוויר ואני מרגישה מועקה ולחץ גדול על החזה, כשזה קורה אני מתחילה לפהק המון כי אין לי אוויר. ההרגשה הזאה יכולה להימשך יומיים־שלושה והיא מאוד מפריעה לי לתפקד. עברתי בדיקות לב וכל הממצאים היו תקינים. הרופאה נתנה לי רלקסין לטפל בתופעה אבל זה לא עוזר. מה עלי לעשות ומדוע זה קורה?



״לפי הדברים שאת מתארת סביר להניח שאת סובלת מחרדה, מאחר שבדקו לך את הלב וכל הממצאים נמצאו תקינים זה תומך באבחנה זו. אנשים שסובלים מהתקפי חרדה מרגישים כאילו אין מספיק חמצן בחדר, כשזה קורה יש כאלו שעומדים מול חלון כדי שיוכלו לשאוף אוויר, יש כאלו שמפהקים ויש כאלו שמשתעלים כדי להכניס יותר חמצן לגוף. בהתקף חרדה יש תחושת מועקה (לא כאב), ותחושה של מעין לבנה על החזה או של ג׳ולה בגרון. חרדה יכולה לעתים להופיע בלי סיבה מיוחדת וכאילו להגיע משום מקום מכיוון שהיא לא רק מצב נפשי אלא גם מצב גופני. זהו מצב של גירוי של מערכת העצבים שיכול להופיע לפתע מסיבות שעדיין לא ברורות. תרופת הרלקסין שרשמה לך הרופאה היא לא טיפול מספיק במקרה הזה. אני מציע שתפני לרופאת המשפחה שלך ותבקשי ממנה מרשום של כדורי זנקס או ואבן או קלונקס. ברגע שאת מרגישה שאת סובלת מהתקף חרדה תיטלי חצי כדור של אחד מהכדורים הנ״ל. לפני הבליעה קחי את חצי הכדור, תרסקי אותו בין שתי כפיות (כמו שנותנים לילדים קטנים) ותבלעי את האבקה עם מים, תוך רבע שעה-20 דקות התחושה תשתפר. את התרופות שהצעתי לא טוב לקחת על בסיס קבוע אלא רק בזמן התקף, אחרת מתרגלים ואפילו מתמכרים אליהן. בנוסף, אם ההתקפים חוזרים לעתים קרובות כדאי לפנות לרופא משפחה או לפסיכיאטר כדי לקבל תרופות אנטי חרדתיות״.



לבתי בה ה־22 יש גשר ליישור שיניים. בחצי השנה האחרונה הלסת התחתונה שלה נרדמת לה מדי פעם, כשזה קורה הלסת נתפסת לה והיא לא יכולה לפתוח אה הפה עד הסוף. מה אפשר לעשות כדי לטפל בבעיה?

״סביר להניח שהפה של בתך נרדם אחרי שמהדקים לה את מתקן יישור השיניים. אני מניח שבימים הראשונים אחרי שהרופא מהדק את המתקן, הפה שלה רדום יותר ולאחר מספר ימים הוא משתחרר. חשוב שבתך תפנה לרופא השיניים שלה ותספר לו על התופעה, כך הוא יהדק לה את הברזלים קצת פחות. מעבר לכך הרופא צריך לבדוק לה את המנשך של הפה, יכול להיות שהטיפול האורתודנטי נעל לבתך את כל המבנה של הלסת התחתונה, הזיק למסגר וגרם לכך שהיא מתקשה לפתוח את הפה. אם בכל זאת אין לרופא השיניים מענה עבורה, כדאי שבתך תפנה לייעוץ נוסף - חוות דעת שנייה, לרופא פה ולסת, הוא יוכל לעשות לה בדיקה יותר מעמיקה״. 


 
שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"