אני בן 67, בריא בדרך כלל. מזה כשנה יש לי בעיה של ריח לא נעים באיבר המין. לא עוזרת לי רחצה תכופה, כי גם לאחר מקלחת הריח מופיע שוב כעבור זמן קצר. ביקרתי אצל רופא עור ומין, והוא אמר לי שמדובר בפטרייה ושאין מה לעשות פרט לשמירת ניקיון, דבר שאני עושה ממילא. אחד הרופאים הציע לי להשתמש בטישו לח עם מרכיב אלכוהולי, אבל זה עוזר רק לזמן קצר. המטרד משגע אותי ופוגע באורח חיי. האם יש תכשיר יעיל שיכול לעזור לי לטיפול בתופעה?

"ריח הוא תוצר של פירוק חיידקים. אזור שיער הערווה הוא אזור שקשה לנקות אותו, זה מקום שיש בו חום ולחות, במיוחד בארץ ישראל החמה. חום ולחות הם קרקע פורייה לחיידקים, ופירוק החלבונים שלהם גורם להיווצרות של ריח לא טוב. בנוסף לכל אלה, יכול להיות שיש באזור הזה גם מרכיב פטרייתי. אני מציע שתבקש מהרופא שלך קרם נגד פטריות עור, תגלח את שיער הערווה, ויומיים־שלושה לאחר שהמקום נרפא מהגילוח ואין בו פצעונים קטנים, תתחיל למרוח את הקרם (שים לב הקרם הוא שומני ויכול להכתים). במקביל כדאי שתימנע מתחתונים שעשויים מחומרים סינטטיים או פלסטיים, ותקפיד ללבוש תחתונים שעשויים 100% כותנה, תחתונים עם פשתן או תחתוני בוקסר רחבים. 

בנוסף אל תלבש מכנסיים צרים, גם אלו יכולים לגרום לחום ולחות באזור הערווה, דבר שכאמור מהווה כר להיווצרות חיידקים. אם תפעל לפי ההמלצות האלו, אני מניח שתוכל להיפטר מהריח הרע. אם הריח בכל זאת לא עובר, כדאי שתיטול כדורים נגד פטרת במשך מספר ימים. אפשרות נוספת (ולא נדירה לגברים ונשים בגיל מתקדם) היא שיש לך טפטוף שתן לא רצוני ואולי אף לא מודע, האופייני ושכיח בגילך. במצב זה שתן לאחר כמה דקות בתנאי חום ובמקום סגור יכול להריח רע (שלא להגיד להסריח)".

אני בת 62 , יש לי בעיה של יובש חמור בעיניים ורגישות לאור, זה קורה כחלק מתסמונת סיוגרן שממנה אני סובלת. המצב הידרדר עד כדי כך שבחודשים האחרונים אני נאלצת לשבת בבית חשוך. הלכתי לראומטולוגית, והיא אמרה שהטיפול שאני מקבלת הוא מספיק. יש טיפול שיכול לעזור לי? 
"תסמונת סיוגרן זו מחלה אוטואימונית, מחלה קשה אך לא מסוכנת. מגוון הסימנים של המחלה כוללים בין היתר: פגיעה בבלוטות רוק, תחושות של יובש בפה ובעיניים ועוד. המחלה יכולה לפגוע גם באיברים אחרים בגוף, והיא תוקפת בשכיחות גבוהה יותר נשים בגיל העמידה, אף על פי שניתן למצוא את המחלה בכל שכבות הגיל. כמו כן, מחלה זו תוקפת עד 25% מהחולים הסובלים ממחלות ראומטיות שונות. אחת הדרכים להקל את המצב היא שימוש בתחליפי דמעות מלאכותיים; ישנם תכשירים בריכוזים שונים ובצמיגויות שונות שיוכלו להתאים לך ולהקל עלייך. 

אני מציע שתתייעצי עם ראומטולוג בכיר בנוגע לדרכי טיפול נוספים. ייתכן שנטילת סטרואידים בכמות קטנה תוכל לעזור לך. ישנם אנשים שנאלצים ליטול סטרואידים במשך תקופה ממושכת ואף כאלה שנדרשים ליטול סטרואידים באופן כרוני (קבוע). יכול להיות שתידרשי תחילה ליטול מינונים גדולים, ובהמשך תיאלצי להוריד את המינון בהדרגה. חשוב למצוא את האיזון הראוי שבו הגוף יישאר בריא ואיכות החיים לא תיפגע. כרגע, אם את צריכה לשבת כל הזמן בחדר חשוך ולהשתמש בטיפות עיניים ללא הרף, איכות החיים שלך נמוכה מאוד. גשי כאמור לייעוץ
ראומטולוגי נוסף".
אני בת 60, יש לי כאבים איומים בצוואר שמקרינים לכיוון הכתף בצד ימין, הם מופיעים ברגע שאני כותבת ומתאמצת. כשאני יושבת אני מרגישה כאבים, אבל ברגע שאני שוכבת הכאבים נעלמים. העניין נמשך כבר קרוב לשלושה חודשים. האם יש פתרון לבעיה?
"כשאת כותבת ביד ימין, את מכווצת את שריר הטרפז (בכתף). הבעיה נובעת בדרך כלל מעמוד השדרה הצווארי ומהאזור של חוליות C3 ו-C4
בעמוד השדרה. מובן שהאבחנה שלי מסתמכת על התיאור שלך בלבד ולא על בדיקה גופנית, ולכן רצוי שבמקביל תיגשי להיבדק אצל רופא מומחה. כשאת כותבת סביר להניח שאת מפעילה לחץ מאוד חזק עם העט על הנייר, וכאמור, הוא מכווץ את השרירים בעיקר באזור שריר הטרפז, באזור שבין הכתף לצוואר. כאשר שריר זה מכווץ, האזור מאוד כואב. אפשר לטפל בתופעה באמצעות עיסוי רפואי (באופן עדין בלבד), שילוב של רפואה אלטרנטיבית (אוסטיאופתיה עדינה, שיאצו עדין או דיקור), פיזיותרפיה או באמצעות רפואה פיזיקלית. את יכולה לפנות גם למרפאת כאב או לנוירולוג שיזריק לך כמות קטנה של סטרואיד לצוואר או לחלופין – כמות קטנה של בוטוליניום טוקסין (אני לא ממליץ
על אפשרות זו אלא כברירת מחדל).
אם הכאבים הם בלתי נסבלים, חימום מקומי עדין יוכל להרפות את השריר. כמו כן כדאי שתתחילי לכתוב במקלדת או בטוש, כך לא תפעילי לחץ על השריר בזמן הכתיבה. חשוב שתביני, הסיבה לכאבים היא הלחץ שאת מפעילה עם העט על הנייר, הוא גורם לכיווץ של כל היד, מהאגודל ועד לשריר שנמצא בין הכתף לצוואר, ולכן מתרחשים שינויים משניים בעמוד השדרה הצווארי".
שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב-13:00 ב"רדיו ללא הפסקה".
ערכה:
 ליאת מלכא בלכטובסקי