אני סובלת כבר הרבה שנים מחרדה, ואני נוטלת תקופה ארוכה כדור ויאפקס XR במינון של 150 מ׳׳ג לטיפול בחרדה. הכדור מאזן אותי ועוזר לי מאוד, אבל הוא גם גורם לי לתיאבון גדול ובעקבות כך שמנתי מאוד. ביקשתי מהרופא להחליף לי כדור, אך משום שאני מנסה להיכנס להריון הוא טוען שכדור אחר עלול להפריע לי להיכנס להריון. בנוסף, החרדה והמתח גורמים לי לכאבים פיזיים בגוף. האם יש כדור שהוא יעיל לחרדה ואפשר להיכנס איתו להריון? והאם יש טיפול תרופתי שיכול להעלים את הכאבים?



״ויאפקס הוא כדור ממשפחת ה-SNRI, משפחה של תרופות נגד מתח, חרדה, דיכאון ומחשבות כפייתיות. הוא כדור טוב ויעיל מאוד שמעלה כמה חומרים כימיים במוח כולל סרוטונין ודופמין. הכדור שהרופא שלך סירב לרשום לך לא מפריע להיכנס להריון, אך הוא עלול להפריע להתפתחות של העובר. יש מרכזים מיוחדים בארץ שנותנים ייעוץ לגבי נטילת תרופות בהריון או לגבי נטילת תרופות בהנקה, הם יוכלו לראות את הנתונים שלך ולרשום לך כדור שיתאים למצבך. ישנם שלושה מרכזים טובים שאפשר לפנות אליהם בפקס או בשיחת טלפון: המרכז לייעוץ טרטולוגי של משרד הבריאות בירושלים, המרכז לייעוץ לתרופות בהריון ובהנקה שנמצא בבית החולים אסף הרופא ומרכז זהה שנמצא בבית החולים בלינסון. הרופא שרשם לך את תרופת הוויאפקס xr יכול לשלוח לאחד המרכזים הללו רשימה של תרו־ פות ולבדוק עם המומחים איזו תרופה עדיף שתיטלי. אל דאגה, יש תרופות נגד חרדה שהסיכון שיגרמו למומים מולדים בהריון שואף לאפס״.



מזה כשנה וחצי לאשתי בת ה-64 אין טעם בפה והיא לא מריחה, בנוסף הפה שלה תמיד יבש. הרופא נתן לה משאפים וטיפות לפה, אבל שום דבר לא עוזר. מהי הסיבה לתופעה והאם יש דרך לטפל בבעיה?



״יש להבדיל בין יובש בפה לבין איבוד חוש הריח. יובש בפה יכול להיגרם מסיבות רבות, אחת הסיבות השכיחות ביותר לתופעה (ובמיוחד בגילי 60 פלוס) היא נטילת תרופות. אני מציע שאתה או אשתך תעברו על העלון לצרכן של כל אחת מהתרופות שהיא נוטלת, ותבדקו אם לאחת מהן יש תופעת לוואי אפשרית של יובש בפה. כמו כן, אם אשתך סובלת מהפרעה בחוש הריח, היא צריכה לעבור בדיקה אצל רופא אף אוזן גרון או אלרגולוג. אשתך לא יכולה לחוש בטעמים שונים, משום שיש לה בעיה בחוש הריח. בני אדם מסוגלים לטעום רק מתוק, מלוח, מר וחמוץ. כל אלפי הטעמים האחרים שאנחנו יכולים לטעום ולחוש הם שילוב של טעם וריח, ולכן כשמאבדים את חוש הריח לא מרגישים טעמים. מהסיבה הזאת אנחנו לא מבדילים בטעמים כאשר אנחנו מצוננים וכשהאף סתום".



"לצערי בעיה של ריח היא כזו שלא תמיד ניתן לטפל בה, אשתך יכולה באישור הרופא שלה ליטול ספריי המכיל סטרואידים מתאימים המיועדים להורדת בצקת באף. אם טיפול זה לא עוזר, לצערי עליה להסתגל למצב. כמו כן, את המשא-פים והטיפות שאשתך קיבלה ניתן ליטול רק במשך תקופה קצרה של חודש-חודשיים״.



אני בת 57. אני בריאה בדרך כלל, אבל סובלת מבריחת סידן ובמצב גבולי לאוסטיאופורוזיס. רופא המשפחה הורה לי ליטול סידן, אבל זה גורם לי לעצירות מאוד קשה. אני רוצה להפסיק לשתות סידן, מה יקרה לי אם אעשה זאת? כמו כן, האם הסתיידויות שנגרמות בשד והתכווצויות ברגליים בלילה נגרמים כתוצאה מבריחת סידן?



״במידה שהתפריט שלך מאוזן ואת אוכלת בצורה מסודרת מזון המכיל סידן במינון של לפחות גרם וחצי סידן, ונוטלת ויטמין די, הסידן נספג ואת לא חייבת לקחת סידן. אני מציע שתפני לרופא מומחה לצפיפות עצם או לרופא אנדוקרינולוג. מומחה יוכל לאמוד את מצבך ולהמליץ לך על המשך טיפול שיתאים לך, יש תרופות אחרות לטיפול בבעיה של בריחת סידן שלא אמורות לגרום לתופעת לוואי כמו עצירות. את רק בת 57, חשוב שתדאגי שמצב העצמות שלך יהיה תקין לא רק בשנים הקרובות אלא גם בעוד עשר, 20 שנים ויותר. תופעות לוואי כמו הסתיידויות בשדיים והתכווצויות ברגליים לא שייכות לסידן, ההתכווצויות ברגליים יכולות להיגרם כתוצאה ממחסור במגנזיום, באש-לגן או מחסור בוויטמין E. וההסתיידויות בשדיים נגרמות מסיבות שונות שלא קשורות לרמות סידן, או לעודף או חסר בסידן״. 



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב׳׳רדיו ללא הפסקה". ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי