בזמן האחרון נחשפתי למושג גלוטן והתוודעתי לעובדה שהרבה אנשים נמנעים מהחומר הזה. מהו בעצם גלוטן ומהן השפעותיו?


"בעבר חוג מאוד מצומצם של אנשים סבלו מרגישות לגלוטן או מה שמוכר לנו כצליאק. היום משום מה יש עלייה דרסטית ברגישות לגלוטן ומכאן התפתחו המחקרים, השאלות וההתעסקות המרובה בנושא. המילה גלוטן באה מלשון glue, דבק. גלוטן הוא למעשה חומר בקמח שכאשר אנחנו מערבבים איתו קצת מים אנחנו מקבלים דבק.

"גלוטן הוא חומר טבעי שקיים רק בחיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל. במוצרי צריכה כמו לחמים, עוגות או אבקות למיניהן מוסיפים אותו לעיתים בצורה מלאכותית. ההנדסה הגנטית שהתפתחה לאורך השנים שינתה את החיטה כמעט לחלוטין. כיום ישנם 37 סוגים שונים של גלוטן שנמצאים בתוך הקמחים למיניהם והגוף האנושי לא הספיק להתרגל אליהם.

"כל אותם גלוטנים חדשים שנמצאים במוצרי המזון הם אותו דבק שסותם לנו את מערכת העיכול והגוף לא מסוגל לעבד אותו. הדבר גורם לכך שכאשר אנחנו אוכלים מזון שהוא כן בריא גם הוא לא מצליח לעבור דרך הדבק הזה וכתוצאה אנחנו מרגישים רעבים וחלשים. ברגע שהגוף לא מצליח לקבל תחושה של הזנה ושובע אנשים מרגישים צורך לאכול ולהשביע את עצמם והם שוב אוכלים מזון שמכיל גלוטן, מה שגורם למעגל שאי אפשר לצאת ממנו.

"אני ממליץ לכולם לנסות להימנע מגלוטן במשך שבוע- שבועיים, אם עושים זאת התחושה הכללית היא מאוד טובה כי מערכת העיכול מסוגלת לקבל הרבה יותר מהויטמינים ומהמינרלים של המזון. רבים שינסו להימנע מגלוטן ייווכחו לגלות שאפשר להסתדר גם בלעדיו". 
אני מכורה למאכלים מלוחים, אני אוהבת מלח ומבשלת מלוח. הצלחתי להיגמל מסוכר אבל לא מצליחה לוותר על מלח. מה עליי לעשות ואיך אפשר להיגמל מזה?

"מלח הוא חומר ממכר שמשנה את הרצפטורים בתוך המוח וגורם לכך שהם צריכים ומבקשים יותר ממנו. לבני האדם יש העדפה לדברי מתיקה ולמאכלים מלוחים, אנחנו נוטים לחשוב שחטיפים מלוחים אינם מכילים סוכר אך ההנחה הזאת שגויה, מוצרים מלוחים מלאים בסוכר ובמלח ומוצרים מתוקים מלאים במלח וסוכר.

"לכאורה אנחנו לא מרגישים את המליחות הגבוהה בדברי מתיקה בגלל הסוכר (או להיפך), אבל כשהחומרים האלו נכנסים לנו לגוף הוא רוצה עוד ועוד מהם. מעבר לעובדה שמלח הוא חומר ממכר הוא גם גורם להשמנה. כשאוכלים מלח צמאים יותר וברגע שהאדם מגביר את כמות המים הוא מפריש מלחים מהגוף והגוף רוצה עוד מלח. המעגל הזה אמנם גורם לאנשים להיות מלאים וכבדים אבל ברגע שמפסיקים לצרוך את כמויות המלח העצומות האלו אפשר לרזות מהר מאוד.

"הדרך להיפטר מההתמכרות הזאת היא הדרגתית, כלומר עלייך להפחית את צריכת המלח בצורה איטית ומבוקרת כי אם המוח שלך יפסיק לקבל את החומר הזה בצורה מוחלטת הוא יתחיל "לזעוק" ולרצות אותו ואת תמצאי את עצמך מתנפלת על מאכלים מלוחים. אני ממליץ שתקפידי לאכול מאכלים בריאים כמו פירות, ירקות, עדשים דגנים, הודו ומוצרים כמו בשר, דגים ועוף (אבל לא מאכלים מעובדים). כמו כן תנסי להימנע מהמלחת האוכל שלך. גמילה ממלח לא קורית ביום אחד, זה תהליך. תתחילי להוריד את הכמות ותראי שתפחיתי במשקל והתחושה הכללית שלך תשתנה". 

עברתי פרידה ואני לא מצליחה להפסיק לחשוב על בן זוגי לשעבר, אני מרגישה שאני כמו מכורה אליו. איך אפשר לגמול אדם ממחשבות אינסופיות על אדם אחר? 

"אהבה היא חומר מאוד ממכר, זהו מצב שגורם לשינוי פיזיולוגי ונוירולוגי. לא מדובר רק בהשפעה פסיכולוגית אלא בשינויים כימיים שמתרחשים בגוף. האוקסיטוצין (הורמון האהבה)  שנוצר בגוף בשעת התאהבות גורם לתחושה של חיבור ואהבה לבן/ת הזוג וברגע שנפרדים פתאום מתחיל תהליך גמילה רגשי, נפשי, פסיכולוגי, כימי ותודעתי.

|ישנם אנשים שחווים פרידה ומרגישים כמו בתהליך גמילה מסמים. התשובה במקרה הזה, כמו בכל תהליך גמילה אחר, היא להימנע באופן מוחלט מה"חומר" הממכר. לכן למרות כל הקושי שבדבר כשמערכת יחסים מסתיימת צריך לחתוך מבן/ת הזוג לחלוטין, זה אומר למחוק את מספר הטלפון שלו, לחסום את עמוד הפייסבוק והטוויטר שלו ולמעשה לנתק ממנו כל קשר אפשרי.

"חשוב לעשות זאת כי בכל פעם שאנחנו לוקחים מנה מאותו בן אדם ההתמכרות חוזרת. ההמלצה שלי היא שתתחילי בתהליך ופשוט תחתכי. אם תעשי זאת תגלי שעם הזמן פתאום יהיה לך כוח ומקום לבן אדם חדש וכשאהוב חדש יתפוס את הכימיה של הגוף באמת תשכחי את הישן". 

מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, כל יום שישי ב-06:00 ב"רדיו ללא הפסקה"