ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי



בני בן ה־16 סובל ממיגרנות כבר חמש שנים. בזמן המיגרנה העין תמיד מציקה לו, היא מתייבשת ויש לו כאבים עזים מאחורי העין. תדירות המיגרנה היא יחסית גבוהה, יש תקופות שהוא סובל משניים־שלושה התקפים בשבוע ויש תקופות שהמיגרנות שכיחות אף יותר. מה אוכל לעשות כדי להקל על בני?
״ישנם מספר סוגים של מיגרנות וביניהם שני סוגים עיקריים: המיגרנה הקלאסית, מצב שבו יש אאורה, סימנים מבשרים, שמתבטאים בטשטוש ראייה, צפצוף באוזן, תחושה בפה או כל סימן אחר שמקדים התקף. הסימנים האלה יופיעו בדרך כלל עוד לפני התקף המיגרנה ויבשרו על בואה. הסוג האחר הוא נפוץ יותר ונקרא מיגרנה מצויה. הוא מתבטא בכאב הולך וגובר מאחורי העין או במחצית הראש ומלווה ברגישות לאור, בחילות ורגישות לרעשים. אני מניח שבנך סובל ממיגרנות מהסוג האחרון. אם השכיחות של התקפי המיגרנות היא גדולה (כפי שתיארת) ומגיעה לעתים לשלושה התקפים בשבוע כנראה שבנך צריך לקבל טיפול מונע. טיפול כזה יכול להיות כדורים מסוג חוסמי־בטא (המשמשות כתרופות להורדת לחץ דם) כמודרלין ונורמיטן. נטילת כדורים אלו מחייבת התייעצות עם רופא נוירולוג. סביר להניח שאם הרופא ירשום אותם לבנך הוא יורה לו להתחיל במינון מאוד נמוך כי הכדורים האלה מורידים לחץ דם ודופק. רבע כדור בערב לפני השינה והעלאת המינון לחצי כדור אחרי שבועיים יכולים לגרום לשכיחות של כאבי הראש לרדת. גם תרופות ממשפחת הטריפטאנים כמו ריזלט, רילרט זומיג או אימיטרקס יוכלו לעזור לטפל בבעיה בהתקף החריף. חשוב שבנך ייבדק על ידי נוירולוג. אם הוא סובל מ־8 עד 10 התקפים בחודש כדאי שיקבל טיפול מונע. בנוסף כדאי שינסה להימנע ממזונות מסוימים כמו מגבינות חצי בשלות, שוקולד ואולי יוגורט ובננות. רופא יוכל להסביר לו אלו שינויים תזונתיים כדאי שיערוך, חלקם יש לנסות ולבדוק, זה עניין של ניסוי וטעייה״.

אני בן 63, סובל מסוכרת. בתקופה האחרונה כף רגל ימין שלי נרדמת תוך כדי נהיגה, כשזה קורה אני נאלץ לעצור בצד הדרך כדי לצאת מהרכב ולשחרר את הרגל. למה זה קורה והאם יכול להיות שהתופעה קשורה לסוכרת?
״לפי התיאור שלך כנראה שיש לך גירוי של העצב בעמוד השדרה הגבי התחתון, באזור L4-L5. או L5-S1. בזמן נסיעה ממושכת, כשאתה יושב, העצב נלחץ יותר ואז מופיעה תחושה מאוד לא נוחה. אם תרים קצת את כיסא המושב, כלומר תעלה אותו כמה שיותר, ייתכן שהרגל שלך לא תירדם. בנוסף אתה צריך תמיכה בשקע שנמצא בחלק התחתון של הגב, אולי כדאי לך להיתמך על ידי כרית ולהישען עליה. כמו כן, כשאתה נוהג, תנסה לשבת כשגבך צמוד למושב ותקרב את הכיסא כמה שיותר קדימה. אנשים שסובלים מסוכרת סובלים מרגישות של העצבים בשכיחות הרבה יותר גדולה, יש להם תסמונות שונות של כליאת עצבים כמו למשל כשהעצב נתפס בשורש כף היד או כשהעצב נתפס במרפק. קרוב לוודאי שגם במקרה שלך הסוכרת היא אחד הגורמים שמזרזים את הבעיה ולכן חשוב לנסות לאזן את הסוכרת. גש לייעוץ אצל אורטופד או נאורולוג״.

קרוב משפחתי בן ה־52 סובל מיתר לחץ דם. הרופאים המליצו לו לעבור צנתור של הכליה. מה זה אומר ומה רוצים לראות בצנתור?
״באופן עקרוני בצנתור עורק הכליה רוצים לראות היצרויות של עורקי הכליה, היצרות כזו קשורה ליתר לחץ דם. מעל הכליה יש בלוטות שיכולות להפריש חומרים שונים ותסמונות שקשורות באופן עקיף לבלוטות האלה יכולות לגרום ללחץ הדם לקפוץ באופן פתאומי. יתר לחץ דם כלייתי יכול לנבוע ממספר גורמים ולכן עושים בירור״.
שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"