לבתי בת ה־31 יש התמכרות קשה מאוד לניקיון שמתבטא בעיקר בשטיפת ידיים אובססיבית. החל מהבוקר ולאורך כל שעות היום היא שוטפת את ידיה, שוכחת שהיא שטפה אותן ועושה זאת שוב ושוב. כמו כן היא מנקה כל יום את חדרה וחפציה. ההתנהגות המוזרה שלה החלה עוד בתקופת הגן, היא הייתה ילדה מאוד בודדה ולא אהבה את חברתם של ילדים אחרים. בתי קיבלה בעבר ייעוץ בנושא אבל היא מתנגדת לטיפול תרופתי. מה אפשר לעשות כדי להפסיק את האובססיה הזאת?



״התופעה שאתה מתאר היא מוכרת ומתועדת עוד משחר ההיסטוריה. בדרך כלל ההתנהגות הזו קשורה לאיזושהי תחושה של חטא או עשיית דבר אסור ושטיפת הידיים היא מעין ניסיון להתנקות מהתחושה הזאת. ייתכן גם כי בתך עברה חוויה או טראומה מסוימת שגרמו לה להתנהגות האובססיבית הזו. לעולם הרפואי אין באמת מענה לתופעה הנ״ל, הרפואה הקונבנציונלית אוהבת להעלים סימפטומים ולא תמיד מטפלת בבעיה עצמה".



"במקרים כאלו הפתרון הוא בדרך כלל באמצעות התחום הפסיכולוגי־פסיכיאטרי (אף על פי שבמקרים כאלה פסיכיאטר בדרך כלל ימליץ על נטילת כדורים ובתך לדבריך מתנגדת לטיפול תרופתי). צריך לרדת לשורש הבעיה ולנסות להבין מה הדבר שגרם לה להתחיל עם ההרגלים הללו, העניין דורש התערבות של איש מקצוע. יש אנשים שמפתחים טקסיות שלמה שמתפרשת לאורך היום, אני מצאתי שמשנה מקום משנה מזל, כלומר ברגע ששוברים את המערך של הטקסים ושל ההתניות הסביבתיות דברים משתנים לטובה".



"בנוסף, אם אתה ויתר בני משפחתך תגרמו לבתך להרגיש נאהבת ותחבקו אותה הדבר יכול לעזור לה, כמו כן הפחתה של לחץ וסטרס יפחיתו מהתסמינים. יש כל מיני תופעות שאנשים מתרגלים אליהן, אפשר להגיד שבתך סובלת ממעין התמכרות כי כשהיא עושה את הדברים הללו אותו אזור במוח של פחד והנאה משחרר חומר כימי. ברגע שבתך עושה את הטקס שהיא רגילה אליו היא מקבלת אנדורפינים, דופמינים ותחושה טובה בגוף ועם השנים נוצרת אצלה התמכרות כימית להתניות ולהרגלים״.



אני מעוניינת לעבור טיפול אנרגטי, אבל לאחי יש בעיה נפשית מאובחנת. האם טיפול אנרגטי יכול לגרום להתפרצות של בעיה נפשית?


״התשובה היא לא, טיפול אנרגטי לא יכול להזיק. החלק הנפשי אצלנו הוא בעצם אנחנו, בני אדם הם לא יד, רגל או אוזן לצורך העניין, בני האדם הם בעצם הוויה רוחנית עם נשמה ועם נפש שהולכת ומתעצמת לאורך החיים. אי אפשר לפגוע בנפש כי אי אפשר לפגוע ברוח או בנשמה, אלו דברים שהם מעל לרמת הקיום הפיזית הרגילה שלנו. אם יש לאדם מסוים מועקה, לחץ או מתח בתוך חיי היומיום שלו זה מופיע בצורה שהרופאים קורים לה מצב נפשי וכשהם מאבחנים את המצב הזה הפתרון שלהם הוא להעלים את התסמינים ולא את הבעיה".



"רופאים בדרך כלל יתנו טיפול שיעזור לישון או שיפחית את התחושה של הפחד או המועקה. ניקוי אנרגטי לעומת זאת עוסק בין השאר בניקוי של פן אנרגטי שיושב על מערכות שונות, כלומר דווקא איזון אנרגטי יכול להעלים חלק מהדברים שגורמים לכאורה לבעיה נפשית. כוונתי היא שאם אכן קיימת בעיה אפשר לעזור ואם הבעיה לא נמצאת היא לעולם לא תתעורר, טיפול אנרגטי לא יכול להוות טריגר, ההפך הוא הנכון. השיטה שאני עובד על פיה מעל ל־30 שנה היא חיבור של ידע אנרגטי שבא מהקבלה היהודית, מהרפואה הסינית, מהתורות ההודיות ועוד. המערכות של המכלול האנושי הן זהות, ובמהלך שנים רבות אספתי מכל תורה את מה שבאמת עובד וחיוני, זו עבודה קשה של מחקר שארך שנים רבות. האיזון האנרגטי והטעינה מעלימים את הסימפטומים ואת הבעיה עצמה״.



אני בת 56, במשך 30 שנה הייתי מעשנת כבדה ונאלצתי להפסיק לעשן בגלל בעיות רפואיות. התמדתי בגמילה במשך שנתיים אך לאחרונה התחלתי לעשן כשלוש סיגריות ביום. אני מרגישה את החשק לסיגריות במהלך כל שעות היום אבל מתאפקת. האם העובדה שאני מעשנת שלוש סיגריות ביום היא בעייתית?



״אני חושב שברור לך שזו בעיה, אם מבחינה רפואית אמרו לך שאת צריכה להפסיק לעשן אז אין שום תשובה רפואית בריאותית שיכולה להגיד לך כן לעשן. אם מאיזושהי סיבה מצאת את עצמך חוזרת לעשן תזכרי שאין כזה דבר רק סיגריה אחת, את מתארת התחלה של הידרדרות נוראית לתהום שאחר כך שוב קשה מאוד לצאת ממנה. אותו איזור במוח שניהל אותך בשנות העישון לא נמחק ומספיק שתעשני סיגריה אחת כדי שאותן תחושות של התמכרות יציפו אותך שוב. אם את עומדת על שלוש סיגריות ביום את יכולה בקלות לזרוק את הקופסה לפח, להשתחרר מההתמכרות ולהיות חופשייה״. 



ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי. מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, כל יום שישי ב־06:00 ב"רדיו ללא הפסקה"