נכדתי בת ה־13 מסרבת ללמוד. במהלך היום הוריה נעדרים המון מהבית לצורכי עבודה והיא נוהגת לשבת שעות מול הטלוויזיה. בתי מסרבת לאלץ אותה ללמוד וטוענת שגם אם היא לא תלמד היא תמיד תוכל לעשות בגרות אקסטרנית באיזשהו שלב. אני לעומת זאת טוענת שכן צריך לאלץ את הילדה ללמוד מכיוון שהיא עדיין בחטיבה. מה דעתך?
״לדעתי במקרה הזה שתיכן צודקות. אי אפשר לאלץ ילד ללמוד, אפשר לאלץ אותו להגיע לבית הספר אבל לא ניתן לכפות עליו לפתוח ספרים ולקרוא. הורים שעובדים מאוד קשה לפרנסתם יודעים שהם יעדרו מהבית ולכן מבחינתם לימודים אקסטרנים הם פתרון טוב. לימודים כאלה הם הרבה פעמים גם פתרון נהדר מבחינת הילדים כי לומדים שם רק מה שצריך ולומדים את זה מצוין כדי לייצר בגרות. למרות כל זאת לדעתי במקרה הזה הדגש צריך להיות במקום אחר ולא על הלימודים, אני רואה מול עיני נערה בת 13 שלא עושה כלום עם חייה, שלא נפגשת עם חברות, לא הולכת לצופים וכד׳. לנכדתך פשוט אין מוטיבציה וחשוב לייצר לה מוטיבציה. לפעמים, בגילים האלה, המוטיבציה היא חיצונית על בסיס שוחד. אם הילדה רוצה אופניים חשמליים או טיול לחו״ל הוריה יכולים להגיד לה שהם ייתנו לה את מה שהיא רוצה אם הכל יהיה בסדר בתעודה. אפשר תוך כדי לעודד אותה, לייצר משהו רגשי סביב העניין ובכך ליצור אצלה מוטיבציה לשבת וללמוד. כשמצלחים לעשות זאת, במשך הזמן המוטיבציה הופכת להיות מוטיבציה פנימית ויכול להיות שבצורה כזאת תעלו את הילדה על דרך המלך. אתם יכולים כמו כן לנסות פתרון אחר בצורת חניכה. אפשר להצמיד לבת ה־13 נערה בת 16־17 או אולי אפילו פר״ח שלומדת לתואר ראשון. תבקשו מהחונכת שתגיע שלוש־חמש פעמים בשבוע להיפגש עם הילדה ובכל פעם תעשה איתה דברים אחרים: בילוי בקניון, סרט, פיקניק וכו׳. כל זאת על מנת שנכדתך תקבל תוכן נוסף בחיים. ילדה בת 13 לא אמורה לשכב יום־יום מול הטלוויזיה ואם ההורים נעדרים אז חשוב למצוא תחליף״.
איך מעסיקים מתבגרים בחופש הגדול והאם זה בסדר לאפשר להם להתבטל ברוב שעות היום?

״לדעתי, החיכוכים והקשיים שלנו עם המתבגרים נובעים משני נושאים עיקריים: האחד הוא חוסר המעש והרביצה האינסופית על הספה, והאחר הוא השינה הארוכה במהלך היום. אני חושבת שהמריבות האלה נוצרות כי הן נובעות מקנאה. לדעתי אנחנו מקנאים בילדים על כך שיש להם חופש כזה גדול שבמהלכו הם לא חייבים לעשות כלום ויכולים לשכב בטן-גב, לנו לעומתם אין אפשרות כזאת. אם חזרתם מהעבודה בארבע והמתבגרים עדיין ישנים אז תאפשרו להם לישון. הם בגיל ההתבגרות, נמצאים בחופש וזה לא כל כך נורא, בסופו של דבר זה יימאס עליהם. אל חשש, ההתנהגות הזו לא מתקבעת, מה גם שמדובר בחופש כל כך ארוך שלקראת סיומו הילדים כבר רוצים לחזור למסגרת. תנו להם לישון עד מאוחר ותאפשרו להם לצפות בטלוויזיה בחופש הגדול. מה שכן, שבו ותייצרו תקציב ותיתנו להם רק חצי מהכסף שהם זקוקים לו. לדעתי מתבגר צריך 1,000 שקלים בחודש (מספיק שפעם בשבוע הוא יוצא לאכול המבורגר, פעם בשבוע הוא הולך לסרט ופעם אחרת יוצא עם חברים והתקציב מגיע ל-1,000 שקלים). אני מציעה שמתוך הסכום הנ״ל תיתנו להם רק 500 שקלים ושירוויחו בעבודה את שאר הסכום. מגיל 10 ילדים כבר יכולים להרוויח סכומים גבוהים יחסית ולקבל שכר סביר של 20 שקלים ביום על עבודות כמו שטיפת מכוניות, הולכת כלבים, וכו׳. אם תנהגו באופן הזה תנחילו לילדיכם ערכים ותלמדו אותם שכסף לא גדל על העצים ושחשוב לעבוד עבורו. מעל לכל בעיקר תקפידו להניח לילדים, הם בחופש״. 
האם לרשום את בני בן ה־4.5 לקייטנה של הגן שלו רק כדי שלא יצטרך להסתגל למקום חדש? המסגרת של הגן היא מתחת לכל ביקורת ואני רוצה שיהיה לו כיף ושהוא לא ישתעמם. עם זאת אני חוששת מתקופת ההסתגלות בקייטנה חדשה, במיוחד כי בשנה הבאה הוא שוב ייאלץ לעבור לגן חדש ולעבור תקופת הסתגלות נוספת. מה דעתך?
״אומנם קייטנה שלא שייכת לגן אכן תצריך הסתגלות מחודשת אבל לדעתי לא כדאי להשאיר ילד במסגרת ׳מגעילה׳ למשך חודש וקצת רק כי היא מוכרת. אם את חושבת בנך ייהנה במקום החדש אז תקפידי לחזק אותו במהלך היומיים-שלושה של תקופת ההסתגלות. בימים האלה תיתני לו יותר תשומת לב ותהיי קצת יותר רגישה אליו. אל תוותרי, הולך להיות לו חודש כיפי והוא יודע שזו רק קייטנה ושבשנה הבאה הוא הולך לגן חדש וזה סיפור אחר״. 
ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי