ביומיים האחרונים יש לי תחושת רטט באשך, ממש כאילו יש לי שם פלאפון. זו רק תחושה, וזה לא נראה לעין. התחושה התחילה אחרי מאמץ גופני, ומאז היא לא עוזבת אותי. אני עושה פעילות גופנית באופן קבוע, אבל אף פעם לא נתקלתי בכזאת תופעה. מדוע זה קורה ומה עלי לעשות?



״אם התחושה שאתה מתאר התחילה לאחר פעילות גופנית, סביר להניח שמדובר בהתכווצות של שריר, וסביר להניח שעם הזמן התחושה תחלוף לחלוטין. התופעה שאתה מתאר היא סוג של התכווצות שריר שמורגשת בצורות שונות אצל אנשים שונים, וקרוב לוודאי שאי הנוחות שאתה מרגיש קשורה לעניין. בדרך כלל ההתכווצות אכן מלווה בתחושת אי נוחות ולפעמים אפילו כאב למחרת הפעילות הגופנית. תוך יום-יומיים מצבך אמור להשתפר ותחושת הרטט תחלוף. אם ההרגשה בכל זאת לא עוברת אחרי יומיים, אני ממליץ שתיבדק על ידי אורולוג. אם לא מדובר בהתכווצות שרירית, יכול להיות שהבעיה היא פנימית וייתכן שאתה סובל ממיוקלונוס, במקרה כזה הטיפול בבעיה הוא אחר. באופן כללי לדעתי לא נראה על פניו שאתה סובל מבעיה רצינית, וכאמור רק אם התחושה לא תחלוף, עליך לפנות לרופא מומחה כדי שיערוך לך בדיקות יותר מעמיקות״.



אני בן 26, וארוסתי היא בת 23. בעבר זוגתי עברה סוג של טראומה בעקבות קרוב משפחה שהיה מתנכל לה. בעקבות הדברים שחוותה, לפני כשנתיים ארוסתי נכנסה למצב של חרדות, התמוטטה ואושפזה. במהלך האשפוז היא התחילה לקבל תרופות לטיפול בחרדות. עברו השנים וההתקפים הלכו וחזרו, כשאנחנו הכרנו היא קיבלה התקף, ובזכות החום והאהבה שעטפתי אותה בהם היא התאזנה. אין לה חרדות תמידיות אבל אני חושש שבגלל החתונה המתקרבת היא שוב תסבול מהתקפים. כיצד אוכל לעזור לארוסתי?



״המצב שאתה מתאר מחייב טיפול פסיכולוגי או טיפול התנהגותי. מטפל יוכל לנתח את מצבה של ארוסתך ולעזור לה להתגבר על המשברים שהיא עוברת. כיום בכל פעם שיש לה גל של חרדה אתה עוטף ומחבק אותה, זה טוב וחשוב מאוד, אבל אתה בסך הכל מרגיע את החרדות בצורה זמנית בלבד. זוגתך נמצאת במצב פוסט-טראומטי, היא עברה חוויות קשות, ולכן היא צריכה לקבל טיפול שיעזור לה להתגבר על הטראומה גם באופן רציונלי וגם באופן רגשי. במקרה של חרדות התגובות למצבים מסוימים הן לא רציונליות והגיוניות, ואם לא נכנסים לעובי הקורה ומטפלים במקור של הטראומה, לא נפטרים מהחרדות".



"אני ממליץ שארוסתך תעבור טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), זהו טיפול שמבוסס על שילוב בין טיפול קוגניטיבי וטיפול התנהגותי. בדרך כלל קשה להשיג תור לטיפול כזה דרך קופות החולים שכן ההמתנה היא ממושכת, במקרה כזה לדעתי כדאי להשקיע ולפנות לטיפול באופן פרטי. ברור לי שלפני חתונה מנסים לחסוך כסף לחיים המשותפים, אבל בריאות הנפש היא השקעה יותר חשובה מבית או מדברים חומריים אחרים. ארוסתך סובלת כל הזמן מחרדות, זהו מצב בלתי אפשרי שיקשה עליה לנהל חיים תקינים, וסביר להניח שגם יקשה עליך ועל ילדיכם העתידיים. חרדות ניתנות לטיפול ולריפוי, וככל שניגשים לבעיה בשלב מוקדם יותר, הטיפול קל יותר״.



אני בת 29. בעשור האחרון אני סובלת מכאבים בגב התחתון. בשנה וחצי האחרונות הכאבים חזקים מתמיד, וממש משפיעים על איכות החיים שלי. בדיקות CT ו-MRI הראו שיש לי בלע דיסק או בקע דיסק או ניוון דיסק בחוליות L5 ,S1. מומחה המליץ לי לעשות זריקת אפידורל ואמר שאם הזריקות לא יעזרו, עלי לעבור ניתוח שישחרר את הלחץ בנוזל שבין החוליות. אני מבולבלת. מה עלי לעשות?



״ראשית, אנסה לפשט עבורך את הבעיה. מגיל 20 את סובלת מדיסק פרוץ בגב, ובכל הבדיקות שעברת נמצאה אותה פתולוגיה באזור שבין L5 ל-S1. הבדיקה האחרונה הראתה שהדיסק לוחץ גם על השק התקאלי, זהו השק שעוטף את כל העצבים שיורדים מעמוד השדרה לחלק התחתון של הגוף. כשיש שם לחץ שנמשך עשר שנים, אפשר לנסות לשפר את המצב באמצעות זריקה אפידורלית; בזריקה כזו נכנסים עם מחט לאזור ומזריקים קורטיזון בתקווה שהדבר יגרום לירידת הבצקת או הדלקת שישנה שם (זוהי דלקת שהיא לא חיידקית אלא דלקת מכנית מהלחץ)".



"אם התופעה אכן קיימת עשר שנים, אני בספק אם הזריקה תעזור, אבל כדאי לנסות כי זו פרוצדורה יותר פשוטה. אם הזריקות לא עוזרות, פתרון נוסף הוא לעבור ניתוחון שבמהלכו הרופאים ישאבו את הדיסק באמצעות ציוד אופטי. לדעתי כדאי לך לחשוב על העניין ולעשות לעצמך תוכנית טיפולית. אני ממליץ שתעשי שתיים-שלוש זריקות אפידורליות, ואם הן לא יועילו תפני לפעולה הכירורגית״. 



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה". ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי