קורס הכנה לפסיכומטרי, קורס הכנה ללידה, קורס הכנה לאזרחות - לרשימת הקורסים שאנו עוברים במהלך חיינו אפשר להוסיף גם את קורסי ההכנה לזוגיות שמתרבים ומשגשגים לאחרונה ואמורים לסייע לנו למצוא בני זוג או להקל עלינו את ההתמודדויות השונות כשזוגיות כזו אכן תגיע. אבל בעצם, מתי בדיוק החלפנו את הפאבים, טיולי הפנויים־פנויות ואפליקציות ההיכרויות בקורסים להכנה לזוגיות? ומתי הפכו החיזור הרומנטי והדייט הקלאסי למשהו שצריך להתכונן אליו?



״קורסי הכנה לזוגיות מיועדים לשלושה סוגי אוכלוסייה״, מסביר אראל הנ-דלר, יועץ זוגי, משפחתי והבעלים של קליניקת ״אראלים - בשביל הזוגיות״. ״זה מיועד לרווקים טרם כניסתם לעולם הזוגיות; לזוגות שנמצאים במערכת יחסים, אבל כנראה שהמצב אצלם אינו תקין; וזו גם הכנה לזוגיות של פרק ב'".



"זוגיות היא דבר מקסים ומיוחד שאנחנו שואפים אליו, אבל בשום בית ספר לא הכינו אותנו אליו״, כותב הנדלר באתר שלו ומציע לגולשים למלא את הערכה לאבחון זוגי - ״ככה זה כשיש שניים״. ״זוהי בעצם ערכה שהמטרה שלה היא לשקף לבן אדם את המצב שלו", הוא מבהיר. "למשל, לרווקים יש שאלות כגון 'האם הרגשת בזוגיות האחרונה שהייתה לך משפחתיות או ניכור? האם הרגשת שנותנים לך מקום או הרגשת שאתה נדחק לפינה? איזו תקשורת הייתה ביניכם?'. הבעיה השכיחה כיום היא רווקות מאוחרת. רווקים בגיל מתקדם פוחדים לאבד את החופש, את האני שלך״.



מה הטיפ שאתה יכול לתת להם?
״שגם לצד שכנגד יש אותם הפחדים. לכן בתקשורת נכונה אתה יכול לטפל בזה, כי הצד השני חושש לא פחות ממך. אם מדובר על בן אדם שמחפש זוגיות, סביר להניח שהוא יגיע לקורס בגפו. אם מדובר על זוגות שנמצאים באיזשהו תהליך זוגי לפני מיסודו, אז הם צריכים להגיע ביחד, אבל גם בתוך התהליך הזוגי ישנן פגישות פרטניות״.



כמה זמן קורס כזה אורך?
״זה מאוד אינדיווידואלי, אבל להבדיל מטיפול פסיכולוגי ארוך טווח, מדובר כאן על תהליך שמוגדר קצר מועד ויכול לכלול גם כמה מפגשים נקודתיים. המטרה היא לא ללמד, אלא דווקא להסתכל על אותם גורמים מעכבים של כל אחד מאיתנו, כמו חששות, פחדים, חוסר יכולת להתמודד עם סיטואציות,


דברים שאנחנו נושאים מהעבר. אנחנו בוחנים את הגורמים השונים, מעלים אותם לרמת המודע, מנסים להתמודד עם אותן תובנות ומקנים כלים מעשיים ליישום בדייט, בפגישה״.



דווקא למשקעי עבר דרוש פעמים רבות טיפול ארוך טווח.
״זה לא סותר את זה. אפשר לעשות תהליך קצר טווח כדי להניע לפעולה ולטפל בסימפטום הנוכחי שהוא בעיה בזוגיות, ואחרי זה לעשות תהליך עמוק יותר כדי לטפל בכל המכלולים האישיותיים שקיימים אצל בן אדם״.



על השאלה לגבי עלות הקורס הנדלר מעדיף לא לענות. ״זה מאוד משתנה ואינדיווידואלי״, הוא אומר, ומסביר ש״כשבן אדם באמת מניע לתהליך ויוצר את תהליך השינוי האישי שלו, אז הקורס אכן עוזר״.



"אין ביטחונות בחיים"


אצל ד״ר אורן חסון, מטפל זוגי שעורך סדנאות להתאמה זוגית והכנה לזוגיות ונישואים, בני הזוג אפילו מקבלים תעודה בסוף הסדנה. ״התעודה חשובה כי יש בה מעין הצהרה משותפת״, הוא מסביר. ״הסדנה מיועדת לזוג שנמצא בתחילת דרכו. זה לצפות דברים שיכולים לקרות בעתיד, סיטואציות שאנחנו לא חושבים עליהן וצריך לדעת להתנהל בהן. מדברים גם על איך זוג מתכוון להתנהל מבחינה כלכלית, מבחינת ילדים, מבחינת ניהול המשפחה המורחבת".




״התעודה חשובה כי יש בה מעין הצהרה משותפת״. ד"ר אורן חסון


אחד הנושאים המעניינים שגם עולים בסדנה (שעולה כ־1,400 שקלים וכוללת ארבע פגישות בנות שעתיים) הם הקשרים החברתיים באינטרנט. ״על רקע הפייסבוק יכולים להיווצר הרבה קונפליקטים", מסביר חסון. "למשל, האם לאישה לא מפריע שיש לבן זוגה הרבה חברות בפייסבוק? מה עושים אם מישהו פונה אליה בבקשת חברות? האם זה מאיים על בן הזוג או לא מאיים?״.



סדנאות כאלה באמת יכולות למנוע חיכוכים עתידיים?
"באנגליה, אוסטריה, קנדה וארצות הברית מתנהלות תוכניות מיוחדות כאלה בקולג׳ים ולפעמים גם במוסדות ציבוריים לבריאות הנפש במטרה להפחית את שיעור הגרושים. מחקרים מראים שזוגות שהשתתפו בתוכנית כזו, בטווח של שלוש-חמש שנים לאחר מכן הראו שביעות רצון רבה יותר מהחיים המשותפים לעומת זוגות שלא השתתפו בתוכנית. אין ביטחונות בחיים, אבל אם התקשורת בין בני הזוג היא טובה יותר והם מקבלים כלים להתמודדות עם קונפליקטים, הרי שהסיכוי לשמור על הזוגיות הוא הרבה יותר טוב. התחלתי להעביר סדנאות כאלה בתחילת השנה, כי אני מאמין שזה יכול לעזור. אבל עדיין אין לזה מספיק מודעות בארץ. חוץ מזה, ישראלים גם חושבים שהם יודעים הכל, או ש׳אנחנו לא צריכים את זה, כי הכל בסדר אצלנו׳".



מה קורה אם כמהלך הסדנה אתה מזהה חוסר התאמה כין כני הזוג?
״אני יכול לראות אם יהיה להם קל או לא בזוגיות, אבל לא יכול להגיד להם: ׳אתם לא מתאימים׳. מתאים או לא מתאים - זו כבר החלטה שלהם״.



"לברך על המודעות"


אצל שלי ברעם-מירוז, עובדת סוציאלית קלינית, תקבלו חוץ מעצות לקראת הזוגיות גם חתן או כלה פוטנציאלים. ״יש לי פרויקט מקסים שנקרא ׳השידוכייה׳ ומשלב בין ייעוץ לחיבור והתאמה בין בני זוג מתוך המאגר שלי״, היא מספרת. ״מדובר בתהליך של שלושה מפגשים בני שעה לצורך יצירת פרופיל זוגי. אנחנו עושים מפה ורואים לאיזו זוגיות האדם מכוון ואיפה הוא נמצא עכשיו ביחס ליעד שלו. מבינים את מקור הקושי ביצירת זוגיות, ובעזרת שיטת טיפול ייחודית שפיתחתי אני עוזרת לאנשים לעשות שינוי בתודעה שלהם, כך שהם יכולים בזמן קצר מאוד להיפתח לזוגיות טובה. אחרי יצירת הפרופיל הזוגי, אני גם מתאימה להם בני זוג״.



לאחר ההתאמה את ממשיכה בקשר עם כני הזוג?
״אנחנו ממשיכים בתהליך של מפגשים ודיווחים, אנשים מתייעצים איתי במייל, באים לפגישות יחד. אני מלווה את כל התהליך השברירי של תחילת הקשר. לפעמים בגלל משהו קטן שלא מתאים לנו, אנחנו מאוד מהר מוותרים על הקשר כולו״.



תני דוגמה.
״למשל, הגבר הבטיח בבוקר שהוא ייפגש עם האישה בערב, אבל שעה לפני הפגישה הוא מתקשר ואומר שהוא נורא מצטער, אבל ייאלץ לאחר בשעה בגלל משהו דחוף בעבודה. מבחינת האישיות שלה, היא מאוד אימפולסיבית ומיד ממהרת לקבוע שמדובר בבחור לא רציני. אני משקפת לה את הדפוסים שלה וגם מסבירה לו שיש לה רגישות, ומבקשת ממנו להיות מאוד עקבי ויציב בעניין של לוחות זמנים ומפגשים. הרבה מאוד קשרים מתפספסים בשלבים ההתחלתיים. לכן מי שעושה את העבודה שלו דווקא בתחילת הקשר, הסיכויים להצלחה ויציבות של קשר זה לאורך זמן מאוד עולים. הבעיה היא שאנשים לרוב חושבים: ׳מה, רק התחלנו וכבר צריך ייעוץ?׳ זו בהחלט מחשבה מוטעית מאוד״.




"הרבה מאוד קשרים מתפספסים בשלבים ההתחלתיים". שלי ברעם-מירוז. צילום: שרית יוסף


אז האם מדובר במרכיב מועיל לזוגיות? ״כמו בכל תחום אחר בחיים, גם ההצלחה של הסדנאות האלה תלויה במי המורה״, טוען ד״ר צחי בן ציון, מנהל המרפאה לבריאות מינית בבית החולים סורוקה ופסיכיאטר ראשי של הכללית במחוז דרום. ״אם יש מורה טוב, אז בוודאי שזה טוב. אם יש מורה רע, אז זה לא טוב. לצערי, יש הרבה כאלה שנותנים כל מיני עצות לא באמת על סמך ידע. ועם זאת, יש אנשים מקצועיים שמעבירים קורסים טובים. אני בעד שכל דבר שאתה רוצה להיות בו טוב ולהתמקצע בו, אז תלמד אותו. יש אנשים שסדנאות וקורסים עוזרים להם, יש כאלה שקריאה עוזרת להם, ויש כאלה שלומדים תוך כדי התנסות, תוך כדי החיים. כל אחד צריך להתאים לעצמו את השיטה שעושה לו טוב, את מה שנוח לו איתו״.



ומה לגבי הכנה לזוגיות בהיבט המיני, האינטימי?
״אני חושב שאנשים צריכים לקרוא גם על זה וללמוד את הנושא. לגבי סדנאות בתחום הזה, גם כאן זה תלוי במורה, במשתתפים, בשאלה אם לבן אדם יש נכונות ללמוד, ואם סוג כזה של למידה בכלל מתאים לו. ידע זה כוח. לכן אם לאנשים יש יותר מודעות לדברים, צריך לברך על זה״.