אני בן 51. אני מפחד לחלות בסוכרת, אבי סבל מהמחלה והבנתי שהיא תורשתית. בחודש האחרון אני עושה כל בוקר בדיקות דרך מכשיר של סוכר וממוצע הסוכר בגופי נע בין 116־129 מ״ג אחרי צום. עשיתי בדיקות מקיפות אצל רופא והוא אמר לי שהסוכר שלי הוא בסדר גמור. האם בעיות סוכר הן גנטיות?



״סוכרת היא אכן מחלה תורשתית אך היא לא בהכרח עוברת בירושה. לא כל המחלות התורשתיות עוברות לילדים, אבל אם לאביך הייתה סוכרת מסוג 2 אז יש סיכוי סביר שגם לך תהיה סוכרת בשלב כזה או אחר בחייך, בעיקר לאור העובדה שכבר עכשיו רמת הסוכר שלך עומדת על 120־129 מ׳׳ג בבוקר לאחר צום. הבדיקה הטובה ביותר לגילוי סוכרת היא המוגלובין AC1 (המוגלובין מסוכרר). עד שתעבור את הבדיקה עליך להתייחס לעצמך כסוכרתי או לפחות כפרה סוכרתי מכיוון שרמת הסוכר שלך בצום עמדה על 129 מ״ג. זה אומר שאתה חייב לצמצם עד כמה שאפשר את כמות הסוכרים והפחמימות בתזונה שלך, לשתות משקאות ללא סוכר ולא לאכול יותר משני פירות ביום".



"אני מציע שבפעם הבאה שאתה בודק את רמת הסוכר שלך באופן עצמאי, תאכל ארוחת בוקר מלאה, תשתה קפה עם סוכר בכוונה ואחרי שעה תבדוק את רמת הסוכר בדם. אם רמת הסוכר היא מעל 150 מ״ג, התוצאה מתאימה לחולי סוכרת. כאמור, את התוצאה המדויקת ביותר תקבל לאחר בדיקת המוגלובין מסוכרר, גש לקופת החולים ותבקש לעבור את הבדיקה. במידה והמדדים הם מעל 5.7 תפנה לדיאטנית ותבקש שהיא תתאים לך תפריט מיוחד. אם תקפיד על תזונה נכונה ותשמור על עצמך אין סיבה שתסבול מבעיות וסיבוכים ותוכל לדחות את הופעת המחלה (בהנחה שעדיין לא החלה), אך אם תזלזל ותחרוג מההוראות ייתכן שתסבול מהמחלה ומסיבוכיה״.



יש לי כאבי גב כבר המון זמן. הכאבים מופיעים כל פעם באזור אחר בגב והם מאוד מטרידים אותי ופוגעים באיכות החיים שלי. עשיתי בעבר טיפולי שיאצו ודיקור שהקלו עלי, אך לאחר שהפסקתי עם הטיפולים הכאבים חזרו. בנוסף, אני סובלת מעייפות כרונית ותשישות ואין לי אנרגיות בגוף. הבן שלי מגמגם וזה מאוד משפיע עלי ואני לוקחת דברים ללב. מה עלי לעשות ולמה זה קורה לי?



״ראשית אתייחס לכאבי הגב - כמו כל דבר אחר גם את הגוף חשוב לתחזק. אם טיפולי השיאצו והדיקור שעברת עזרו לך, עלייך להקפיד לקבל טיפול באופן קבוע פעם בשבועיים-שלושה, ולא להזניח את הנושא. ייתכן שאת צריכה בנוסף גם לקבל טיפול תרופתי מדי פעם, ואם יש ממצא בהדמיה אולי גם זריקות בעמוד השדרה. בכל מקרה אני מציע שתלכי להיבדק אצל רופא מומחה. התסמינים האחרים שתיארת (עייפות כרונית, תשישות וחוסר אנרגיות) יכולים להצביע על פיברומיאלגיה או לחילופין על דיכאון קל. אם אכן זה המצב טיפול תרופתי מתאים יוכל לעזור לך. גם הכאבים שאת חשה מושפעים ממצבי הרוח שלך, אם את שמחה ויש לך חדוות חיים הכאב שלך מצטמצם אך אם את מדוכאת ומתוסכלת הכאב מוכפל".



"סיפרת שבנך מגמגם - לעתים מציאות החיים משפיעה עלינו וקשה לנו להתנתק מהמצב הכללי, זה טבעי וזה הגיוני אך חשוב לטפל בבעיה ולא לשקוע בדכדוך. אני ממליץ שתפני לרופא המשפחה ותספרי לו על מצבך הפיזי והנפשי, הוא יפנה אותך לקבלת טיפול מתאים.כמו כן, מה שאת צריכה לעשות בנוסף לגוף ולנפש זה פעילות גופנית, וזה חשוב״.



אני בן 50 וקיבלתי הפניה ב לבדיקת קולונוסקופיה. הבנתי שהבדיקה הזו היא פולשנית ומרתיעה ואני די חושש לעבור אותה. חברים סיפרו לי שיש בדיקה נוספת לגילוי סרטן המעי שהיא וירטואלית ואינה פולשנית. מה דעתך?



״בדיקת הקולונוסקופיה היא בדיקה טובה ובטוחה, ואני מציע לכל אדם אחרי גיל 50 לעבור את הבדיקה פעם בחמש שנים. ה׳יתרון׳ בסרטן המעי הגס הוא שהסרטן מתפתח בצורה אטית כפוליפ, כ׳גידולון׳ שפיר, שבמשך חמש עד עשר שנים משתנה לסרטן ממאיר. אם עושים בדיקת קולונוסקופיה ובמהלכה מבחינים בפוליפ פשוט כורתים אותו ופותרים את הבעיה. קולונוסקופיה היא הבדיקה היחידה שבמהלכה אפשר לבדוק הימצאות גידולים ולכרות אותם במקביל, מסיבה זו לדעתי הבדיקה הזו עדיפה על הבדיקה הווירטואלית. בכל מקרה, אם תבחר לעבור את הבדיקה הווירטואלית וחלילה ימצאו גידול שפיר תצטרך לחזור ולעשות את בדיקת הקולונוסקופיה החודרנית כדי שיכרתו אותו".



"אנשים נרתעים מבדיקת הקולונוסקופיה בגלל בעיות פסיכולוגיות ולא פיזיולוגיות. חשוב לדעת כי הבדיקה נעשית בטשטוש ובהרדמה ובמהלכה לא מרגישים דבר. גם ההכנה לבדיקה לעתים מרתיעה, כדי לעבור אותה יש לשתות חומר משלשל לצורך ניקוי חלל המעי הגס מתוכן. בעבר טעמו של אותו חומר היה נורא והיה נהוג לשתות שני ליטרים ממנו, אך כיום החומר הוא בטעם תפוזים ומספיק לשתות רק שתי כוסות ממנו (ההכנה לבדיקה הווירטואלית היא זהה). קולונוסקופיה היא בדיקה מצילת חיים והיא טיפול מונע מרפא. לכן ללא ספק אני ממליץ לכל אדם מעל גיל 50 לעבור אותה פעם בחמש שנים ואם נמצא ממצא, אף לעתים קרובות יותר בהתאם להמלצת הרופא הגסטרואנטרולוג המומחה״. 



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה


מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב״רדיו ללא הפסקה". ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי