בקיץ היום הוא ארוך יותר. מרבים לבלות בחוץ בהשוואה לחורף. יולי, אוגוסט וספטמבר הם חודשים בהם גם יוצאים לחופשות. הילדים לא במסגרות לימודיות ואין חוגים. לנוכח זאת, אנו מרבים לאכול מחוץ לבית ובימים חמים במיוחד – כלומר, כל יום – שותים בלי סוף. 



כדי לצלוח את התקופה בלי נזקים תזונתיים עלינו להקפיד על מספר כללים, ובמקרה של המדור לענות על מספר שאלות. יש להניח שלקוראים הנאמנים והוותיקים שלנו יהיה יתרון על פני המצטרפים החדשים. 
 
לכל שאלה - תשובה. חלק מהתשובות פשוטות וחלק מחייבות הסבר מפורט. מומלץ לשלב את הילדים בפתרון שאלות הטריוויה. כדאי שגם הם יבינו מה כדאי להכניס לפה ומה לא.
 

מנת סלט ירקות בבית קפה היא בחירה טובה בזכות תרומה קלורית נמוכה בהשוואה למנות אחרות.
א. נכון
ב. נכון, רק אם לא אוכלים גם את הלחם 
ג. לא בהכרח
ד. לא נכון
 
תשובה: לא בהכרח (ג'). בדרך כלל הסלט כולל מרכיבים נוספים פרט לירקות. ראשית, תיבול הסלט בשמן זית או אחר (כף שמן אחת - מכל סוג - מוסיפה 120 קלוריות למנה) או לחילופין תיבול ברטבים (מיונז, ויניגרט, טחינה) תורמים אף הם קלוריות "ללא נפח". וגם תוספות אחרות כמו קרוטונים, אגוזים, גרעינים, צנוברים, העשרת הסלט בפירות טריים או מיובשים. כך אנחנו מקבלים סלט עשיר. 

לפעמים הסלט הוא ממש ארוחה וכולל רצועות עוף או גבינה או טונה או ביצה או גם וגם וגם. אלה עשויים להוסיף מאות קלוריות למנה. טוסט גבינה צהובה עם לחם מחיטה מלאה וירקות חתוכים לצדו, מתובלים בכפית שמן, יכולים להכיל מחצית מכמות הקלוריות של הסלט הנ"ל.
 
כשמדובר בילד רזה ש"אינו אוהב לאכול", אין צורך להגבילו באכילת מזון מהיר. 
א. נכון
ב. נכון, פרט לפלאפל שהוא מזון מהיר בריא
ג. נכון, אבל רק בקיץ
ד. לא נכון

תשובה: לא נכון (ד'). מזון מהיר, וגם ממתקים, נאכלים בדרך כלל על חשבון מזונות מזינים ובריאים ולכן פוגעים בילד בטווח הקצר. גם בטווח הארוך נגרם נזק, שכן הילד מסגל הרגלי אכילה לא נכונים, העלולים לגרום למחסורים תזונתיים ולעודף משקל בעתיד.
 
ואם נתייחס לקצוות: ילדים בעודף משקל יאכלו ממתקים ומזון מהיר בנוסף לארוחות, בעוד ילדים רזים מדי יאכלו ממתקים ומזון מהיר במקום הארוחות. במיוחד בקיץ, שימו לב גם לניקיון כלי האוכל, לידיים של מגיש האוכל וגם של מי שאוכל, כלומר שלנו.

בקיץ יש חשיבות רבה לשתייה. לכן עדיף לשתות מיצי פירות על פני אכילת פירות שלמים
א. נכון
ב. לא נכון
ג. נכון, רק אם המיץ טרי, נסחט במקום
ד. נכון, רק אם אלה פירות העונה

תשובה: לא נכון (ב'). עדיף לצרוך את הפירות בשלמותם על פני שתייה של מיצי פירות טריים או מפוסטרים. הערך התזונתי של הפרי הסחוט נמוך מזה של פרי בשלמותו.

במיץ יש פחות סיבים תזונתיים וחלק מהוויטמינים נהרסים (ויטמין C נהרס באור ובחום במקרה שלא שותים סמוך לסחיטה). כוס מיץ מכילה כמות גבוהה של פירות ולכן כמות גבוהה של קלוריות. שייקים על בסיס חלב או מים (קוביות קרח) הם דרך מומלצת פחות לצריכת פירות, אך בשם הגיוון והכיף ניתן לשלב אותם מעת לעת בתפריט.
 
מספר כפיות הסוכר הנמוך ביותר בפחית (330 מ"ל או כמות זהה בכוס) שאינה דיאט נמצא ב:
א. משקה קולה
ב. לימונדה
ג. נקטר מנגו
ד. בכולן אותה כמות סוכר

תשובה: בכולן אותה כמות סוכר (ד'). בכל הפחיות כשבע כפיות סוכר. בבקבוק קטן של מים בטעמים, 500 מ"ל, כארבע כפיות סוכר.

לאדם השומר על הגזרה עדיף להזמין בטיסה ארוחה צמחונית משום שהיא מכילה פחות קלוריות ממנה בשרית.
א. נכון תמיד
ב. לא בהכרח
ג. לא נכון בטיסות קצרות
ד. לא נכון בטיסות ארוכות (יותר משבע שעות)

תשובה: לא בהכרח (ב'). יש הסבורים כי המנה הצמחונית מכילה תמיד פחות קלוריות ממנה רגילה, אולם לעתים המצב בכלל הפוך: יש בה דווקא יותר קלוריות. למשל מנת פסטה בשמנת ופטריות בהשוואה לחזה עוף ואורז מאודה.

כאשר נערכים לבילוי של "על האש", את הבשר חשוב:
א. להפשיר לפחות יומיים לפני הצלייה על המנגל
ב. להפשיר בטמפרטורת החדר, במטבח על השיש או בכיור
ג. להפשיר במקרר
ד. אין משמעות לאופן ההפשרה
 
תשובה: להפשיר במקרר (ג'). חשוב מאוד להפשיר בשר במקרר ולא בטמפרטורת החדר על מנת למנוע את קלקול הבשר. לא כולם מודעים לכך שלעתים הם רוכשים בשר בקר קפוא שהופשר (ולפעמים אפילו במחיר של בשר טרי). 
 
בשר בקר טרי הוא טעים יותר, בריא יותר ומזין יותר. ההקפאה של הבשר מביאה לאיבוד של ויטמינים (עד 30%). במהלך ההפשרה מופרשים מיצים, המכילים חלבונים, מינרלים וויטמינים שהיו בבשר הטרי, והוא מאבד חלק מיתרונותיו התזונתיים.

ההמלצה היא לצרוך שלוש מנות פרי ביום. מנת פרי אחת שווה ל:
א. 50 ענבים
ב. 25 ענבים
ג. 12 ענבים
ד. 5 ענבים לכל היותר
תשובה: 12 ענבים (ג'). אפשרויות נוספות למנות פרי: 3-2 שזיפים, 4-3 קוביות אבטיח, כעשרה דובדבנים, אפרסק בינוני, 3-2 משמשים, חצי מנגו, תפוח עץ או אגס בינוני, שני סברסים. מומלץ לאכול פירות וירקות במבחר צבעים ובקליפתם, ככל שניתן. 
 
השיקול התזונתי החשוב בבחירה של גלידה או ארטיק הוא: 
א. מספר קלוריות ל-100 גרם
ב. גודל המנה (קטנה ככל האפשר)
ג. רשימת רכיבים קצרה ומוכרת 
ד. כל התשובות נכונות

תשובה: כל התשובות נכונות (ד'). גלידה וארטיק נמנים על סמלי הקיץ. ניתן לאכול וליהנות מהם אך כדאי גם לשים לב: לבחור מנה מדודה (אישית) או להגביל למנות קטנות (במקרה של אריזה משפחתית). צריך גם לבחון את מספר הקלוריות ל- 100 גרם בגלידות. מומלץ במיוחד להעדיף את אלו שבהן רשימת הרכיבים קצרה ומובנת לנו.

פירות אינם מקור טוב ל: 
א. ויטמינים ומינרלים
ב. חלבונים
ג. סיבים תזונתיים
ד. כל התשובות נכונות

תשובה: חלבונים (ב'). מקורות טובים לחלבונים הם חלב ומוצריו, בשר, דגים, ביצים וקטניות (סויה, שעועית, חומוס, עדשים, אפונה יבשה, פול). 

רצוי ואפשר להפחית בכמות הנתרן (מלח) בתפריט אם: 
א. נשתמש בעשבי תיבול 
ב. נשתמש פחות בתערובות תבלינים מוכנות
ג. נרכוש מוצרים בהם כמות הנתרן ל-100 גרם נמוכה בהשוואה למוצרים דומים בקטגוריה 
ד. כל התשובות נכונות
 
תשובה: כל התשובות נכונות (ד'). פפריקה, פלפל, כמון, כורכום, פטרוזיליה, שמיר, כוסברה סלרי ועוד תבלינים ועשבי תיבול יכולים לסייע בהפחתת הנתרן. בבישול ארוך מומלץ להוסיף עשבי תיבול שלמים או חתוכים גס וכך שחרור הטעם יהיה איטי יותר. בבישול קצר, שבו מעוניינים בשחרור מהיר של הטעם,  מומלץ להוסיף עשבי תיבול קצוצים או טחונים. 

בדומה לבדיקת תאריך תפוגה, להשוואת מחירים, לבחינת היצרן ולחישוב מספר הקלוריות, יש להוסיף לשיקולים גם את תכולת הנתרן בהעדפת מוצר אחד על פני השני. השוו את ערך הנתרן ל-100 גרם מוצר והעדיפו את זה שמכיל פחות.

נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון, אבוקדוס - קידום בריאות [email protected]