אני בת 58, חולת צליאק. אמי נפטרה מסרטן הלבלב בגיל 73, ואני מאוד חוששת שגם אני סובלת מהמחלה. יש לי לאחרונה המון צרבות, בחילות וכאבי בטן, ואפילו הגעתי למיון בגלל התופעות האלו כי התייבשתי. רופא המשפחה שלי שלח אותי לעבור בדיקות MRI, ואמר שעלי לעבור בדיקות שישללו חשד לסרטן הלבלב, כי יש לי היסטוריה משפחתית של המחלה. אני ממש מודאגת, מה דעתך?



“הסיבות השכיחות ביותר לצרבות, בחילות וכאבי בטן הן לא גידול בלבלב. בדיוק להפך, גידול בלבלב יכול להתפתח ולא לתת כלל סימפטומים. הבעיות שמהן את סובלת יכולות לנבוע מרפלוקס או מחיידק ההליקובקטר, וכמו כן הן יכולות להופיע בגלל מתח נפשי או תזונה לקויה. ייתכן שאת רגישה למוצרי חלב או שיש לך חומציות יתר. בכל מקרה התלונות שאת מתארת הן תלונות שקשורות לקיבה ולא ללבלב או לסרטן הלבלב. סביר להניח שרופא המשפחה שלך החליט לשלוח אותך לעבור בדיקת MRI ובדיקות אחרות שקשורות לסרטן הלבלב, כי סיפרת לו שאת מפחדת בגלל ההיסטוריה המשפחתית שלך, והוא מעוניין לשלול את האפשרות שאת חולה במחלה. לפעמים רופאים מורים על בדיקות כדי לבדוק, ולפעמים הם מורים על בדיקות כדי לרפא. ברגע שתוצאות הבדיקות יגיעו ותראי שהן תקינות, תוכלי להירגע ולהמשיך את החיים שלך כרגיל. וזה מה שאת בעצם צריכה – לעבור את הבדיקות ולסמן עליהן וי”.



אני בן 77. כבר מספר שנים שאני חולם חלומות ממש מוחשיים ופיזיים, ואני ממש מרגיש שהם אמיתיים. לפעמים בגלל מוחשיות החלומות אני זז וקורה לי שאני נופל מהמיטה ונגרמים לי נזקים. אני לא לוקח שום כדור שינה, עברתי את כל הרופאים, הלכתי למכון שינה ואפילו לרופא אף אוזן גרון, וכולם אמרו לי שאני צריך לישון עם מכשיר CPAP. מה עלי לעשות?



“אתה סובל מתופעה שנקראת vivid dreams – חלומות חיים. זו תופעה מוכרת הגורמת לחלומות להיות מוחשיים ביותר. כדי לנטרל או להפחית את התופעה, אני מציע שתפנה לנוירולוג, למרפאת שינה או לרופא שרשם לך את מכשיר ה־CPAP, ותבקש שירשמו לך כדור מדכא חלומות (כמו לדוגמה אלטרולט). ישנם כדורים שיכולים לשנות במקצת את שנת החלום. בנוסף, אני מציע שבלילה, לפני השינה, תצמיד לדופן המיטה שלך כורסה שתמנע ממך ליפול או לחלופין תבקש שיתקינו לך מעקה במיטה. נפילה מהמיטה בגילך, אפילו מגובה של 40־50 סנטימטר, יכולה לגרום לשבר בצוואר הירך, ברגל או במקום אחר, ולכן חשוב מאוד שתנסה למנוע פגיעות”.



אני בן 55. יש לי בעיות של נפיחות בבטן והתפנות יתרה, ואני נאלץ ללכת לשירותים בין ארבע לחמש פעמים ביום. חלק גדול מהתפריט שלי מבוסס על לחם, והתזונה שלי מאוזנת יחסית. אני אדם רגוע מטבעי, ועושה פעילות ספורטיבית. עשיתי בדיקת סקר, בירור של דרכי המעיים, עברתי בדיקות קולונוסקופיה ורגישות לצליאק, וכל הבדיקות נמצאו תקינות. הרופא שלי אמר שיש לי מעי רגיז ולא המליץ לי על שום תרופה. אני לא עושה דיאטה אבל יורד במשקל. התופעה הזו מאוד מציקה לי. מה עלי לעשות?


“במקרה של מעי רגיז ישנן תרופות (כמו קולוטל למשל) שיכולות להרגיע קצת את המעי ולעצור מעט את הצואה. אני ממליץ שתפנה לרופא שלך ותבקש שירשום לך תרופה שתקל עליך. גם נטילה של חיידקים פרוביוטיים יכולה להרגיע את המעי. אני מציע שתיטול אותם, וכשאתה עושה זאת תשתדל לא לשתות כמויות גדולות של מים. חיידקים פרוביוטיים עם הרבה נוזלים גורמים לשלשול, אבל חיידקים פרוביוטיים עם מעט נוזלים יכולים להאט במקצת את פעילות המעיים. דבר נוסף שעליו אני ממליץ הוא דיאטת אלימינציה, חשוב שתוריד מהתפריט בהדרגתיות מאכלים שונים, על מנת שתוכל לבדוק מה מגרה לך את המעיים. ייתכן שאתה רגיש לרכיב מסוים בחיטה, וייתכן שאתה רגיש למוצרי חלב".



"אני מציע שבמשך שלושה שבועות תוריד לחלוטין את כל סוגי הלחם מהתפריט ותבחן כיצד הדבר משפיע עליך. תנסה להוריד מהתפריט מאכלים עתירי סיבים ותאכל פחות ירקות ופירות חיים לתקופה מסוימת. כמו כן, כדאי שתעבור בדיקת רגישות למזון (אני מדגיש - בדיקת רגישות, לא בדיקת אלרגיה), ותבקש שיעשו לך בירור של הפרעות בספיגה. אני ממליץ שתפנה לגסטרואנטרולוג מומחה באופן פרטי או דרך הביטוח המשלים, כדי שיעשה לך בירור וישלח אותך לבדיקות מעמיקות. זוהי בעיה שניתן לאתר ולפתור באמצעות טיפול נכון”.