בעידן בו אנו מפקידים בידי מכונות את כספנו, את היצירות שלנו ואפילו את ילדינו (סמארטפונים הם השמרטפים החדשים), אין זה פלא שבקרוב נפקיד בידיהן גם את מוחנו.



קבוצת חוקרים מהמכון לטכנולוגיה יצירתית בדרום קליפורניה, יצרו פסיכולוגית וירטואלית ששמה אלי. היא אדיבה ועדינה ויש לה קול נעים. היא שואלת את השאלות הנכונות ואינה שיפוטית. שפת הגוף שלה מזמינה ומבע פניה מעוניין. מעין דמות אווטאר לפסיכולוגים של ימינו.
 
מטרת העל ביצירת אלי, הייתה לזהות דיכאון אצל מטופלים. בתחילת המפגש אלי מציגה את עצמה ושואלת מבחר שאלות, באמצעותן היא יכולה לאבחן דיכאון ואפילו פוסט טראומה (PTSD).  בעזרת חיישנים ומצלמה, מזהה אלי את הבעות פניו ושפת גופו של המטופל וכמו כן היא מנתחת את טון הדיבור שלו. 
 

אני רואה לך בעיניים

תחילה, ניתחו החוקרים את ההתנהגות האנושית, בייחוד בזמן שיח. לאחר מכן יצרו אישה וירטואלית, כשבחדר הסמוך שולט בה אחד החוקרים, בעיקר בתגובותיה. לבסוף הוסיפו לה מבע פנים ויצרו מערכת שיודעת לזהות את פניו של היושב מולה, לפי שיטת Multisense.
 
לדוגמה, אנשים שסובלים מחרדה נוטים לשחק עם ידיהם, אנשים במצוקה יחייכו יותר מהרגיל, אך חיוכים קצרים והם אף יימנעו מקשר עין. סימנים כאלו תוכל אלי להבחין ולנתח.
 
"אלי אינה תחליף לדבר האמיתי", מסביר פרופסור לואי פיליפ מורנסי, אחד מיוצריה. "היא כלי לאבחון ולאיסוף מידע. על הטיפול עצמו יחליט כמובן איש מקצוע".
 
כדי להסביר את אלי, משתמש פרופסור מורנסי באנלוגיית הדם. "כשלרופא יש שאלות בנוגע לתסמינים מסוימים, הוא יזמין סדרה של בדיקות דם, שתוצאותיהן יסייעו לו לאבחן את המטופל. אלי היא כמו בדיקות הדם".