ההבדלים החיצוניים בין גברים לנשים ברורים וידועים, כמו גם ההבדלים הרגשיים והקוגניטיביים. אם כן, מדוע הרפואה ממשיכה להתייחס באופן שווה לשני המינים? בעבר, הניסויים הרפואיים בוצעו רק על גברים אך כעת מתברר שנשים מגיבות באופן שונה לתרופות.



בשבוע שעבר נערך כנס לרפואה מגדרית (Gender Medicine) בברלין, גרמניה. מדובר בתחום חדש יחסית שטוען כי יש שוני בתגובות פיזיולוגיות וביוכימיות בין גברים לנשים, הן מבחינת מחלות והן מבחינת תרופות.
 
סוג הרפואה הזה עדיין נמצא בחיתוליו ובין היתר ניתן לבדוק כיצד גברים ונשים מגיבים באופן שונה גם לאוכל, להרגלי השמנה או הרזיה ובאופן כללי למנות את ההבדלים במטבוליזם וברקמות השומן בין המינים. 
 

תרופות ניתנות לשני המינים, אך פועלות רק על אחד

אספירין לדוגמה, שניתן לנשים וגברים כאחד כתרופה למניעת קרישתיות יתר, התברר שכמעט אינו פועל על נשים. אם בקרב האוכלוסייה הגברית התרופה משפיעה על כ-70 אחוז, אצל הנשים זה משפיע על כ-40 אחוז מהן. כלומר, יכול להיות שנשים מקבלות תרופה שכלל אינה אפקטיבית עבורן. בעולם קיימת תרופה לבדיקת אפקטיביות האספירין, אך היא אינה קיימת בישראל. 
 
עוד נחשף בכנס, כי לאחר אירוע מוחי, הסיבוכים קשים יותר אצל נשים מאשר אצל גברים ונשים עם יתר לחץ דם, קשה יותר לאזן מאשר גברים, על אף שבקופות החולים בישראל ניתנת תרופה זהה לשניהם.
 
כמו כן גילו, כי אישה עם סוכרת הריון, שתינוקה  ייוולד עם נטייה לסוכרת ולחץ דם גבוה, תשפיע יותר על תינוקות נקבות מאשר על בנים ובקרב האוכלוסייה השמנה, אצל גברים תיתכן התדרדרות קוגניטיבית מהירה יותר מאשר אצל נשים.