שמן ורע לו, רזה - וגם כן רע לו? ביקורות רבות נטענות לאורך השנים על ניתוחי קיצורי הקיבה. חלק טוענים שמדובר בבלוף, שכן לאחר מכן עדיין יש להתמיד במשטר קפדני. ואחרים טוענים שהניתוח הפולשני כלל אינו עוזר, שרבים חוזרים למשקלם המקורי לאחר תקופה מסוימת. 



וכעת חוקרים מוסיפים שמן למדורה וטוענים, כי ניתוח לקיצור קיבה עלול לעורר נטיות אובדניות ופגיעה עצמית וממליצים - יש לחייבם בטיפול פסיכולוגי.
 
השמנה - תופעה כלל עולמית
 

תופעת ההשמנה (Obesity) הכפילה את עצמה ברחבי העולם מאז שנת 1980, כך לפי ארגון הבריאות העולמי. השמנת יתר גורמת לסוכרת, מחלות לב וסוגים שונים של סרטן כמו סרטן השד וסרטן בקיבה. בנוסף, תופעות פסיכולוגיות כמו דימוי עצמי נמוך ודיכאון.
 
עם המספרים הגדלים, כך גדל גם הביקוש לניתוחים לקיצור הקיבה, הידועים כניתוחים בריאטרים. הניתוחים הללו מבוצעים בישראל בארבע דרכים: טבעת מתכווננת, מעקף קיבה, שרוול קיבה ומעקף תריסריון. 
 
המחקר החדש בוחן את השלכות הניתוחים, בדגש על נטיות אובדניות. לטענת החוקרים, מספר ההתאבדויות קפץ בשנים האחרונות והם משערים שזה קשור ללחץ שלאחר הניתוח, כשמדגישים את חשיבות ההתמדה בתזונה נכונה ובספורט. 
 
נטייה לאלכוהוליזם

8,815 מטופלים לאחר ניתוח לקיצור קיבה השתתפו במחקר באונטריו שבקנדה. החוקרים עקבו אחריהם שלוש שנים לפני הניתוח ושלוש שנים לאחר הניתוח וגילו ממצאים מדאיגים.
 
111 מטופלים דיווחו על 158 מקרים של פגיעה עצמית. חשוב לציין שרוב המקרים אירעו למטופלים בעלי היסטוריה של מחלות נפשיות. החוקרים משערים שלאחר הניתוח, הרבה מן המטופלים נזקקים לאלכוהול כדי להתמודד עם הקשיים. אך לאחר הניתוח, האלכוהול נספג מהר יותר במעי ומגביר את החשש להתמכרות. השערה נוספת היא שהאלכוהול מחליף התמכרות אחרת, שנלקחה מהם, שהיא האכילה הכפייתית.
 
בנוסף, לאחר הניתוח נותרים למטופלים עודפי עור. המראה המעוות של גופם גם כן מעורר דיכאון וחרטה, מה שעלול להוביל לנטיות אובדניות ולדיכאון. 
 
"מלכתחילה היו עם הפרעות פסיכולוגיות"

"אכן במחקרים בעבר כבר צוינה העובדה שיש עלייה בשכיחות ההתאבדויות לאחר הניתוחים הבריאטרים. העלייה הזו היא קטנה מאוד. פן נשכח כי זו אוכלוסייה שבקרבה שיעור גבוה יותר של הפרעות פסיכולוגיות והתנהגותיות מלכתחילה, והניתוח מהווה טראומה נפשית בחלק מהם", מסביר ד"ר אנדריי קידר, מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ולפרוסקופית בבית החולים בילינסון.
 
לדבריו, ישנן שתי נקודות חשובות עליהן יש לשים דגש. "יש עלייה בהתאבדויות לא הניתוח לעומת אנשים שלא עברו ניתוח, אך לא ברור כי אולי יש עלייה דומה בניתוחים אחרים. לא נעשתה מעולם השוואה שכזו. פשוט בניתוחים בתחום אחר אף אחד לא העלה את השאלה האם ישנה עלייה כזו. בנוסף, יחד  עם כל ההשלכות השליליות של הניתוח הבריאטרי (עלייה בהתאבדויות, תמותה מהניתוח עצמו - נמוכה ביותר אומנם, שיעור כישלון גבוה לטווח ארוך, (עדיין זניח לעומת דיאטה), התוצאות החיוביות הרבה יותר רבות משקל. למשל, ניתוח בריאטרי מאריך חיים למנותחים הרבה יותר מאשר אנשים שסובלים ממידת השמנה זהה, או כאלו שמטופלים בדיאטה או בכל אמצעי אחר שקיים". 
 
לסיכומו של עניין, טוען ד"ר אנדריי, כי אין כל ספק שהתועלת של הניתוח גבוהה מהנזק או מהתופעות השליליות שלו.