לפני כשנתיים נכדי בן ה־8 קיבל מכה חזקה בראשו, ומאז המקרה הוא סובל מטיקים שמלווים בעוויתות. הוא זורק את הראש מצד לצד, העיניים שלו מתגלגלות, וכתוצאה מכך הוא החל לסבול מכאבים בצוואר. המצב הולך ומחמיר. האם ניתן לטפל בטיקים ולהעלימם והאם ניתן לטפל בהומיאופתיה?


"אני לא חושב שיש קשר בין המכה בראש לבין הטיקים. יש ילדים רבים בגילו של נכדך שסובלים מטיקים בפנים. אני ממליץ לך לגשת לנוירולוג מומחה לילדים, כי ייתכן שמדובר בתסמונת טורט, שבה יש גם טיקים קולניים (שיעול, נחירה או השמעת קולות). הבעיה העיקרית נוסף לטיקים היא גם בפן החברתי - ייתכן שלנכדך יש בעיות חברתיות, ואולי חבריו לכיתה מתייחסים אליו בצורה לא יפה. חשוב לבדוק זאת ולשים על כך דגש. בתסמונת טורט אפשר לטפל בדרכים שונות ובעזרת כדורים מסוימים. את יכולה לגשת להומיאופת מומחה לילדים, ולנסות לטפל בבעיה בעזרת טיפול הומיאופתי למשך חצי שנה לפחות. אם זה לא יעזור, כדאי לגשת לנוירולוג ילדים או לפסיכיאטר לילדים, מכיוון שתסמונת טורט קשורה יותר לתחום הנוירולוגיה, והטיפול יוכל להפחית או להעלים חלק מהטיקים. בחלק גדול מהמקרים, מצבי טיקים בילדים חולפים עם הגיל, אבל כרגע הילד זקוק לטיפול תרופתי, מכיוון שהוא סובל מכאבים בצוואר. טיפול הומיאופתי נמשך זמן רב יותר מאשר טיפול תרופתי, ואם תמצאי הומיאופת שלא יתנגד לשלב תרופות רגילות במהלך הטיפול, זה יכול להיות פתרון מצוין. בכל מקרה יש לגשת לנוירולוג ילדים או לפסיכיאטר לילדים עד שהמצב ישתפר".



בעקבות האירועים הביטחוניים שקרו לאחרונה, רציתי לדעת מה עושים במקרה של דקירה? כיצד ניתן להגיש סיוע ראשוני? ואם זה קורה לי, מה הדבר הראשון שעלי לעשות?


"אם הסכין תקועה בתוך הגוף, אסור להוציא אותה ואסור לגעת בה; ואם נוצר דימום במקום כלשהו, יש לנסות לעצור את הדימום. אם הפגיעה היא ביד, יש לחבוש את האזור או ללחוץ חזק על היד. אם יודעים לשים חוסם עורקים (בדימום חזק), יש לשים אותו ולכתוב בטוש או בליפסטיק את השעה המדויקת שבה נקשר החוסם. אם הפגיעה היא ברגל, יש ללחוץ על האזור חזק ככל האפשר או לשים חוסם עורקים, ולהמתין להגעתם של שירותי ההצלה. אם הדימום נוצר באזור הבטן, יש ללחוץ על המקום בחוזקה ובשום אופן לא לשתות מים. מובן שבכל המקרים יש להתקשר בראש ובראשונה למגן דוד אדום. ללא כל קשר לאירועים הביטחוניים, אני ממליץ לכולם לעבור קורס החייאה במגן דוד אדום. אם תיתקלו באדם שנפל, בתינוק שהפסיק לנשום או בפגיעות אחרות, תדעו מה לעשות ותוכלו לסייע בזמן אמת".



בתי בת ה־17 אובחנה כסובלת מבעיות קשב וריכוז, והיא נוטלת ריטלין לסירוגין במשך שלוש שנים. הבעיה היא שלפעמים העין שלה קופצת, ומדובר במעין טיקים בלתי נשלטים שקורים לה גם במהלך חופשות. האם לדעתך יש קשר בין נטילת ריטלין לבין מצב שבו העין קופצת?


"לתופעה של עין קופצת לסירוגין קוראים (בשם הלא מקצועי) 'מחלת הסטודנטים'. התופעה הזאת אופיינית לאנשים שלא ישנים מספיק בלילות או לסטודנטים שסובלים ממתחים לפני בחינות. הטיקים האלה באים והולכים, הם יכולים להימשך תקופה של שבועיים או שלושה, להיעלם ואז לחזור מדי פעם. כל דבר שמגרה את מערכת העצבים עלול לגרום לקפיצות בעיניים. מערכת העצבים יכולה להיות מגורית בעקבות חוסר שינה, עייפות, מתח, וגם מנטילת ריטלין שלא לצורך. שימי לב האם בתך ישנה מספיק והאם התופעה מתגברת כאשר היא נוטלת ריטלין. אין סיבה להתרגש, מדובר בתופעה חולפת. שאלה יהיו הצרות שלה".



אני בת 31, נמצאת בשבוע ה־28 להריון, וסובלת מסוכרת הריונית. הדיאטנית המליצה לי לאכול שלוש ארוחות ביום, אבל רופא מומחה להריון בסיכון גבוה טען שזה לא מתאים לי, והמליץ לי לאכול שבע ארוחות קטנות במהלך היום. בנוסף הוא הציע לי לא לאכול פחמימות וסוגים שונים של חיטה. איך אוכל לבנות לעצמי תפריט בריא ומשביע? ואילו סוגי מזון מומלצים עבורי?


"אני לא הרופא שלך, ועצתי מטבע הדברים היא כללית. לדעתי כדאי שתפחיתי בצריכת כמויות החיטה (פחמימה) ובצריכת כמויות הסוכרים הזמינים. אני מציע שתקבעי פגישה עם דיאטנית, ותבקשי ממנה לבנות עבורך דיאטה דלה בפחמימות שמורכבת מארוחות קטנות ותכופות. כדאי שתימנעי מאכילת תפוחי אדמה, אורז ופירות, שגורמים לעלייה מהירה של סוכר, ותגבירי את כמויות החלבונים והירקות. אפשרות נוספת היא לגשת למכון מטבולי של חילוף חומרים או למרפאת סוכרת, ולהתייעץ עם דיאטנית מומחית"