האם בקרוב אנו צפויים לראות קבוצות תמיכה ברחבי העולם שבהן יקום ממושבו כל מכור בתורו, יגיד את שמו ויודה בקול רם: אני מכור לפיצה? מחקר שפורסם לאחרונה במגזין "הספרייה הלאומית של הרפואה" מגלה כי בגבינה, המרכיב הדומיננטי ביותר בפיצה, ישנם מרכיבים ממכרים בדיוק כמו סמים.



במחקר שביצע צוות חוקרים באוניברסיטת מישיגן נבחנה השאלה האלמותית – מדוע ישנם מאכלים ממכרים יותר מאחרים? במחקר התבקשו 120 סטודנטים מהאוניברסיטה ו־400 נחקרים נוספים למלא שאלון שהופיעו בו 35 סוגי מאכלים שונים, החל בגלידה, המבורגר ופיצה וכלה בברוקולי ובגזר.

בשאלון התבקשו הנחקרים למנות את רשימת המאכלים "שאותם הם עשויים לאכול בכמויות גדולות מדי". שלא במפתיע, בראש הרשימה כיכבו מאכלים מעובדים, עתירי סוכר ושומנים כמו פיצה, שוקולד, גלידה, עוגה וצ'יפס, ומיד אחריהם הופיעו גבינה ובייקון, שני מאכלים שאינם מעובדים, אולם מכילים כמויות גבוהות של שומנים ומלח. המאכלים שדורגו בתחתית הרשימה היו ירקות ופירות, בהם גזר, תותים וברוקולי. המאכל שדורג במקום הראשון היה כאמור פיצה.

על פי המחקר, ישנה סיבה מדעית, לא פחות מכך, שבגינה כל כך הרבה אנשים מכורים למאכל הלא ממש בריא הזה. בתוך הגבינה, המפוזרת בנדיבות רבה על הפיצה, ישנו מרכיב הנקרא קאזין – סוג של פרוטאין, שאותו אפשר למצוא בכל מוצרי החלב. כשאנו מעכלים את הקאזין, הוא משחרר רכיבים אופיאטיים הנקראים קאזמורפין, סוג של סמים מרגיעים. "כאשר הקאזמורפין מגיע למערכת העיכול, הוא ממש משחק עם קולטני הדופמין ומעורר את האלמנט של ההתמכרות", נכתב בדוח. עוד מתברר כי במחקר גילו שישנם כמה סוגי מאכלים ממכרים בגלל האופן שבו הם מתעכלים בגוף: "ככל שסוג האוכל הוא שומני ומעובד יותר, כך הוא נקשר יותר להתנהגות של מכורים לאכילה".
 
ראש צוות המחקר, אריקה שולט, הסבירה כי "באופן שמזכיר עיבוד של סמים שנועד ליצור פוטנציאל התמכרות אליהם, כך גם ישנם מאכלים מסוימים שמעניקים את הסיפוק הגבוה לאלו שאוכלים אותם באמצעות תוספת של קמח לבן וסוכר למשל".
 

פרופ' מייק רובינסון מאוניברסיטת ווסליאן, שנשאל על תוצאות המחקר, הדגיש כי "אף שישנם סוגי מאכלים שלא מכילים בתוכם את הפוטנציאל להתמכרות, קריטי עבורנו לדעת בדיוק אילו מאכלים כן ממכרים. כולנו לחוצים בזמן ואוכל הופך להיות יותר ויותר זמין עבורנו. אבל אנחנו צריכים להיות מודעים למה שאנחנו מכניסים לפה", הוסיף.