אני בן 64, חולה בסוכרת ומטופל באינסולין. עברתי צנתור לב, ואני סובל מלחץ דם גבוה. בבדיקת הדם הסמוי שעשיתי לא התגלו דימומים, אני לא חש בכאבים, ואפילו משתדל לא לאכול בשר בקר. רופא גסטרו ורופא המשפחה הציעו לי לעבור בדיקות קולונוסקופיה וגסטרוסקופיה, אך אני חושש מפני בדיקות פולשניות. האם תוכל להמליץ על טיפול אחר עבורי?


"תופעה של חוסר בברזל שכיחה בקרב נשים צעירות שמאבדות דם בתקופת המחזור שלהן. גם צמחונים וטבעונים עלולים לסבול מחוסר בברזל, אבל כאשר לאדם בגילך יש מחסור בברזל ללא סיבה מסוימת, כדאי לבצע בדיקות. בבדיקת דם סמוי לא תמיד אפשר למצוא את כל הדימומים שקיימים, כי חלקם מופיעים רק מדי פעם, כך שאם קיים חשד כלשהו כדאי לחזור ולבצע את הבדיקה מספר פעמים. כל רופא סביר היה ממליץ לך לעבור בדיקת גסטרוסקופיה ובדיקת קולונוסקופיה. מדובר בבדיקות פשוטות ולא מסוכנות, גם חולי לב וחולי סוכרת עוברים אותן ללא בעיה, וניתן אף לבצע את שתיהן תחת אותה ההרדמה (למעשה טשטוש, ולא הרדמה עמוקה). אני ממליץ ומציע לך לעבור את הבדיקה. אופציה נוספת היא לבצע קולונסקופיה וירטואלית, אבל צריך לקחת בחשבון שהיא כוללת בדיקת CT, וההכנה היא בדיוק אותה ההכנה כמו לבדיקה הרגילה, שכוללת שתיית חומר מסוים וחוקן במידת הצורך. אם בדיקת הרנטגן הווירטואלית תגלה משהו חשוד, בכל מקרה תיאלץ לעבור בדיקת קולונוסקופיה רגילה לצורך לקיחת ביופסיה או כריתת פוליפ. גסטרוסקופיה בודקת את הוושט, הקיבה והתריסריון, ובדיקת קולונוסקופיה את המעי הגס, אבל יש אפשרות לבלוע קפסולה שבעזרתה ניתן לבדוק את המעי הדק, שאותו לא ניתן לראות בשתי בדיקות אלו. הקפסולה מכילה מצלמה שמצלמת את כל המעברים של המעי הדק, וגם מספקת אינפורמציה חלקית על המעי הגס. בדיקת המעי הגס היא בעייתית מכיוון שנפח המעי הוא גדול יותר, ולכן הסיכוי לדייק בבדיקה הוא קטן יותר. בכל אופן, אם יש לך מחסור גדול בברזל מסיבה לא ברורה, אני ממליץ לך לעבור את הבדיקות האלה".



אני בת 43. יש לי בעיה שאני סובלת ממנה בארבע השנים האחרונות: פעמיים בשנה אני סובלת מכאבים חזקים מאוד בבטן התחתונה, כל התקף כזה נמשך כעשר דקות, ומרוב כאב אני פתאום מתעלפת. הרופאים חשבו שהכאבים קשורים לווסת, אבל כירורג וגינקולוג בדקו אותי, ולא מצאו כלום. אני מאוד מפחדת, מדוע זה קורה לי?


"מכיוון שאת מתעלפת כאשר את חווה את ההתקפים, חשוב מאוד שתשכבי על הרצפה ברגע שאת מרגישה שהם מופיעים, כדי למנוע פציעה מנפילה פתאומית. כדי לזהות את הגורם לתופעה, עלייך לפנות שוב לגינקולוג ולגסטרואנטרולוג על מנת לבדוק שכל המערכת תקינה. אם בבדיקות של הגינקולוג והגסטרואנטרולוג לא נמצאו ממצאים מיוחדים, יש לבדוק אם את סובלת מהתקפים שנקראים 'אבדומינל אפילפסיה' (אפילפסיה אבדומינלית). זוהי מחלה נדירה, ואף על פי שלא נראה שזאת אכן הבעיה אצלך, חשוב לשלול זאת. כדי לבדוק אם אלו אכן ההתקפים שאת חווה, רופא מומחה יכול לתת לך טיפול אנטי־אפילפטי באופן ניסיוני במשך מספר חודשים, כדי לראות אם הטיפול מפסיק את ההתקפים. כאמור, סיפרת שאת מתעלפת במהלך אותם התקפים של כאב, ההתעלפות מכאב מוכרת ויכולה להיות פונקציה של הכאב. יש אנשים שחווים כאבים חזקים ומתעלפים מרוב כאב, תופעה זו נקראת 'ואגל סינקופה'. אנשים שסובלים מהתופעה יכולים להתעלף, לדוגמה בעת בדיקת דם, ואפילו כשהם נתקלים בטעות ברגל בזווית המיטה. לגבי הגורם לכאב – יכול להיות שגזים בבטן גורמים לך לכאבים חזקים, והכאב החד גורם לך להתעלף. עלייך לערוך בדיקה ובירור נוירולוגי כדי לבדוק אם זה המצב".



אני בת 27, יש לי כמה עשרות שערות לבנות, ורובן נמצאות בפוני בחלק השמאלי של הראש. השערה הלבנה הראשונה הופיעה אצלי בגיל 22, ומאז שיער השיבה רק הלך והתרבה. מהן הסיבות לכך? ומה ניתן לעשות כדי לעצור ולהקטין את התופעה? כמו כן, קראתי שנטורופת שמטפל בפטריות מרפא יכול לעזור ולמנוע הופעת שערות לבנות נוספות, מה דעתך?


"הסיבה שעלולה לגרום להופעת שיער שיבה בגיל מוקדם היא גנטיקה. יש אנשים שצומחות להם שערות שיבה בגיל צעיר מאוד, ויש כאלו שבגיל 70 שערם עדיין שחור. התופעה שאת חווה לא מעידה על שום בעיה, כי רק שערות בודדות 'נצבעו בלבן', וזה לא קרה בבת אחת בכל הראש. נטורופת שמטפל בפטריות מרפא כלל לא יכול לעזור לבעיה הזאת, ולכן אני מציע שתימנעי מטיפול שכזה. הדבר היחידי שאת יכולה לעשות כדי להחזיר שערה לבנה לצבעה המקורי הוא לצבוע את השיער".



ערכה: אפרת קורמן