אין אדם שלא מכיר את הסיטואציה בה אנו הולכים לישון כשאנו מלאים במוטיבציה לקום מוקדם ו"לתקתק" משימות - ואיך כל הכוונות הטובות, השאיפות והרצונות שלנו נמוגים כשאנו נדרשים לפעולה אחת פשוטה: לצאת מהמיטה בבוקר. אך גם אם כבר הצלחנו להיפרד מהשמיכה החמימה, למזוג כוס קפה ולהתחיל את יום העבודה בזמן, הדרך ליום עבודה פרודוקטיבי ויעיל עדיין רחוקה. מסתבר כי 6 צעדים פשוטים אשר ניתן לבצע עוד בטרם נצא מהבית אל עבר המשרד יוכלו לשדרג משמעותית את יעילות העבודה שלנו - ואולי להביא לכך שנשוב אל המיטה (או לפחות הביתה) שעה אחת מוקדם יותר.

אם גם אתם רוצים להיות יעילים יותר במהלך ימי העבודה שלכם, אלו 6 צעדים שתוכלו להתחיל ליישם כבר מחר - בדרך ליום פרודוקטיבי ויעיל הרבה יותר.
1. הקדישו 7 דקות לאימון גופני. אמנם קל הרבה יותר להגיד (או לכתוב) מאשר לבצע, אך שורה ארוכה של מחקרים מוכיחים כי אימון גופני בשעות הבוקר, גם אם קצר, משפיע על המשך היום באופן משמעותי. לא מדובר על השפעה פיזיולוגית בלבד: אימוני בוקר הוכחו כמשפרים את יכולות הריכוז והזיכרון של עובדים, וכתורמים משמעותיים ליעילותם בהמשך היום. עוד מצאו החוקרים כי אותם אימונים לא חייבים להימשך שעה ארוכה ולכלול שורת תרגילים: אימון מרוכז בן 7 דקות המשלב בין תרגילי כוח למתיחות משיג את התוצאה הרצויה גם כן. למעוניינים, ה"ניו יורק טיימס" פרסם מדריך מיוחד אשר חובר בידי המדענים המובילים, ובו הסבר מפורט אודות ה"אימון המדעי" בן 7 הדקות בלבד.

2. הקדישו 2 דקות לביצוע מדיטציה. חושבים שאין לכם את הזמן או המשמעת העצמית בכדי לבצע מדיטציה על בסיס יומי? ובכן, אם יש לכם 120 שניות בכל בוקר - יש לכם את כל מה שנדרש. חוקרים שונים בחנו את פרק הזמן המינימלי הנדרש למדיטציה בכדי להשיג השפעה, והגיעו למסקנה כי מדיטציה בת 2 דקות בכל בוקר תוכל לשפר משמעותית את יכולותיכם הקוגניטיביות בהמשך היום, כמו גם יכולת קבלת ההחלטות שלכם. כמובן שמדיטציה ארוכה יותר תוכל לסייע אף יותר, אך אם אתם "קצרים" בזמן בבוקר - אל תתנו לכך למנוע מכם מלעשות מדיטציה קצרה. אם אתם לא יודעים כיצד, מחבר רבי המכר לאו באובטה פרסם בבלוג שלו הדרכה מפורטת כיצד לבצע מדיטציה בת 120 שניות בלבד.
3. הכינו "אנטי רשימת מטלות". לכולנו יש רשימת מטלות ארוכה ומאיימת אשר ממתינה לנו במשרד מדי בוקר. נכון, הקדשת תשומת לב לתכנון נכון של היום וחלוקת המטלות אכן הוכחה כיעילה, אך לא פחות חשוב, מסתבר, הוא תכנון הפעולות שאנחנו ממש לא רוצים לבצע. מיד על הבוקר הכינו רשימה קצרה של פעולות שאתם לא רוצים לבצע בשעות הקרובות: בזבוז זמן על רשתות חברתיות, פגישה שאתם עשויים להאריך ללא סיבה, מטלות קלות לביצוע וחסרות כל דחיפות, שאנו נוטים לבצע בבקרים כדי "להתניע", ועוד. הקדישו דקה אחת למחשבה על כל אותן משימות והכינו את הרשימה. תתפלאו כמה קל יותר להתרכז ברשימת המטלות לביצוע כשאתם יודעים מאילו מטלות ופעילויות עליכם להתרחק.
4. האזינו לפודקאסט. שירותי שידורי הרדיו ברשת האינטרנט (פודקאסט) הולכים וצוברים פופולריות ברחבי העולם, וכך גם יותר ויותר יוצרים מעלים עוד ועוד תכנים לאתרים הנבחרים. האזנה לפודקאסט דורשת מעט מאוד מאמץ (אפילו פחות מקריאת כתבה בעיתון), מתאפשרת במקביל לפעילויות אחרות (למשל אותו אימון שהזכרנו קודם) - ומסייעת לחלקים שונים במוח "להתניע" את פעילותם באופן מדורג. האזנה לפודקאסטים בנושאים שמעניינים אתכם תגרה את החשיבה כבר עם פתיחת היום, והוכחה כמשפרת את יעילות וחדות המוח בהמשך.
5. תשטפו כלים. כן, אתם קוראים נכון. מחקרים מצאו שאחד המהלכים אשר יוכלו לסייע לכם להיות יעילים יותר בהמשך היום קשור דווקא לכיור במטבח שלכם ולכלים אשר נשארו בו מהיום הקודם. ראשית, הפעולה הסימבולית של "חיסול" הבלאגן מהיום הקודם ופתיחת היום החדש עם כיור נקי כנראה מחלחלת ומסייעת לנו להתחיל גם את יום העבודה שלנו בצורה רגועה הרבה יותר. אך הגורם העיקרי לחשיבות שטיפת הכלים, סבורים החוקרים, הוא דווקא היכולת לבצע משימה מונוטונית אשר אינה דורשת מחשבה למשך זמן, ובכך משחררת את המוח שלנו לחשוב ולהתחיל את היום בניחותא וללא לחצים. המחקר אף גלה כי שטיפת הכלים בבוקר מפחיתה באופן משמעותי מרמת הלחץ והעצבים של האדם בהמשך היום. אז בפעם הבאה שתבחרו להשאיר את הכלים בכיור לאחר ארוחת הערב - תוכלו להשתמש בביסוס מדעי איתן שיתמוך בהחלטתכם.
6. בחרו 2 "יעדי על" ליום העבודה. ימי העבודה שלנו רצופים בקבלת החלטות - החל מבחירת תלבושת ועד להחלטה גורלית במשרד. הבעיה, מסבירים מומחים, נעוצה בכך שקבלת החלטות מתמשכת מביאה לעייפות מסוימת, ולקבלת החלטות מוקפדת הרבה פחות בשעות מתקדמות של היום. לכן, הם ממליצים כי כבר בתחילת היום תקדישו מספר רגעים של חשיבה בכדי להחליט על 2 "יעדי על" אשר תרצו להשיג במהלך היום. ההחלטה על אותם יעדים תעזור לכם לתכנן את שאר היום בהתאם אליהם, וגם תבטיח כי כשתדרשו לקבל החלטה הנוגעת אליהם תעשו זאת בשיקול דעת מירבי.