כל יהודי מכיר את הרגע הזה שנולד לו בן, ואת הספירה הגורלית ליום בו יעבור את ברית המילה. אך בימינו, יותר ויותר ישראלים מחליטים שלא למול את ילדם. לפאנל מרתק בנושא הצטרפו לשידור שלושה בעלי עניין, וזה מה שהיה להם לומר. דנה ספקטור ודן שריג שוחחו על הנושא בתכניתם ברדיו 103FM.





"עורלה ודגדגן זה היינו הך"
 

ניצה מירב, מייסדת הקבוצה אמא מתחרטת, מספרת שהיא חיה בחרטות כבר 13 שנה. "זה התחיל כשהייתי בברית מילה באולם אירועים וראיתי תינוק צורח בחדר הצדדי. סיפרו לי שלתינוקות העורלה דבוקה לאיבר המין וההפרדה כואבת כמו הוצאת ציפורן מן האצבע, לכן התינוק צרח. חשבתי שזה אקט רפואי אבל הבנתי שזו פשוט טראומה".
 
לפני 13 שנה הכירה מירב את בן זוגה, שאינו יהודי ואינו נימול, ואז נפל לה האסימון. "אחרי שגיליתי מה זה עורלה, הייתי חייבת לחקור את הנושא הזה. גיליתי שעורלה זה מנגנון תנועתי כמו בוכנה, שנע למעלה ולמטה. וזה מה שמענג את הגבר וכמובן שגם את האישה. בעצם, עורלה ודגדגן זה היינו הך".
 
לדבריה, "מנהג ברית המילה נועד לדכא את הנאתו המינית של הגבר, כדי שלא ישחית זרע לבטלה (שלא יאונן חלילה) כמצוות ההלכה ההזויה. בואו לא ניקח דוגמאות דווקא מאברהם אבינו, ששלח את אשתו הגר עם בנו ישמעאל למדבר".
 
שחזור עורלה מישהו?
 
העיתונאי ארי ליבסקר צילם סרט לפני 15 שנה, בו עסק בשאלת ברית המילה. הסרט כולל טקסטים של הרמב"ם על הנושא ואף סצנה של בחור שמנסה לשחזר לעצמו את העורלה. אך כיום הוא מודה, כשיש ילדים זה אחרת. "פעם הייתי יותר קיצוני בתפיסתי אבל היום, כשיש לי ילדים, מתחילה לחלחל ההבנה למה אנשים עושים את זה, הצורך הנורמטיבי , העדרי, הפחד שהילד יהיה שונה".
 
ועדיין, הוא נגד ההליך. "לחתוך אפשר תמיד בכל שלב ובכל גיל, לשחזר זה קצת בעייתי. יש שחזור עורלה אבל זה לא אפקטיבי כל כך כיוון שזה יותר שחזור קוסמטי". 
 
"נימולים נהנים פחות"
 
לאחר ששמע את דברי השניים, הבהיר והצהיר המוהל הראשי של מחוז ת"א הרב אבי זרקי, כי ברית המילה נעשית אך ורק משום שנאמר כך בתורה. "אין לי שום דבר נגד אלו שנמנעים מברית המילה. אין שום חוק במדינה שמחייב יהודי למילה ויותר מזה, אם לא עשית ברית, אתה עדיין תיחשב כיהודי. ברית המילה נעשית רק בגלל שהתורה ציוותה, ככתוב 'וביום השמיני ימול בשר ערלתו'".
 
הרב מודה, שאמנם ישנם ארגונים שטוענים כי ברית המילה מונעת מחלות, אם היה נולד גוי לא בטוח שהיה מל את בנו. "אף אחד לא מחליט על ברית מילה, ההורים מחליטים בשביל הילד. וכן, נימולים אכן נהנים פחות. האם הבנאדם בא לעולם רק בשביל ליהנות מסקס?"

תכניתם של דנה ספקטור ורן שריג משודרת בימים ראשון עד רביעי ב-23:00 ברדיו ללא הפסקה 103FM