שבוע הסוכרת מעלה את המודעות למחלה הזו, אך בל נשכח - הסוכרת קיימת ונמשכת לאורך כל השנה. בישראל יש כחצי מיליון חולי סוכרת, אך חשוב מזה, מספרים גדולים של בני אדם שאינם מודעים לבעיה הזו אצלם.



כשחולים בטרום סוכרת ניתן לראות מספרים גבוהים בבדיקת סוכר, ואז רופא ודיאטנית יכולים לטפל בבעיה. אבל איך תופסים אותה לפני שהמחלה נוצרת?

בניסוי קליני שערכתי גיליתי שבקבוצה של נשים שהיו בעודף משקל רציני, 65% מהן היו בהתחלה של סוכרת, והן בכלל לא ידעו שהייתה להן בעיה. 
 
הרבה לא יודעים שאת מחלת הסוכרת אפשר לתפוס בזמן ולהביא לדחייתה או אפילו למניעתה. חשוב להדגיש שישנם כמה סוגים של סוכרת: סוכרת נעורים (סוג 1) שהיא מחלה אוטואימונית ואותה לא ניתן למנוע וסוכרת סוג 2, שקשורה לתורשה, לאכילה לא נכונה, לחוסר פעילות גופנית וללחץ. אבל, בה גם ניתן לטפל.

מהם הסימנים המקדימים לסוכרת?
 
• עודף משקל: גם אם המשקל אינו קיצוני, אם היקף המותניים אצל גברים עולה על 102 ס"מ ואצל נשים 88 ס"מ, זה יכול להיות סימן לטרום סוכרת, בייחוד אם יש היסטוריה של סוכרת במשפחה.
 
• עייפות: מרגישים שאתם חייבים לנוח לאחר ארוחה גדולה? זה יכול להיות קשור לעודף אינסולין בדם.
 
• דודא למתוק: סוכרתיים לרוב ירגישו צורך עז למתוק אחרי אכילת ארוחה גדולה.
 
• חולשה ותחושת רעב: אם חולה סוכרת לא אוכל הרבה שעות, הוא ירגיש חולשה, סחרחורת ושחור בעיניים.
 
• לא מצליחים לעשות דיאטה: מאפיין בולט אצל חולי סוכרת הוא העובדה שגם בזמן דיאטה, הם בקושי יורדים במשקל.
 
איך נבדקים?
 
בדיקת סוכר לא בהכרח תראה שיש סוכרת. כדאי לעשות בדיקת המוגלובין A1C . ישנן גם  בדיקת העמסת סוכר ובדיקת אינסולין, שיכולות להראות את ההתחלה של סוכרת בהתהוות. 
 
תכניתה של ד"ר אולגה רז משודרת בכל יום שישי בשעה 12:00 ברדיו 103FM