מהו אבץ?



אבץ זהו חומר שמשתתף בהרבה ריאקציות בגוף והוא מאד חשוב לנו, למערכת החיסונית, לגדילה ולהתפתחות שרירים ולהתפתחות מינית בגיל ההתבגרות בקרב בנים. ברחבי העולם ניתן לראות במקומות עניים, שם אין מספיק אוכל, שישנה בעיה של אי התפתחות מינית בקרב הבנים. אצלנו, האבץ הכי זמין נמצא בבשר ובעופות. 
 
בקרב בני אדם שתזונתם מאוזנת, סביר להניח שלא קיים מחסור באבץ, אך אין לנו הרבה ידע בנושא. גם בדיקות דם לא משקפות את כמות האבץ שיש בגוף. 
 

אבל, משום שידוע שאבץ תורם למערכת החיסונית, אני ממליצה עליו כפתרון לאנשים שסובלים מאפטות בפה. גם אלו שסובלים מנשירת שיער יכולים לקחת תוספי אבץ ביחד עם ויטמינים מקבוצת B, אך זה לאחר שנעשו בדיקות מקיפות אצל רופא מוסמך.
 
מהו ארסן?
 
מדובר בחומר רעיל שנמצא באוכל טבעי, בקרקע ובמים תת-קרקעיים. מן הסתם ריכוז הארסן משתנה בין מקומות שונים בעולם, אך דבר זה טרם נבדק. 
 
אבל אורז, שגדל בתוך הקרקע, יחסית סופג יותר ארסן מאשר גידולים אחרים, אם כי גם במזונות אחרים יש ארסן בכמויות קטנות, כמו תפוחים ומיצים שהופקו מפירות, בהם הריכוז גבוה יותר. 
 
במינונים גבוהים הארסן יכול לגרום למחלות לב, לסוכרת ולסרטן, אך באורז אין ריכוז כל כך גבוה כך שאין צורך לדאוג. לפי האתר consumer's report, באורז מלא יש קצת יותר ארסן מאשר באורז לבן, וכדי להוריד את מינוני הארסן, ההמלצה היא לבשל כוס אורז עם שש כוסות מים, ואז לסנן את המים. הבעיה בבישול כזה היא שמאבדים את ערך הוויטמינים והמינרלים. גם בחטיפים שעשויים מאורז, יש יותר ארסן מבאורז רגיל. 
תכניתה של ד"ר אולגה רז משודרת בכל יום שישי בשעה 12:00 ברדיו 103FM