רק 1.4% מהתרופות שאושרו על ידי סל התרופות בוועדות סל התרופות בשמונה השנים האחרונות היו תרופות גניקולוגיות, כך עולה היום (שלישי) מסקר שערכה שדולת הנשים בישראל.


"נשים מופלות בכל הקשור לטיפול ואבחון רפואי ואיכות חייהן ומצב בריאותן צפוי להיות ירוד מזה של הגברים. זה קורה משום שיש תת ייצוג של נשים בכל מערכות הבריאות הגדולות. הן נעדרות מהעמדות הניהוליות ומוועדות הבריאות החשובות, הקובעות את גורלן של תרופות כמו ועדת סל התרופות", כך מסרה ל"מעריב אונליין" עו"ד קרן גרינבלט, יועצת משפטית ומנהלת קידום מדיניות וחקיקה בשדולת הנשים בישראל, לקראת ישיבה מיוחדת שתיערך היום במשכן הכנסת ביוזמת חברי הכנסת אחמד טיבי ורויטל סוויד. 

הועדה מתכנסת על מנת לקרוא לחיזוק החשיבה המגדרית במערכת הבריאות הציבורית וקידום הדאגה לצרכיהן ולמצוקותיהן הרפואיות הייחודיות לנשים. 

גרינבלט ציינה שבוועדת סל התרופות לשנת 2016 צפויות להיות רק כשלושים אחוז נשים בעוד בתקופת כהונת שרת הבריאות יעל גרמן היו מספר הנשים והגברים בוועדת סל התרופות זהה. "צפויות לשבת בוועדת הסל  רק 'נשים חזקות'", טוענת גרינבלט והוסיפה כי "אין בוועדה ייצוג לנשים מאוכלוסיות מוחלשות. אין אישה ערביה, אישה חרדית או אישה ממוצא אתיופי".

שדולת הנשים יחד עם ארגון "איתך" פנו לשר הבריאות יעקוב ליצמן מספר פעמים ולדבריהן התעלם מפניותיהן. הן טוענות שהדרת נשים בכלל והדרת קבוצות שלמות של נשים באוכלוסייה מעמדות השפעה במערכת הבריאות גורמים להטיה לטובת גברים, בכל מה שקשור לאישור תרופות חדשות ואף בפיתוח תרופות וטיפולים חדשים. "נשים מוזנחות בכל הפרמטרים הללו", אמרה גרינבלט. 
 
מלשכת השר ליצמן נמסר: "חברי ועדת הסל נבחרו על פי אמות מידה מקצועיות בלבד וללא קשר לדת, גזע ומין" .מקור מקורב לשר אמר כי "מבין הנציגים שבחר משרד הבריאות יש ייצוג שווה לנשים ואילו הנציגים מטעם קופות החולים ומשרד האוצר, שם כולם גברים – על זה אין למשרד השפעה".