"לא ייתכן שמתוך 18 חברי ועדת סל התרופות רק שש הן נשים", מחתה ד"ר רקפת בכרך מהמועצה הלאומית לבריאות האישה במסגרת דיון מהיר בוועדת הבריאות של הכנסת בנושא מצוקות רפואיות של נשים במערכת הבריאות הציבורית.



הדיון התקיים ביוזמת חברי הכנסת אחמד טיבי ורויטל סוויד והועלתה בו בעיית הייצוג הצפוי לנשים בוועדת סל התרופות. בכרך טענה שוועדת סל התרופות לא מקבלת באופן עקבי את המלצות המועצה הלאומית לבריאות האישה להכללת טיפולים למחלות שאופייניות לנשים ובכך נוצרת אפליה של נשים בזכות לשוויון בשרותי בריאות. "מחלות שאופייניות לגברים מקבלות עדיפות באישור תרופות וטיפול על מחלות שאופייניות לנשים", אמרה בכרך ל"מעריב אונליין". "כך למשל, תרופה בשם איסמיה המיועדת לטיפול במיומיות (שרירנים) מדממות ברחם, שמטרתה לטפל בבעיה ולמנוע כריתת רחם אפילו לא נדונה בוועדה בצורה רצינית ונדחתה על הסף בעוד תרופה בשם דאודרט להפרעות מתן שתן בגברים כתוצאה מבעיות בבלוטת הפרוסטטה אשר מונעת ניתוחי פרוסטטה נכנסה מידית לסל", אמרה.



"המשמעות היא שנשים יעברו ניתוחים לכריתת רחם בעוד גברים יזכו לטיפול מונע ניתוחי פרוסטטה. הן יסבלו, יהיו באשפוז, יפסידו ימי עבודה, תגרם להם טראומה ולעיתים סיבוכים מניתוח, הן יתפקדו פחות בבית, בעוד מהגברים ייחסכו כל אלה. יש כאן אפליה בוטה לטובת בריאותו של הגבר על פני בריאותה של האישה" אמרה. ליקה כהן, חולה בהידראדניטיס סופורטיבה (מחלה כרונית בעור האופיינית בעיקר לנשים) שנכחה בוועדה העידה על הסבל הקשה שהיא ונשים אחרות חוות כאשר מוסד הביטוח הלאומי לא מכיר בנכותן כתוצאה מהמחלה: "זו מחלה קשה. אנחנו לא יכולות להתלבש ולהתקלח בלבד. אין לה מודעות בקרב הרופאים וממוצע האבחון שלה אורך שבע שנים. גם הביטוח הלאומי לא מכיר בנו, על אף שאחוז אחד מהנשים באוכלוסייה סובלות ממנה". ממלא יו"ר הוועדה, ח"כ שולי מועלם-רפאלי, סיכמה את הדיון: "עלינו להטמיע מערכת בריאות בראייה מגדרית. יש להעלות את המודעות למחלות ה'שקופות' והלא מוכרות, אשר פוגעות בתפקוד הנשים".



משרד הבריאות מסר בתגובה: "חברי ועדת הסל נבחרו תוך שקיפות מלאה ועל פי מקצועיותם וניסיונם. מינוי חברי ועדת הסל הנוכחית לא נעשו בשונה מוועדות קודמות. הוועדה מונה 18 חברים: ארבעה רופאים, ארבעה נציגי ציבור, ארבעה נציגי קופות ו-ארבעה כלכלנים, יחד עם יו"ר וראש מינהל טכנולוגיות. הוועדה ממונה על ידי שרי הבריאות והאוצר ויש שוויון מגדרי בין היו"ר וראש מינהל טכנולוגיות, יש שוויון מגדרי בין הכלכלנים, יש שוויון מגדרי בין הרופאים. נציגי קופות הם מנכ"לי קופות או המנהלים הרפואיים של הקופות, אין מדובר במינוי, אלא של מי שמכהן בתפקיד (וכולם בפועל גברים), נציגי ציבור - בחירה של שרי הבריאות והאוצר ושני נציגי ציבור נוספים.