אני בן 43. בגילי המופלג הגעתי למסקנה שלהיות שמן זו גזרת הגורל, ניסיתי להפחית במשקל בדרכים רבות אבל מעולם לא נחלתי הצלחה. התחלתי להבין שמדובר בבעיה רצינית כאשר היא התחילה להשפיע על התפקוד היומיומי וגם על מצב הרוח שלי. אני לא מרגיש טוב עם עצמי, אני מתנועע באטיות ומרגיש כבד.

הנפילות הגדולות שלי מתרחשות בעיקר בסופי השבוע. מכיוון שאני שומר שבת אני נוטה לפנק את עצמי בסוף השבוע והפינוק הזה מורגש היטב כבר ביום ראשון ומתבטא בהרגשה רעה ובכבדות. כמו כן, אני נוהג לשתות בירה עם חברים בימי חמישי אבל לצערי בירה היא הדבר שהכי מכביד, ממלא ומנפח אותי. אני מרגיש שאני נלחם בטחנות רוח. האם הכל אבוד? 

“הנקודה החשובה היא לא איך אנשים אחרים רואים אותך אלא איך אתה מרגיש בתוך הגוף שלך ועם עצמך. אתה מתאר מצב שהרבה אנשים יכולים להזדהות איתו, גם הם לא אוכלים עוגות כל היום אבל מרגישים שמשהו לא עובד. אתה מודה שניסית כל מיני דיאטות בעבר והן כנראה לא היו מה שאתה צריך באמת. כדאי שתתבונן מהצד ותבין אילו מהדברים שאתה מכניס לגוף הם בעייתיים עבורך, אני בטוח שאתה מודע לחלק מהדברים.

כיום ישנם שינויים ברורים שמוכיחים שאפשר להוציא סוגים שונים של אוכל מהתזונה היומיומית וידועים כמרכיבים בעייתיים. הגוף לא מסוגל לתפקד כראוי כאשר הוא צורך יותר מדי חומרים שמכילים סוכר, גלוטן, אלכוהול וניקוטין ואז הוא משחרר כמות עצומה של אנרגיה על מנת לטפל באותם החומרים. אתה נמצא במצב שנקרא ‘סע, עצור’. אתה מודע לכך שהבעיה עם הארוחה הגדולה בשבת היא שהגוף שלך לא יודע להתעסק עם התבשילים הנפלאים של סוף השבוע ולא יודע להתמודד עם השילוב של פחמימות וחלבונים בכמות גדולה.

בירה מכילה כמות קלוריות גדולה וברגע שמערבבים בירה עם אוכל זה מאט את חילוף החומרים. לכן יש לקחת בחשבון שכוס הבירה שאתה שותה בימי חמישי מתחברת לארוחה ולפינוקים של סוף השבוע וזו בעצם הנקודה שגורמת לך ליפול. אני ממליץ לך לפנות למכון שלי ולקרוא את הספר ‘טעמים בריאים’. בספר הזה תוכל למצוא מתכונים למאכלים ותבשילים כשרים ומדהימים שאפשר להכין בסוף השבוע וכך תוכל להימנע ממצב של נפילה. נסה את זה לתקופה של חודש או חודשיים ותראה אם זה עובד עבורך”.
יש לי חבר טוב שהוא אדם מקסים, נעים ורגיש, כזה שלא מסוגל לפגוע אפילו בזבוב. הבעיה היא שכאשר הוא שותה אלכוהול באופן מופרז הוא הופך להיות אדם אחר לגמרי. הוא מקלל, מדבר בגסות ופעם אחת הוא דחף את אחד מחברינו לאחר ששתה כמות גדולה של אלכוהול במסיבה. התופעה הזאת מדאיגה אותי מאוד, ממה היא נובעת?

“אלכוהול הוא סם פסיכואקטיבי וברגע שהוא נכנס לתוך מחזור הדם הוא מגיע לכל מקום בגוף, כולל למוח, לשרירים ולכבד. ברגע שהאלכוהול נכנס למערכות, יכולת קבלת ההחלטות מיטשטשת ונרדמת ומה שנשאר הוא האזורים החייתיים.

האלכוהול משפיע על חלק בלתי נשלט שגורם לנו לרצות להיות חזקים יותר מהאחרים ואף לחשוב שזה מצחיק. מכיוון שהאלכוהול ‘תופס פיקוד’ על החבר שלך אני ממליץ לך לצלם אותו כאשר הוא נמצא בגילופין ולתת לו לצפות בסרטונים כאשר הוא פיכח. בדרך כלל אנשים חוטפים שוק כאשר הם צופים בהתנהגות שלהם ולפעמים השוק הזה פשוט עושה את העבודה”.
אני חולה סוכרת ומודע לכך שעלי להתנזר ממאכלים מתוקים. הבעיה היא שהדחף למתוק הוא חזק ממני, אני חייב לקנח כל ארוחה במשהו מתוק ומדי פעם גונב קוביות שוקולד או פרוסת עוגה. אני יודע שאני מזיק ופוגע בעצמי אבל לא מצליח להשתלט על הדחף. כיצד אוכל להיגמל מההתמכרות למתוק?

“הבעיה היא לאו דווקא המתוק אלא הפחמימות, מכיוון שהן אלה שגורמות לערך הגליקמי בדם לזנק ולהפריש כמויות גדולות של אינסולין לתוך הגוף. יש סוגים שונים של מזון שלא מכילים את הרעל הלבן והכוונה היא לתחליפים טבעיים שאומנם מכילים סוכר אך לא גורמים להתמכרות. הסוכר הלבן השתלט על חייך ולכן אני ממליץ לך לקנח את הארוחה בתמרים, צימוקים, תפוחים או קלמנטינות.

עם הזמן הצורך והכמיהה שלך למתוק ילכו ויפחתו ואם תחליף את הסוכר בדבש טהור, בסילאן ובפירות אז חוסר היכולת וחוסר השליטה שלך בסוף הארוחה יתפוגגו. אתה תהיה זה ששולט בדחף למתוק ולא ההפך. במקרה הזה אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה”. 
 ערכה: אפרת קורמן