שמעתי אותך מדברת בתוכנית על הנושא של מחשבות מוצקות, והחלטתי לחקור זאת קצת בהקשר של מערכות היחסים שלי. המסקנה שהגעתי אליה היא שברוב המקרים שניסיתי ליצור יחסים עם אנשים, כבר היו להם דעות מוצקות לגבי. איך אוכל לשנות את המצב?
 
"השאלה אם אפשר לשנות תפיסת עולם ודעות מוצקות היא שאלה גדולה ומורכבת. מדובר בתהליך מאוד ארוך ובין־דורי. קחי לדוגמה את המותג קוקה קולה עם הססמה 'טעם החיים' – כמה שנים לקח להסביר לציבור שהמותג הנפלא והטעים הזה לא בהכרח בריא? אותו הדבר קרה גם עם סיגריות. לאחר שנים של הסברה הצליחו להחדיר לאנשים שסיגריות מאוד מסוכנות לבריאות, כי לשבור דעה מוצקה הוא תהליך ארוך שלוקח דורות על גבי דורות. אני אוהבת לחקור אנשים ולצפות בהם, וניתן לראות איך אנשים מסוימים נראים X בהזדמנויות שונות ובמקומות אחרים הם נראים Y. אנחנו חיים בחברה שבה הכל כל כך מדויק וכמותי, שאין מקום לאנשים שהם אחרים, שיש להם בולטות שונה ואחרת. העולם מתנהל כיום באינטרנט, ואפשר לראות איך אדם שאין לו שום השפעה חברתית כאשר הוא נמצא בחברת אנשים הופך להיות כוכב־על באמצעות הרשתות החברתיות. אני מכירה אנשים שלא מסוגלים לומר את דעתם בחברה, אבל הופכים להיות כוכבי רשת משפיעים, כמו שיש אנשים שבקושי יש להם חברים במציאות, אבל בפייסבוק יש להם אלפי חברים. בכלל לא חשוב מי יאהב אותך ומי לא יאהב אותך, כי לפעמים בשביל לקבל אישור מאחרים זה אומר שנצטרך לאבד חלק בתוכנו. אני באופן אישי מעדיפה להישאר כמו שאני ולא לאבד את עצמי בשביל אישור. באופי שלי אני אדם לא מסגרתי, ולא פעם קרה שנתקלתי בחברים שזה לא מצא חן בעיניהם. מה אני יכולה לעשות, הרי אני לא יכולה להתנהג אחרת ואם יש אנשים שלא יכולים להתחבר לפן הזה אצלי, אז לא. אני לא אשנה את עצמי בגללם. דעה מוצקה נמצאת אצל אדם שלא מוכן להזיז לרגע את הדעה שלו ולחשוב אחרת. אנשים מוכנים להרוג ילדים רק בגלל דעות מוצקות. בשביל לראות את האחר צריך קודם כל לחיות עם האחר. כמה אנשים מוכנים להתחכך עם אנשים שלא דומים להם באמת? רק מעטים. בדרך כלל אנשים שיש להם דעות מוצקות מקבלים את השיעור שלהם רק בדרך ההיפוך כדי שיוכלו להתפתח. כל החוכמה היא להבין אנשים אחרים ולא להמשיך לנקוט דעות מוצקות ובעקשנות יתרה. זו למעשה תמצית הפילוסופיה של בראייה אחרת".
 
בני בן ה־11 לומד בכיתה רגילה עם סייעת צמודה. הוא ילד מאוד אינטליגנטי, אבל יש לו קשיים בקריאה, בכתיבה וגם בחשבון, והוא מגלה התנגדות מאוד גדולה לביצוע מטלות. מה עלי להבין מכך? ואיך אוכל לעזור לו?

"מדובר בבעיה נפוצה בקרב הורים שמנסים להכניס את הילדים שלהם לתוך גבולות של מסגרת החינוך. אין ספק שמקצועות כמו חשבון ושפה הם דברים שצריך ללמוד, אבל יש הרבה ילדים שהיכולת שלהם להבין זאת מגיעה רק בשלב מאוחר יותר. התופעה הזאת הופכת להיות בעיה גלובלית, ולכן חשוב להבין שמערכת החינוך הנוכחית לא מתאימה לרוב הילדים בדור הנוכחי. לילדים שמתקשים במסגרות החינוך פשוט צריך לתת לבחור בעצמם את מקצועות הלימוד. הם צריכים לאהוב ללמוד. בשוודיה ובדנמרק כבר הבינו את הבעיה, ושם נותנים לילדים את אפשרות הבחירה. כך, כאשר הילדים אוהבים ונהנים ללמוד, הם מפתחים גם סקרנות ופחות מבוהלים מתהליך הלמידה ובאופן כזה הם גם מפתחים בשלות. הרבה אנשים טוענים שבמהלך לימודי חשבון חשוב לתרגל כל הזמן. להפך, חשוב לא להעמיס על הילד הרבה תרגילים ולתת לו לפתור תרגיל אחד מעניין ולעודד אותו להתעמק בו. אני מציעה לך למצוא בית ספר עם גישה סבלנית שדוגל בפיתוח הבשלות הרגשית של הילד, כמו בבתי ספר אנתרופוסופיים, שבהם ניתן לפתח את הבשלות הרגשית לתהליך הלמידה. רוב הילדים שמפתחים את הבשלות הרגשית מפתחים בהמשך גם את הבשלות השכלית שלהם באופן מהיר. בנוסף, חשוב מאוד לא להשניא את בית הספר על הילד, לגרום לו להבין שבית הספר הוא חוויה משמעותית מעבר להשגת ציונים, ושצריך לדעת ללמוד, לחקור וליצור מיומנויות חברתיות. אני מאוד מקווה שבתי הספר בישראל יערכו שינוי בגישה ויבינו את הבעייתיות שיש כיום במסגרות החינוך, אחרת הם יישארו ריקים ללא תלמידים".