לא להאמין שלפני שלושה עשורים, תשובה חיובית בבדיקת HIV הייתה גזר דין מוות. היום, אם האבחון נעשה בשלב מוקדם, המטופל יכול לנהל אורח חיים רגיל וארוך. ועדיין, על אף קוקטייל הפלא, מדוע טרם נמצאה התרופה למחלת האיידס?



בסוף שנת 2015 חיו בעולם כ-36.9 מיליון בני אדם שנושאים את נגיף ע-HIV, מתוכם 20 מיליון מקרים שדווחו לראשונה בישראל, כך לפי ארגון הבריאות העולמי. 
 
"הבאנו את המחלה מגזר דין מוות למה שמטופלים מכנים 'חיים'", מסביר ד"ר קרלוס דל ריו, ראש מחלקת רפואה באוניברסיטת אמורי ומוסיף, "אך יש לנו עדיין דרך ארוכה לפנינו. אפילו אם היינו מצליחים לאבחן ולטפל בכל נשא HIV בנפרד, אני סקפטי שהיינו ממגרים את המחלה לחלוטין".
 

עולם ללא איידס בעוד חמש שנים בלבד?

השנה הודיע מרכז המחקר של ארגון האיידס העולמי, יחד עם ארגון amfAR ואוניברסיטת קליפורניה, שיש יעד חדש ושאפתני למציאת תרופה למחלת האיידס והוא קרוב. לטענתם, עד סוף שנת 2020, הם יצליחו לפתח את הבסיס לתרופה. 
 
לדברי מנהל המחקר, היעד אמנם נשמע לא מציאותי, אך בטווח של חמש שנים הוא והצוות שלו יתמקדו במה שנקרא "אסטרטגיית זעזוע והריגה". 
 
בטיפול במחלה, גם אחרי שהצליחו הרופאים להקטין את הנגיף בדם למינימום, הוא נשאר רדום באזורים שונים בגוף. האתגר הוא למפות את האזורים הללו ולהבין כיצד הם נוצרים, איך הם מתקיימים וכמה מנגיף ה-HIV יש בהם. ברגע שיהיה את הידע הזה, ניתן יהיה למצוא תרופה ש"תזעזע" אותם ותחסל את הנגיף.
 
קבוצות מחקר נוספות בודקות אפשרויות טיפול על ידי גנטיקה. באמצעות פיתוח גן מיוחד, "גן מספריים", הם שואפים לחתוך  ולשנות את התאים הנגועים, וכך לרפא אותם.