פרשת החיידק הטורף ב"תל השומר": שר הבריאות יעקב ליצמן ביקר היום (רביעי) אצל היולדות שעברו כריתת רחם כתוצאה מהידבקות בחיידק בידי רופא בבית החולים "תל השומר" כאשר אחת מהן נדבקה מרופא מטפל במחלקת היולדות בדרגת סבירות גבוהה. השר התעניין בשלומן של היולדות שעברו הליך טראומטי של כריתת הרחם ואמר כי בית החולים פועל כנדרש באירוע. "הטלנו על פרופ' ארנון אפק לרכז את הטיפול במקרה ומשרד הבריאות פועל בנחישות לוודא שננקטות כל הפעולות הנדרשות לרבות זימון הנשים, בדיקת הצוות ופעולות הנדרשות למניעת זיהומים במטרה למנוע מקרים נוספים ולבלום את האירוע. במקביל, בוחן משרד הבריאות, את התנהלות האירוע כמקובל" אמר השר ליצמן.



פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ביקר אף הוא בביקור עבודה בבית החולים ושוחח ארוכות עם מנהל מחלקת היולדות, עם הצוות הרפואי שטיפל ביולדות. בימים הקרובים יבצע אפק תהליך בדיקה ומעקב של היחידה הארצית למניעת זיהומים. נשלחו דגימות למעבדה לבדיקת ריצוף גנטי כאשר מחר צפויות להגיע תשובות לגבי זני החיידק שממנו סבלה היולדת השלישית. ממשרד הבריאות נמסר: "לגבי היולדת שילדה בשיבא והגיעה במצב קשה לבילינסון הטענה היא שזן החיידק הטורף ממנו סבלה איננה זהה לזה שנשא הרופא המטפל משיבא, לגבי החיידק של האישה שחזרה עם תלונות לשיבא, החיידק זהה לזה שנמצא אצל הרופא. לגבי האישה השלישית, מחכים במשרד הבריאות לתוצאות בדיקות המעבדה", נמסר ממשרד הבריאות.



מקור בכיר ממערכת הבריאות מסר ל"מעריב אונליין": "בימים האחרונים בוצעו ארבע כריתות רחם בבית החולים שיבא. שלושה מקרים של כריתת רחם הם כתוצאה מזיהום החשוד בשלושתם כזיהום שנגרם מחיידק טורף מסכן חיים, שהביא את הרחם למצב חולה עד כדי צורך בכריתת הרחם. במקרה רביעי של כריתה שנערכה בימים אלה: לגביו אנחנו יודעים שהסבירות לחיידק טורף נמוכה מאוד כי לאישה היתה היסטוריה רפואית קשה של דימומים מהרחם וניתוחים קיסריים והזיהום ברחמה קשור להיסטוריה הרפואית הזו ככל הנראה. המקרה הרביעי ברמת סבירות גבוהה לא קשור לחיידק הטורף אלא זיהום ממקור אחר".



"בכל המקרים הללו, הן של שלושת היולדות, שככל הנראה נדבקו בחיידק טורף (לגבי השלישית מתבצעת בדיקה שתוצאותיה יפורסמו בקרוב) והן של היולדת הרביעית, שבצירוף מקרים מזעזע איבדה גם היא את רחמה, הם כולם טרגדיות. כריתת הרחם נעשתה בכל אחד מהמקרים לאחר התייעצות עם מנהל מחלקת היולדות ועם היולדות עצמן. הרופא המטפל שאצלו זוהה החיידק הטורף מסוג סטרפטוקוקוס A לאחר שבוצע בו משטח גרון נמצא בחופש מחלה בביתו לאחר שטופל, מקבל את הפרשה בצורה קשה. עוד ציין המקור שהחיידק נדיר באוכלוסייה ואין סיבה לבהלה". אמר.



עוד מסר המקור שלאחר זיהוי המקרה של חיידק טורף התקשרו רופאים מהמחלקה ל-81 נשים והסבירו לכל אחת בצורה ברורה ומדויקת את אשר אירע. מתוך 81 הנשים אצל חמש נשים היה חשד לחיידק, "שתיים מחמש הנשים לגביהן היה חשד לבעיה הגיעו להיבדק ובאחת התגלו סימנים שהביאו לזיהום ולכריתת רחם. זו היולדת שכרגע מתבצעת בדיקת מעבדה לזיהוי סוג החיידק שתקף אותה והביא לכריתת רחמה" אמר.