ד"ר מאוריציו פינקלשטיין, מומחה ברך במחלקה האורטופדית במרכז הרפואי פדה פוריה, הרצה השבוע לחברי מועדון הוותיקים בכפר תבור והסביר כיצד לשמור על הברכיים בגיל השלישי. לקהל המתעניין שהגיע במיוחד ועם הרבה שאלות, הסביר ד"ר פינקלשטיין כי שהשינויים הניווניים בברך הם מחלה שכיחה מאוד, והדגיש כי מדובר בתהליך דינמי אשר מתחיל בגילאים 50-60 והולך ומתקדם עם השנים.



התהליך מושפע בין השאר ממרכיבים גנטיים, גיל ומחלות רקע נוספות. המאפיינים שלו הם שלחולה קשה לעבור למצב של עמידה, וקשה ללכת. על התסמינים לתהליך אמר: "החולה סובל מכאבים, הפרקים נהיים נוקשים והוא מאבד את התנועתיות של הברך, בהמשך מתחילים להיווצר עיוותים בעצמות. תופעות כאלה בברכיים הן הכי שכיחות מאחר וכל משקל הגוף נשען על הברך. התוצאה היא פגיעה משמעותית באיכות החיים".


זקוקים לניתוח? העיתוי חשוב


ד"ר פינקלשטיין ציין יש קשר ישיר וחזק בין השינויים בברך לגיל המתקדם והדגיש כי חשוב מאד למנוע הגעה של הברך למצב בלתי הפיך. עוד אמר כי אם נדרש ניתוח חשוב להגיע אליו בעיתוי הנכון כדי שגם תהליך השיקום יהיה טוב יותר. הגיל הממוצע להחלפת ברך הוא באזור גיל 60, כך שהניתוח מקנה פרק זמן משמעותי של שיפור באיכות החיים.



את חלקה השני של ההרצאה הקדיש ד"ר פינקלשטיין להסבר מקיף על חשיבות הפעילות הגופנית, בדגש על הליכה. "להליכה יתרונות בריאותיים גדולים, היא מגבירה סיבולת ואנרגיה, מגדילה מסת שריר, מקטינה סיכון להתקף לב, מקטינה את רמות הכולסטרול הרע, מסייעת להורדת לחץ דם, מסייעת לשחרור כאבי גב ופרקים, ומאטה את קצב הירידה בצפיפות העצם (אוסטואופרוזיס)".