מה אתה חושב על קניות באמצעות האינטרנט? האם אפשר להתמכר גם לזה?

"מדובר באחת הבעיות הכי גדולות כיום, כי אם פעם שופינג היה במובן הפיזי, שבו אדם מסתובב ומכתת רגליו בין החנויות, כיום באינטרנט זאת כבר חגיגה של בזבוזים בלי לשים לב לכסף שמוציאים. אנשים מפתחים אובססיה לקניות של דברים שהם בכלל לא צריכים, והריגוש פה הוא מיידי. אתה יושב מול תמונה ולוחץ עליה, והמוצר שלך. אותם אנשים שמתמכרים לקניות באינטרנט מגיעים למצב שבכלל לא מעניין אותם אם המוצר הגיע הביתה או לא, העיקר הוא הריגוש בלחיצת הכפתור.

"אדם שאני מכיר סיפר לי שאשתו קונה את אותם דברים שוב ושוב, והיא אפילו לא זוכרת באיזה אתר היא קנתה אותם. גם ילדים מתחילים לפתח את הבעיה הזאת, כי הם רואים את כל הדברים שהם רוצים באתרים השונים וחושבים שזה מאוד פשוט לקנות רק בלחיצת כפתור. מדובר בריגוש של קניות שמוביל לבזבוזים בלי להרגיש. לכן, מה שאתה שואל אם מדובר בהתמכרות – אין ספק שזאת התמכרות מאוד קשה משום שהיא מיושמת רק בלחיצת כפתור, היא תמיד זמינה, ואדם היום יכול לשבת בשירותים ולקנות דברים באינטרנט.

"בהחלט מדובר בבעיה וזאת לא סתם התמכרות, אלא התמכרות בעייתית, כי אנשים מגיעים למצבים שנגמר להם הכסף והם מגיעים לחובות, אבל בכל זאת ממשיכים עם השופינג ומוותרים בשביל כך אפילו על דברים אחרים רק בשביל להמשיך את הריגוש הזה. אז מדובר בהתמכרות לכל דבר, רק שאת החומר הזה המוח שלנו מייצר מבפנים ולא מחומר המגיע מבחוץ".
אני בן 35, ומאוד קשה לי לדבר על הבעיה שלי. אני צורך פורנו על בסיס קבוע, ממש באופן יומיומי, לפחות פעמיים־שלוש ביום. אני מקדיש לזה זמן ולא יכול בלי זה. התחלתי להבין שזה כבר משתלט עלי על חשבון דברים אחרים כמו עבודה, לימודים, חברים ועוד, וזה ממש מלחיץ אותי, כי אני מרגיש שמדובר במשהו שהוא כבר יותר גדול ממני. יש לי בת זוג שלא מודעת לכך, היא חושבת שאני צופה בפורנו רק פעם בכמה זמן, ולא יודעת על הזמן הרב שאני מקדיש לזה ועל ההתמכרות שלי. איך אני יכול לצאת מזה?

"אתה מדבר על משהו שהוא הרבה יותר גדול ממה שאתה חושב. מדובר בתופעה מוכרת, ואני בטוח שיש עכשיו הרבה אנשים שמאזינים לך ויודעים בדיוק על מה אתה מדבר. השאלה היא איפה עובר הגבול בין צריכת פורנו לבין התמכרות, וכשאתה אומר שמדובר במשהו יומיומי אז זאת בהחלט התמכרות. אני מכיר הרבה אנשים שסובלים מהבעיה הזאת, אבל לא כולם מודעים לכך שזאת בעיה. אחת הדרכים היא להתחיל להתייחס לזה לא כאל סם שאתה צורך, אלא לחשוב על התעשייה שעומדת בצד השני.

"לו היית מתעמק ויודע מה קורה בצד השני, היית מבין שמדובר בניצול מיני של אנשים, שחקני הפורנו שסובלים מכל רגע, והמידע הזה יכול להפיג את הצורך שאתה מרגיש לפני הצפייה. מדובר בתעשייה נוראית שגורמת לכך שילדים חושבים שכך מתבצעים יחסי מין במציאות, ולא פלא שאנחנו שומעים יותר על מקרים של קבוצות ילדים שמתעללות בילדות קטנות - הם חושבים שהיא נהנית מזה כמו האישה בסרט. אנשים שרוצים להפחית את כמות הצפייה בפורנו צריכים לשאול את עצמם מספר דברים, כמו למשל מה מצב הזוגיות שלך?

"חשוב שגם בת הזוג שלך תבין שמדובר פה בהתמכרות, כמו התמכרות לאוכל, לאלכוהול ולסמים, רק שבמקרה הזה הגוף מייצר את 'הסמים' מבפנים. כלומר, כשאתה צופה בפורנו ומתרגש, הריגוש הזה מתורגם במערכת על ידי כך שהמוח גורם להפרשה של דופמין ופתאום יש תחושה נעימה, ומצטרפים אל זה מעשי אוננות ואז יש תחושה עוד יותר נעימה. מדובר במצב כימי התמכרותי שהדרך לצאת ממנו היא על ידי הפחתה של הכמות. צא החוצה, לך, תרוץ, תוציא את המרץ בספורט. אתה צריך לחזור לאותם דברים שהעסיקו אותך פעם. כי לצפות בפורנו זה מאוד קל, בדיוק כמו לשתות אלכוהול ולהרגיש כיף. אין כאן איזה כדור פלא שאם תיקח אותו כל החיים שלך ייראו אחרת, אלא יש פה תהליך של גמילה שאדם צריך לעבור. תנסה כמה ימים ללא צפייה בפורנו כדי לבדוק איך אתה מגיב. אני מזהיר אותך מראש שיהיו לך תסמינים של גמילה לכל דבר, כי אם תחליט לעשות בדיקה עצמית אתה תחווה 'קריז' לכל דבר. לכן, יש להכין את עצמך מראש לתסמיני גמילה. אבל בשביל זה אתה צריך לקבל החלטה אמיתית שאתה באמת רוצה להפסיק. שיהיה בהצלחה". 

ערכה: הדס בארי

מתוך תכניתו של אהוד אברהמסון, בכל יום שישי ב-6:00 ב"רדיו לא הפסקה"