אוהבים דיאט קולה? חושבים שהוא בריא יותר מקולה רגילה כיוון שהוא נטול סוכר? אתם טועים. לפי פרופ' סוזן סווית'רס מאוניברסיטת פרדו האמריקנית, אין שום עדויות לכך במדע.



לפי מחקר שפורסם לאחרונה בארה"ב, 11% מבעלי משקל תקין, 19% מבעלי משקל עודף ו-22% מהאוכלוסייה השמנה - שותים משקאות ממותקים. במחקר אחר, שעקב אחר 3,700 בני אדם לתקופה של שמונה שנים, נמצא ששותי הדיאט הוסיפו למשקלם הכי הרבה קילוגרמים.
 

למה משקאות דיאט משמינים?


לפי פרופ' סווית'רס, משקאות משנים את האופן בו גופינו מתמודד עם סוכר, וזה ככל הנראה מה שמשפיע על העלייה. כשהסוכר נוגע בלשון, המוח מקבל קריאה שנכנס מזון לגוף. בפועל, לא נכנס מזון כי אם נוזלים. 
 

בנוסף, מסבירה הפרופ', יש את עניין הפיצוי. בגלל שלא אכלנו ורק שתינו משקה דל בסוכר, אין בעיה שנאכל עוגייה. עוגייה ועוד עוגייה מביאות לעלייה במשקל. 
 
חוקרים ממכון ויצמן למדע אף מצאו, שהממתיקים המלאכותיים משנים את האיזון הבקטריאלי בתוך מעי עכברי המעבדה ומביאים לשינוי בקצב חילוף החומרים ולעלייה בלחץ הדם - שמובילה לסוכרת סוג 2.
 
המשקאות הדיאטטיים מורכבים ממתיקים מלאכותיים, אחד מהם הוא אספרטיים, ממתיק מלאכותי שמעורר לא מעט שערוריות. תחליף הסוכר (E951) מתוק מסוכר רגיל פי 200 ושמו נקשר בעבר במקרי סרטן, לידות טרם עת ואלרגיות.